DOI QR코드

DOI QR Code

Performance Analysis of Marine Solid Oxide Fuel Cell and Gas Turbine Hybrid Power System (under Conditions of Turbine Cooling and Constant Temperature in Cathode Inlet)

선박동력용 SOFC/GT 하이브리드시스템의 성능 평가 (터빈 냉각 및 공기극 입구온도 일정 조건을 중심으로)

  • 임태우 (한국해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 길병래 (한국해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 김종수 (한국해양대학교 선박전자기계공학부) ;
  • 오세진 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 박상균 (한국선급 에너지환경사업단) ;
  • 김만응 (한국선급 에너지환경사업단) ;
  • 김명환 (한국해양대학교 기관시스템공학부)
  • Published : 2009.11.30

Abstract

The strengthened regulations for atmospheric emissions from ships like MARPOL Annex VI have caused a necessity of new, alternative power system in ships for the low pollutant emissions and the high energy efficiency. This paper attempts to investigate the configuration of SOFC/GT hybrid power system for marine applications like LNG tanker and to analyze the influence of design parameters on the system performance. The simulation results provide the basic data for the design and efficiency improvement of SOFC/GT hybrid system and indicate the guidelines for the safe system operation.

석유에너지의 고갈과 지구온난화 등의 환경적 문제는 대기오염물질 배출규제 강화와 함께 고효율 및 친환경에 적합한 새로운 선박용 동력장치의 필요성을 제기하고 있다. 최근 이와 같은 문제들을 근본적으로 해결하기 위한 지속가능한 방법으로서 연료전지를 선박의 동력발생장치로 도입하고자 하는 검토가 진행되고 있다. 본 논문은 대형 선박용으로 적합한 고체산화물형 연료전지/가스터빈 하이브리드시스템의 특성을 분석한 것으로 공기극 입구온도를 일정으로 제어하는 경우에 대한 시스템의 성능 및 안전성 등에 관한 문제를 다루고 있다.

Keywords

References

  1. 김명환, "선박 동력발생용 연료전지시스템 기술개발의 전망에 대한 고찰", 한국마린엔지니어링학회지, 제31권, 제8호, pp. 924-931, 2007 https://doi.org/10.5916/jkosme.2007.31.8.924
  2. F. Mueller, F. Jabbari, R. Gaynor, J Brouwer, "Novel solid oxide fuel cell system controller for rapid load following", Journal of Power Sources, Vol. 172, pp. 308-323, 2007 https://doi.org/10.1016/j.jpowsour.2007.05.092
  3. A. F. Massardo and F. Lubelli, "Internal reforming solid oxide fuel cell-gas turbine combined cycles : Part A - Cell model and cycle thermodynamic analysis", Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, vol. 122, pp. 27-35, 2000 https://doi.org/10.1115/1.483187
  4. 김명환, "선박동력용 SOFC/GT 하이브리드시스템의 성능 및 안전성 해석(터빈 냉각 및 TIT 일정 조건을 중심으로)", 한국마린엔지니어링학회지, 제 33권, 제 4호, pp. 484-496, 2009 https://doi.org/10.5916/jkosme.2009.33.4.484
  5. 김명환, "안전성을 고려한 선박용 SOFC시스템의 성능해석에 관한 연구", 한국마린엔지니어링학회지, 제33권, 제2호, pp. 233-243, 2009 https://doi.org/10.5916/jkosme.2009.33.2.233
  6. T. Setoguchi, K. Okamoto, K. Eguchi, H. Arai, "Effects of anode material and fuel on anodic reaction of solid oxide fuel cells", Journal of Electrochemical Society, vol. 139, pp. 2875-2880, 1992 https://doi.org/10.1149/1.2068998
  7. S.C. Singhal, "Advances in solid oxide fuel cell technology", Solid State Ionics, vol. 135, pp. 305-313, 2000 https://doi.org/10.1016/S0167-2738(00)00452-5

Cited by

  1. Performance Analysis of Hybrid SOFC/Uncooled GT System for Marine Power Applications vol.36, pp.8, 2012, https://doi.org/10.5916/jkosme.2012.36.8.1050
  2. 메탄올 연료형 SOFC 시스템의 성능 평가 vol.34, pp.4, 2009, https://doi.org/10.5916/jkosme.2010.34.4.448
  3. A Study on CFD Analysis to Investigate the Effects of Different Feed Rate into the High Temperature H2SO4 Transferring Pump at Fixed Frequency vol.20, pp.3, 2009, https://doi.org/10.7837/kosomes.2014.20.3.304
  4. LNG 추진선박에 수소 연료전지 시스템 적용을 위한 개질기의 특성 분석 vol.27, pp.1, 2021, https://doi.org/10.7837/kosomes.2021.27.1.135