DOI QR코드

DOI QR Code

Structural Relationships Among Parent-Adolescent Communication, Ego-Identity, and School Adjustment

부모-자녀 간의 의사소통, 자아정체감, 청소년의 학교적응 간의 관계구조

  • Lee, Ji-Min (Dept. of Family and Housing Studies, Yeungnam University)
  • 이지민 (영남대학교 가족주거학과)
  • Published : 2009.10.31

Abstract

The purpose of this study was twofold: One was to investigate the structural relationships among communication with father and mother, ego-identity, and school adjustment. The other was to test the structural equivalence among researched variables between middle and high school samples. The subjects were 419 sophomores of middle and high schools. The major findings were as follows. 1) Communication with the father had direct and indirect effects on adolescents' school adjustment, while communication with the mother had only an indirect effect on school adjustment. 2) Ego-identity had a direct effect on school adjustment, and mediated the effects of communication with father and mother in school adjustment. 3) Multiple-group analysis revealed that middle and high school groups had the same structural relationships, but had different regression weights.

Keywords

References

  1. 교육부. (2006). 교육통계연보. 교육부.
  2. 구자경, 장유진, 홍지영. (2001). 학교를 떠나려는 아이들에 대한 이해와 상담 전략. 서울청소년상담연구, 7, 5-54.
  3. 김광수. (2002). 청소년의 학교생활적응 현황과 지도방안. 교육논총, 17(1), 1-15.
  4. 김수진, 이정숙, 최봉실. (2004). 지역사회 청소년 정신 보건 사업 모형 개발을 위한 학교적응 유연성 영향요인 연구. 정신간호학회지, 13(3), 291-303.
  5. 김여진. (2006). 청소년이 지각한 부모와의 의사소통과 스트레스 대처방식 및 학교적응간의 관계. 서울여자대학교 석사학위논문.
  6. 김지현. (1995). 서울지역 중학교 학생의 가정환경과 학교적응의 관계 연구. 숙명여자대학교 석사학위논문
  7. 남민숙. (2006). 아동이 지각한 부모-자녀간의 의사소통유형과 학교적응의 관계. 춘천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 류경희. (2003). 청소년의 학교생활 부적응에 영향을 미치는 가족관련 변인. 대한가정학회지, 41(12), 147-168.
  9. 문수백. (2009). 구조방정식 모델링의 이해와 적용. 학지사.
  10. 문영숙. (2008). 부모-자녀 의사소통이 청소년의 자아개념, 문제행동에 미치는 영향. 아동간호학회지, 14(4), 405-414.
  11. 문은식. (2002). 청소년의 학교생활 적응행동에 관련되는 사회․심리적 변인들의 구조적 분석. 충남대학교 박사학위논문.
  12. 민하영, 권기남. (2004). 저소득층 아동의 학교 적응: 아동이 지각한 부모의 양육행동과 아동의 자아정체감을 중심으로. 아동학회지, 25(2), 81-92.
  13. 민혜영. (1990). Circumplex Model과 부모-자녀간의 의사소통 : 청소년 자녀를 중심으로. 연세대학교 석사학위논문.
  14. 박아청. (1996). 한국형 자아정체감 검사 개발에 관한 연구. 한국심리학회지, 15(1), 140-162.
  15. 박영란. (2002). 중학생의 자아정체감과 학교 적응 및 학업 성취도와의 관계. 동국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 박지현. (2003). 청소년과 부모와의 관계가 학교적응에 미치는 영향. 한남대학교 석사학위논문.
  17. 박현선. (1998). 빈곤청소년의 학교적응 유연성. 서울대학교 박사학위논문.
  18. 배숙진. (1998). 청소년에게 지각된 부모의 양육태도, 자아개념, 학교적응간의 관계. 연세대학교 석사학위논문.
  19. 백경미, 현성용, 한영숙. (2008). 부모-자녀 간 의사소통과 자기효능감이 학교적응에 미치는 영향. 2008 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집, 666-667.
  20. 백경숙, 권용신. (2004). 부모-자녀간 의사소통유형이 청소년자녀의 학교생활적응에 미치는 영향. 청소년복지연구, 6(2) 87-99.
  21. 신현숙, 임말란. (2005). 청소년의 부모애착과 학교적응의 관계에서 수평적 대인관계 성향의 매개효과. 청소년학 연구, 12(1), 103-126.
