An Evaluation of Service Quality in University Library Using Structural Equation Modeling

구조방정식 모형을 이용한 대학도서관 서비스 품질 평가

  • 윤기찬 (동양대학교 행정경찰학부) ;
  • 이순철 (동양대학교 행정경찰학부)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

The purpose of this study is to evaluate service quality of university library using structural equation modeling. The case study was selected from the library of a local university. The result of the study shows that the factors that effected a lot on service quality of university library are information control, a location of library and a degree of service influence. In conclusion of the results, university libraries should put an effort on strengthening the service quality.

본 연구는 대학 도서관의 서비스 품질 측정을 통한 이용자 만족과 재이용의도에 미치는 영향을 분석함으로서 대학도서관의 서비스 품질의 향상 방안에 대해 모색해 보고자 시행되었다. 이를 위해 LibQUAL+에서 사용된 척도를 대상으로 대학 도서관의 서비스 품질에 대해 측정해 보고, 측정된 결과를 토대로 이용자 만족과 재이용 의도에 미치는 영향에 대해 구조방정식(SEM)모형을 통해 분석하였다. 그 결과를 종합해 보면 정보통제, 도서관 장소, 서비스 영향력 순으로 대학 도서관의 서비스 품질에 많은 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 대학 도서관이 서비스 품질을 향상시키기 위해서는 정보통제, 도서관 장소, 서비스 영향력 순으로 우선순위를 두어 서비스 품질을 개선시켜야 할 것이다.

Keywords

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