A Case Study on Student to Student Verbal Interaction on the Acid-Base Titration Experiment Using MBL

MBL을 활용한 산-염기 적정 실험에서의 학생 간 언어적 상호작용에 대한 사례연구

  • Published : 2008.02.29

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of an MBL instrument in laboratory execution by analyzing an experimental time and student to student interactions in the MBL and traditional method of the acid-base titration experiment. The MBL method used a conductivity sensor and the traditional method used a current meter on the HCl/NaOH titrations. In comparison of the two methods, the traditional method required more time than the MBL and most of the extra time were used in the execution. In the execution, the MBL method showed more numbers of student to student interaction and higher level of verbal interaction than the traditional method.

본 연구의 목적은 산-염기 적정 실험에서 MBL 방법과 전통 방법에서 실험 소요 시간과 학생-학생 언어적 상호작용을 비교 분석하여 MBL방법이 실험수행과정에 미치는 영향을 알아보는 것이다. MBL 실험 방법은 염산과 수산화나트륨의 중화 반응에서 전도도 센서를 사용하였고, 전통 실험 방법은 전류계를 이용하여 전도도 변화를 측정하였다. 전통 방법의 실험 소요 시간은 MBL의 소요 시간에 비해 1시간 이상 더 길었으며, 이러한 시간의 차이는 대부분 실험 수행 과정에서 나타났다. 두 방법의 학생-학생 언어적 상호작용의 차이도 실험수행 과정에서 크게 나타났고, MBL 방법에서는 전통 방법보다 심층적 대화수와 심층적 대화 비율이 각각 2배 이상 차이를 보였다.

Keywords

References

  1. 강석진, 전경문, 성을선, 노태희(2001). 효과적인 토론학습을 위한 소집단 구조 연구: 소집단 구성방법과 인지적 역할 부여의 효과. 교과교육관련 자유연구, 한국교원대학교 부설 교과교육공동연구소, 1738-1837
  2. 김형수, 권재술(1995). 국민학교 아동들의 속력 개념 형성에서 컴퓨터 인터페이스의 활용 효과. 한국과학교육학회지, 15(2), 164-172
  3. 김혜심, 이은경, 강성주(2006). 실생활 소재 탐구 실험 형태에 따른 학생-학생 언어적 상호작용에서의 학습 접근 수준 분석. 한국과학교육학회지, 26(1), 16-24
  4. 박금홍, 구양삼, 최병순, 신애경, 이국행, 고석범(2005). 중학생들의 끓는점 학습에서 컴퓨터를 기반으로 하는 실험수업의 효과. 한국과학교육학회지, 25(7), 867-872
  5. 성숙경(2005). 사회적 상호작용을 강조한 과학탐구실험에서 언어적 상호작용의 변화와 특성. 한국교원대학교박사학위 논문
  6. 이향미(2002). 고등학생의 역학적 에너지 보존 학습에서 컴퓨터를 기반으로 하는 상호작용적 시범실험의 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  7. 이화정(2004). 문제 해결을 강조한 일반화학 실험의 효과 및 학생들의 참여 태도 변화와 상호작용 수준 분석. 한국교원대학교 석사학위 논문
  8. 임희준, 노태희(2001). 이질적으로 구성된 소집단 협동학습에서의 언어적 상호작용. 한국과학교육학회지, 21(4), 668-676
  9. Adams, D. D., & Shrun, J. W. (1990). The effects of microcomputer-based laboratory exercises on the acquisition of line graph construction and interpretation skills by high school biology students. Journal of Research in Science Teaching, 27(8), 777-787 https://doi.org/10.1002/tea.3660270807
  10. Caniglia, J. (1997). The heat is on!. Learning and Leading with Technology. 25, 22-27
  11. Chin, C., & Brown, D. E. (2000). Learning in science: A comparison of deep and surface approaches. Journal of Research in Science Teaching, 37(2), 109-138 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(200002)37:2<109::AID-TEA3>3.0.CO;2-7
  12. Choi, M. M. F., Wong, P. S., Yiu, T. P., & Case, M. (2002). Application of a datalogger in observing photosynthesis. Journal of Chemical Education, 79, 980-981 https://doi.org/10.1021/ed079p980
  13. Friedler, Y., Nachmias, R., & Linn, M. C. (1990). Learning scientific reasoning skills in microcomputer-based laboratories. Journal of Research in Science Teaching, 27(2), 173-191 https://doi.org/10.1002/tea.3660270208
  14. Gangoli, S. G. (1995). A study of the effectiveness of a guided open-ended approach to physics experiments. International Journal of Science Education, 17(2), 233-241 https://doi.org/10.1080/0950069950170207
  15. Ittelson, J. C., & Moriarty, P. J. (1986). Science Education and Interactive Technology. 1-61. ED 269 233
  16. Lapp, D. A., & Cyrus, V. F. (2000). Using data-collection devices to enhance students' understanding. Mathematics Teacher, 93, 504-511
  17. Linn, M. C., & Songer, N. B. (1991). Teaching thermodynamics to middle school students: What are appropriate cognitive demands ? Journal of Research in Science Teaching, 28(10), 885-918
  18. Mokros, J. R., & Tinker, R. (1987). The impact of microcomputer-based science labs on children's ability to interpret graphs. Journal of Research in Science Teaching, 24(5), 369-383 https://doi.org/10.1002/tea.3660240408
  19. Russell, W. D., Lucas B., K. & McRobbie, C. J. (2004). The role of the microcomputer-based laboratory display in supporting the construction of new understanding in thermal physics. Journal of Research in Science Teaching, 41(2), 165-185 https://doi.org/10.1002/tea.10129
  20. Scaife, J., & Wellington, P. (1993). Information technology in science and technology education, Milton Keynes: Open University Press. [황성원 역(2000). 과학실험실습주장과 비판, 서울: 시그마플러스.]에서 재인용
  21. Tamir, P. (1977). How are the laboratories used? Journal of Research in Science Teaching, 14(3), 311-316 https://doi.org/10.1002/tea.3660140408