  22. 유윤희. (1994). 학교적응.불안.학업성취간의 관계분석. 고려대학교 석사학위논문.
  23. 이경님. (2003). 아동이 지각한 어머니와의 의사소통과 자아 존중감이 학교적응에 미치는 영향. 생활과학연구 논문집, 11, 197-214.
  24. 이경님, 하연미. (2004). 청소년의 인터넷비행과 관련변인간의 경로분석모델. 대한가정학회지, 42(5), 127-143.
  25. 이승국. (1999). 청소년의 자아정체감 발달에 영향을 미치는 생태학적 변인들의 구조 분석. 계명대학교 박사학위논문.
  26. 이종연, 이재신. (2000). 괴롭힘 경험을 가진 학생들의 자아정체감, 사회적지지 및 학교생활 적응의 관계. 교육연구논총, 4, 47-75.
  27. 이진숙, 정혜정. (2004). 청소년 자녀가 지각한 부모의 부부관계 및 부모에 대한 애착과 학교적응의 관계. 한국가정관리학회지, 22(3), 47-61.
  28. 이현림, 천미숙. (2003). 청소년의 자아정체감과 학교생활적응 간의 관계분석. 청소년학연구, 10(4), 511-514.
  29. 정유진. (1999). 청소년 학교생활 적응의 관련 변인. 연세대학교 석사학위논문.
  30. 조미란. (1989). 중․고등학교 학생의 자아정체감 발달과 학업 성취와의 관계 연구. 충북대학교 석사학위논문.
  31. 조윤미, 이숙. (2008). 중학생의 부모-자녀 의사소통과 자기 효능감이 학교생활적응에 미치는 영향. 한국지역사회생활과학회지, 19(4), 641-658.
  32. 최재숙. (2001). 초등학생 자녀의 부모와의 의사소통 유형과 학교생활 적응과의 관계. 한남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  33. 현희순, 김양순. (1999). 청소년의 자아정체감 발달과 가정생활 및 학교생활 적응에 관한 연구. 아동학회지, 20(1), 249-262.
  34. 홍연란. (2000). 초등학생의 스트레스요인, 대처방식, 어머니와의 의사소통 및 학교 적응. 아동간호학회지, 6(3), 362-371.
  35. Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer atachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16(5), 427-453. https://doi.org/10.1007/BF02202939
  36. Barnes, H. L., & Olson, D. H. (1982). Parent-adolescent Communication Family Inventories. In Olson, D. H., McCubbin, H.I., Barnes, H. L., Larsen, A., S., Muxen, M. J., Wilson, M. A.(Eds.)(1983). Families: What Makes Them Work. Beverly Hills, Califormia: Sage.
  37. Collins, W. A., & Repinski, D. J. (1994). Relationships during adolescence: Continuity and change in interpersonal perspective. In R. Montemayor, & G. R. Adams(Eds.), Advances in Adolescent Development: An Annual Book Series, 6, 7-36.
  38. Erath, S. A., Flanagan, K. S., & Bierman, K. L. (2008). Early adolescent school adjustment: Associations with friendship and peer victimization. Social Development, 17(4), 853-870. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2008.00458.x
  39. Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis, New York: Norton & Co.
  40. Hill, J. P., & Holmbeck, G. N. (1986). Attachment and autonomy during adolescence. Annals of Child Development, 3, 145-189.
  41. Kurdek, L. A., & Sinclair, R. J. (1988). Relation of eight graders' family structure, gender, and family environment with academic performance. Journal of Educational Psychology, 80(1), 90-94. https://doi.org/10.1037/0022-0663.80.1.90

Cited by

  1. The Influences of Fathers' Parenting Behavior, Communication with Fathers, and the Self-Concept of Middle School Students on their Life Satisfaction vol.31, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2013.31.1.039
  2. Influence of Family Mealtime and Family Functioning on Early Adolescents' School Adaptation vol.31, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2013.31.3.001