Abstract
This study aims to clarify the effects of leisure flow experience of masters swimmers on leisure identity and psychological wellbeing. The subject of this study was chosen from the participants in the masters swimming programs that run in the six sports centers in D metropolitan city from March 1st to April 5th 2009, using random stratified clustered sampling. According to the survey of 270 respondents, which was analyzed by correlation and multiple regression analysis, we found that the meaningful result was followed. First, it showed that leisure flow experienced on taking part in the masters swimming had a positive influence on leisure identity. In other words, immersed in swimming, swimmers tended to identify themselves with the activity of swimming to a high degree and respected themselves more. In addition to these, they showed a deep emotional affection for the activity. Second, the leisure flow experienced in the masters swimming had a meaningful effect on psychological wellbeing. That is, immersion in swimming makes swimmers accept their identity positively, enhance their autonomy. And this not only helps to develop the attitude to grow themselves but also contributes to self-control of positive relationships with others and situations around them. Finally, it showed that leisure identity of masters swimmers had an effect on the psychological wellbeing.
본 연구는 마스터즈 수영선수의 몰입경험이 여가정체성 및 심리적 웰빙에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 본 연구의 조사대상은 2009년 3월 1일부터 4월 5일까지 D광역시 스포츠센터 여섯 곳에서 운영되는 마스터즈 수영프로그램 참가자이며, 이들은 유층집락무선표집을 사용하여 선택되었다. 총 270부의 설문을 받았고, 이를 상관관계와 다중회귀분석을 통해 분석한 결과, 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫 번째로, 마스터즈 수영에 참가하면서 경험하는 여가몰입은 여가정체성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 수영에 몰입하면서 수영 활동과 자신의 ‘자아’를 동일시 여기는 정도가 높았고, 자신을 존중하려는 성향이 강하게 나타났으며, 더불어 활동에 대한 정서적인 애착도도 높게 나타났던 것이다. 두 번째로 마스터즈 수영에 참가하면서 겪는 몰입경험은 그들의 심리적 웰빙에도 의미 있는 영향을 미쳤다. 즉, 수영 활동의 몰입은 자신의 자아를 긍정적으로 수용하게 하고, 자율성을 높이며, 개인적인 성장을 도모하려는 태도를 길러줄 뿐 아니라 타인과의 긍정적인 대인관계 및 주변의 여건을 자율적으로 통제할 수 있게 하는데 기여한다는 것이다. 마지막으로, 마스터즈 수영참가자가 형성한 여가정체성은 심리적 웰빙에도 영향을 미치는 것으로 나타났다.