DOI QR코드

DOI QR Code

The Responses of Elementary Teachers and the Development of Teaching Materials for Geological Fieldwork in the Area of Mai Mountain

전북 마이산 일대의 야외지질 교수-학습자료 개발 및 초등 교사들의 반응

  • Noh, Beyong-Seob (Department of Science Education, Chonbuk National University) ;
  • Ryang, Woo-Hun (Division of Science Education/Institution of Science Education/Institution of Fusion Science, Chonbuk National University) ;
  • Cho, Kyu-Seong (Division of Science Education/Institution of Science Education/Institution of Fusion Science, Chonbuk National University)
  • 노병섭 (전북대학교 과학교육학과) ;
  • 양우헌 (전북대학교 과학교육학부/과학교육연구소/융합과학연구소) ;
  • 조규성 (전북대학교 과학교육학부/과학교육연구소/융합과학연구소)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The purpose of this study is to develop teaching materials for geological fieldwork around the area of Mai Mountain and to analyze the responses of elementary teachers as to the application of fieldwork. The site of geological fieldwork, Mai Mountain area, is located around the Maisan Provincial Park of Jinan-gun, Jeonbuk Province where a large-scale sedimentary succession in the era of Cretaceous is shown. It provides an easy access to distinct outcrops around the provincial park. The sequences reveal different kinds of sedimentary rocks and various sedimentary structures, and provide information of the lacustrine sedimentary environments of the Cretaceous. In addition, metamorphic rocks and structures formed at the margin of the basement and the basinal fault as well as a sedimentary sequence of the Quaternary formed in a modern fluvial stream are observable. A 4-step fieldwork procedure was applied to a group of 13 elementary teachers. Through questionnaire and interview, results showed that (a) the geological fieldwork and materials were effective to positively increase science teaching from the participating teachers, and that (b) there is a great need of the development of various fieldwork sites and teaching materials that promote active fieldwork for students to have their lived experience and knowledge gain. It is suggested that teacher education programs be able to provide active fieldwork for elementary inservice teachers to properly carry out a geological fieldwork for their students.

본 연구는 마이산 일대의 야외지질 학습자료를 개발하고, 이 개발된 자료를 초등 교사들에게 적용하여 나타난 반응을 분석하였다. 야외지질 학습자료 개발 지역은 전북 진안군 마이산 도립공원 주변이며 규모가 큰 백악기 퇴적층이 공원 주변에 노두로 잘 나타나 있어 관찰하기가 용이하다. 이 퇴적층을 통해 다양한 종류의 퇴적암과 퇴적구조를 관찰할 수 있으며, 백악기의 호수 퇴적환경을 이해할 수 있다. 또한 기반암과 분지 경계 단층의 형성과정에서 생성된 변성암 및 변성구조와 현생 하천 주변의 제4기 하천 퇴적층도 관찰할 수 있다. 야외학습은 13명의 초등 교사들에게 4 단계의 절차로 적용되었다. 질문지와 면담을 통한 연구 결과, (a) 야외지질 학습과 학습자료가 교사들의 과학 수업을 긍정적으로 증진시키는 데 매우 유용하였다는 반응을 얻었고, (b) 학생들의 인지 발달에 도움이 되는 체험학습이 활발하게 진행될 수 있도록 다양한 학습장과 자료 개발이 필요하다는 반응도 얻었다. 그러므로 교육기관은 초등 교사들이 초등학생들의 야외지질 체험학습을 적절히 수행할 수 있도록 야외활동과 관련된 연수 프로그램을 지속적으로 제공하는 것이 바람직하다.

