A Case Study of Ethical Consumer in Korea

우리나라 윤리적 소비자에 대한 사례연구

  • Hong, Yeon-Geum (Dept. of Consumer and Housing Studies, the Catholic Univ. of Korea) ;
  • Song, In-Sook (Dept. of Consumer and Housing Studies, the Catholic Univ. of Korea)
  • 홍연금 (카톨릭대학교 소비자주거학과) ;
  • 송인숙 (카톨릭대학교 소비자주거학과)
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This study aimed to see how they came to practice ethical consumption, with which motivation, whether or not they continued such consumption. As a research method, the study selected a case study method, conducted an in-depth interview with 14 ethical consumers, and analyzed the contents of the interviews. As a result, firstly, ethical consumers have a lot of interesting about true life, self improvement, and ways to live in nature because of environmental pollution. Furthermore, they have been trying to understand society diverse views and interested in living in small communities for a better life. Secondly, ethical consumers are critical about not only marketing strategies encourage consumption at retail outlet but also consumers who consume for showing to people and conveniences. In other words, they believe that a large reason for environmental pollution and serious social problems is consumer's behavior. They point to the initial motives about the influence of family and people near them, the connection of their jobs to be connected to ethical consumption, and experiences related to nature and the environment. And it is apparent that the biggest reason they keep practicing ethical consumption is personal contentment such as inner satisfaction and family health and public benefit such as environment and saving Korea farms. Especially, the most ethical consumers are conscious to reduce environmental pollution by their consumption.

우리나라의 윤리적 소비자에 대한 이해를 높이기 위해 본 연구에서는 이들이 어떠한 동기에 의해 윤리적 소비를 실천하게 되었으며 이를 지속하고 있는지에 대해 살펴보고자 하였다. 연구 방법으로는 사례연구 방법을 선택하여 윤리적 소비자 14명을 심층 조사하여 인터뷰 내용을 분석하였다. 조사 결과 첫째, 윤리적 소비자의 주요 관심주제로는 자아성숙, 참 삶을 사는 방법으로 내적 세계의 성숙에 관심이 컸으며 자연과 환경오염에 대해서도 관심이 높았다. 또한 소비자에게 더 많은 소비를 조장하는 기업의 마케팅 전략이나 대형할인마트에 대한 문제의식을 갖고 있었으며 대량생산 대량소비 사회에서 발생되는 소비자 소외에 대해 의식하고 있었다. 그리고 소비자들의 보이기 위한 소비행동이나 편의를 추구는 소비행동에 대해서도 비판적이었다. 둘째, 윤리적 소비를 시작하게 된 동기는 대부분이 가족과 주변 사람들의 권유와 가족의 건강, 윤리적 소비와 관련된 직업, 자연 환경 관련 경험 등이어서 이를 통해 볼 때 개인의 이익이나 경험에 의해 처음 윤리적 소비를 접하는 것으로 판단된다. 이후 현재까지 윤리적 소비를 지속적으로 실천하고 있는 동기로는 윤리적 소비를 실천함에 따른 개인적 만족감, "우리" 농업살리기, 환경문제에 대한 관심으로 나타나 초기의 윤리적 소비 동기와 비교할 때 변화가 있었다.

Keywords

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