Abstract
Background: Lifestyle is an important risk factor for many diseases. We need to educate medical students for advocating health promoting behaviors to their patients. Teaching knowledge, however, was not enough for medical students to change their health-related lifestyle. In this study, we investigated health promoting behaviors of medical students, and the improvement of their health behaviors after competitive lifestyle modification program. Methods: All sophomores of medical college in Seoul National University were included in this study. We performed lifestyle modification program consisting of lecture, group competition, and feedback. We focused on reforming health behaviors like smoking, drinking, exercise, stress management and eating habits. And we also checked common symptoms of functional diseases, medication frequency for relieving these symptoms and general life satisfaction. Results: After 2 months of lifestyle modification program, the obese (P = 0.0455) and the average value of BMI (P < 0.001) were decreased and two of smokers quitted smoking. Numbers of medical students with health related habits such as regular exerciser (P = 0.027), frequent user of symptom-relief medication (P < 0.001), breakfast skipper (P = 0.005) were significantly changed in positive way, and the average value of general life satisfaction score (P = 0.003) was improved. Conclusion: Lifestyle modification program improved medical students’ health habits and enhanced general life satisfaction.
연구배경: 음주, 흡연, 운동부족, 비만 등의 생활습관은 순환기 질환을 포함한 여러 질환의 위험요인이다. 환자의 생활습관개선을 위해서는 건강한 의사를 양성해야 하지만 의대생에게 의학지식을 가르치는 것만으로는 생활습관을 개선시키기 힘들다. 이에 저자들은 의대생들의 건강행동을 조사하고, 생활습관개선 프로그램을 통해 건강행동이 얼마나 개선되는지 평가하고자 하였다. 방법: 일개 의과대학 2학년 학생들에게 그룹간 경쟁과 피드백을 포함한 생활습관개선 프로그램을 실시하였다. 학생들의 흡연, 음주, 운동, 비만, 식습관 등의 건강행동을 조사하고 개선방법을 교육하고 실행할 수 있는 동기부여에 초점을 두었으며 학생들의 기능성 질환 증상과 약물 복용, 불안, 우울 및 삶의 만족도 여부도 확인하였다. 자료는 생활습관개선 프로그램 전후에 학생들이 인터넷으로 입력한 설문지를 통해 수집하였다. 결과: 2개월 간의 생활습관개선 프로그램을 통해 비만자가 감소했고(P=0.0455), BMI의 평균이 감소하였으며(P<0.001), 흡연자의 12.5%인 2명이 금연을 시작하였다. 규칙적인 운동을 하는 의대생이 증가하였고(P=0.011), 아침식사를 하지 않거나, 잦은 약물사용을 하던 의대생이 감소하였으며(각각 P=0.0047, P=0.0001), 전반적인 삶의 만족도도 증가(P=0.003)하였다. 결론: 경쟁적 생활습관개선 프로그램이 의대생의 운동 부족과 비만, 흡연 등의 생활습관을 개선시켰고, 이와 함께 삶의 만족도가 증가되는 것이 관찰되었다.