A study on influences of commentary during the relay broadcasting of pro-baseball upon its viewers' opinion about an umpire's judgement

TV 프로야구 중계방송 해설이 시청자 판단에 미치는 영향

Jang, Guon-Hui
장건희

  • Published : 20090300

Abstract

This study was carried out by dividing the commentating group into critical, neutral, positive groups to find out the relationship ‘commentating’ on professional baseball umpire decisions have on viewers’ decision. It was found that firstly, commenting on the umpire’s decision in a professional baseball league does affect viewers’ decision. When the commentators criticized the umpire’s decision, the viewer too criticized the umpire even though the decision was fair. Secondly, it was found that the intervention into the professional baseball game and the viewer’s decision had correlations and in particular, the relationship could be shown in the group listening to criticizing comments. Thirdly, a correlation was found between the perceptive evaluation of the professional baseball broadcasting and the viewer decision formed by commentaries. Fourthly, there was a relationship between the professionalism of a professional baseball commentator and viewer decision. Fifthly, there was no relationship between the favor of a team and the viewer decision formed by commentaries. This study proposes a duty to media sports producers to produce programs objectively and keep in mind the influence of media and the current situation where viewers are exposed to media sports.

이 연구의 목적은 ‘해설’이 프로야구 경기에서 발생하는 심판 판정을 어떻게 규정해 주는가에 따라 시청자들의 판단에 형성되는 제 관계를 규명하기 위해 비판적, 중립적 및 옹호적 해설집단으로 나누어 분석을 실시했다. 연구 결과 첫째, 프로야구 경기에서 심판 판정에 대한 해설이 시청자의 판단에 영향을 미친다는 것이 밝혀졌다. 해설이 심판 판정에 대해 비판할 경우, 판정이 적절하였음에도 시청자는 해설이 해석해주는 대로 비판하였다. 둘째, 프로야구 경기에 대한 관여도와 시청자 판단은 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 특히 비판적 해설을 들은 집단에서 유의미한 관계가 형성되었다. 셋째, 프로야구 중계방송에 대한 인지적 평가와 해설에 따른 시청자 판단은 유의미한 상관관계가 나타났다. 넷째, 프로야구 해설자에 대한 전문성은 해설에 따른 시청자 판단과 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 팀에 대한 선호도와 해설에 따른 시청자 판단은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이 연구 결과는 미디어 스포츠의 활성화로 시청자에 대한 노출이 불가피한 상황에서 미디어 스포츠를 생산하는 사람들에게 미디어의 영향력을 상기하고 책임감과 객관적인 입장에서 프로그램을 제작해야 할 사명감을 제시해 준다.

Keywords

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