Keywords

References

  1. 김규봉, 최위찬, 황재하, 김정환, 1984, 한국지질도(1:50,000), 오수도폭 및 설명서. 한국동력자원연구소, 38 p
  2. 교육인적자원부, 2007, 초등학교교육과정: 교육인적자원부고시 제2007-79호(별책 02). 교육인적자원부, 296 p
  3. 김정화, 조부경, 2002, 유치원과 초등학교 학생의 과학 및 과학활동에 대한 인식. 한국과학교육학회지, 22, 617-631
  4. 서동욱, 2004, 야외 지질 학습장의 퇴적암과 지질 구조에 관한 초등학생들의 관찰 및 가설 분석. 한국지구과학회지, 25, 586-594
  5. 교육과학기술부, 2009, 초등학교 교사용지도서 과학 6-1. 금성출판사, 서울, 192 p
  6. 곽영순, 2003, 좋은 수업을 하는 현장 교사들이 제안한 과학 교사교육 개선방안. 한국지구과학회지, 24, 117-127
  7. 맹승호, 2004, 야외 지질 학습 수업모형에 관한 고찰. 함께 하는 지구과학교육, 3, 55-64
  8. 맹승호, 박명숙, 이정아, 김찬종, 2007, 야외 지질 학습에서 나타난 중학생들의 귀추적 추론 사례 연구. 한국교육과학회지, 27, 818-831
  9. 박경화, 조규성, 양우헌, 김은주, 2006, 전북지역 자연생태 탐구학습자료 개발. 전북대학교과학교육연구소, 96 p
  10. 박재문, 양우헌, 조규성, 2007, 전북 부안군 채석강 일대의 야외지질 학습자료 개발 및 적용. 한국지구과학회지, 28, 747-761 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.7.747
  11. 손치무, 1969, 한국의 지각변동에 관하여. 지질학회지, 5, 167-210
  12. 양일호, 김석민, 조현준, 2997, 초·중등학교 과학 실험수업 의 유형 분석. 한국교육과학회지, 27, 235-241
  13. 유인창, 김부용, 곽원준, 김기현, 박세진, 2000, 황해 및 인접지역 퇴적분지들의 구조적 진화에 따른 층서. 한국석유지질학회지, 8, 1-43
  14. 이병주, 노병섭, 이한조, 최재훈, 2005, 전북 지역의 지질학습장 개발과 이용을 위한 지도교사 워크샵 안내 자료. 지구를사랑하는사람들, 전주, 33 p
  15. 이영엽, 1992, 백악기 진안분지의 층서, 퇴적환경 및 진화에 관한 연구. 서울대학교 박사학위논문, 287 p
  16. 임청환, 2003, 초등교사의 과학 교과교육학 지식의 발달이 과학 교수 실제와 교수 효능감에 미치는 영향. 한국지구과학회지, 24, 258-272
  17. 조규성, 변흥룡, 김정빈, 2002, 야외지질학습장의 개발과 활용에 따른 학생들의 과학에 대한 정의적 영역과 학업성취에 미치는 효과. 한국지구과학회지, 23, 649-658
  18. 조현준, 한인경, 김효남, 양일호, 2008, 초등학교 과학 탐구 수업 실행의 저해 요인에 대한 교사들의 인식 분석. 한국과학교육학회지, 28, 901-921
  19. 한국자원연구소, 1995, 한국지질도(1:1,000,000). 성지문화사
  20. 허명, 1993, 초중고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도 조사 연구. 한국과학교육학회지, 17, 85-92
  21. 홍만섭, 윤선, 길영준, 1966, 한국지질도(1:50,000), 갈담 도폭 및 설명서. 국립지질조사소, 21 p
  22. Baag, C.B. and Baag, C.E., 1994, Aeromagnetic interpretation of the southern and western offshore Korea. Korean Society of Petroleum Geology, 2, 51-57
  23. Choi, H.I., 1986, Sedimentation and evolution of the Cretaceous Gyeongsang Basin, southeastern Korea. Journal of the Geological Society, London, 143, 29-40 https://doi.org/10.1144/gsjgs.143.1.0029
  24. Chough, S.K., Kwon, S.-T., Ree, J.-H., and Choi, D.K., 2000, Tectonic and sedimentary evolution of the Korean Peninsula: A review and new view. Earth Science Reviews, 52, 175-235 https://doi.org/10.1016/S0012-8252(00)00029-5
  25. Chun, S.S. and Chough, S.K., 1992, Tectonic history of Cretaceous sedimentary basins in the southeastern Korean Peninsula and Yellow Sea. In Chough, S.K. (eds.), Sedimentary Basins in the Korean Peninsula and Adjacent Seas. Korean Sedimentology Research Group, Special Publication, Seoul, 60-76
  26. Kim, J.H. and Kee, W.S., 1994, Structural characteristics of the Soonchang Shear Zone, Korea. Journal of Southeast Asian Earth Science, 9, 417-428 https://doi.org/10.1016/0743-9547(94)90053-1
  27. Lee, S.H., 1995, Depositional architecture in the eastern part of Jinan Basin (Cretaceous), SW: Depositional model for differential along the strike-slip margin. M.S. Thesis, Seoul National University, Seoul, Korea, 147 p
  28. Lee, S.H. and Chough, S.K., 1999, Progressive changes in sedimentary facies and stratal patterns along the strikeslip margin, northeastern Jinan Basin (Cretaceous), Southwest Korea: implications for differential subsidence. Sedimentary Geology, 123, 81-102 https://doi.org/10.1016/S0037-0738(98)00087-6
  29. Manner, B.M., 1995, Field studies benefit students and Teachers. Journal of Geological Education, 43, 128-131
  30. Orion, N., 1989, Development of high school geology course based on field trips. Journal of Geological Education, 37, 13-17
  31. Ryang, W.H., 2005, Channel-fill deposits of gravel-bed stream, southeastern Eumsung Basin (Cretaceous), Korea. The Journal of the Korean Earth Science Society, 27, 757-767
  32. Ryang, W.H. and Chough, S.K., 1999, Alluvial-to-lacustrine systems in a pull-apart margin: Southwestern Eumsung Basin (Cretaceous), Korea. Sedimentary Geology, 127, 31-46 https://doi.org/10.1016/S0037-0738(99)00018-4
  33. Shimamura, S., 1925, Geological atlas of Chosen (Korea), no. 5, Jinan and Cheonju sheets (1:50,000). Geology Survey of Korea, 5 p

Cited by

  1. The tectonic evolution and important geoheritages in the Jinan and Muju area, Jeollabuk-do vol.52, pp.5, 2016, https://doi.org/10.14770/jgsk.2016.52.5.709
  2. Geological Values of Seonangbawi Area as A Geological Field Course Site vol.39, pp.2, 2018, https://doi.org/10.5467/JKESS.2018.39.2.164