Abstract
This study was conducted to investigate the state of hygiene education aimed for by bakers, and the evaluations of the importance and the performance concerning sanitary characteristics by the bakers. The questionnaires were administered to 186 bakers in Busan and the data evaluated by 5 scales method of Likert were statistically analyzed. 20.4% of bakers have not received hygiene education. Only 32.8% of bakers have experienced hygiene education regularly. The more the bakers were educated, the more they practiced the contents of hygiene education. The major reason of education unfulfilment was due to insufficient equipments and facilities. The scores of the hygienic performance of educated bakers were significantly (p<0.05) higher than those of uneducated bakers in food sanitation, especially for sanitary characteristics on inspection, pre-preparation and distribution. The mean scores of the importance and the performance evaluated by bakers were 4.05/5.00 and 3.76/5.00, respectively. The bakers assessed the highest scores on the importance and the performance of personal hygiene. The gap score was -0.30 between the importance and the performance for sanitary characteristics. The baker recognized that sanitary management was not performed as much as they recognized its importance. The importance and the performance grid of bakers revealed that the items of checking the certification for the origin of new food ingredient, inspecting deliveries as quickly as possible, separation between preparing and breading time, thawing frozen food under running tap water/in refrigerator, separating disposal gloves and utensils by the purpose, putting products in cleaned and sterilized utensils, letting consumes know the expiration date of products, preventing a rubber hose from being left on the kitchen floor, checking insect nets frequently and so on showed lower scores compared to the mean scores of the importance and the performance. The levels of the hygienic performance by bakers were positively correlated (p<0.01) with the recognitions of the importance on sanitary characteristics. These results might provide basic data for hygienic training and play a role on the improvement of the sanitary management in bakery.
본 연구는 부산시내 제과제빵 관련업계 종사자들을 대상으로 조사한 설문지 186부를 분석하여 현재 제과제빵종사자들에 대한 위생교육 실태와 제과제빵 위생요인의 중요도와 수행도에 대한 그들의 평가수준과 그 차이를 비교함으로써 제조 공정이나 특성이 다양한 제과제빵 분야에 적용할 수 있는 체계적인 위생관리의 도입과 종사자들의 효율적인 교육을 위한 기초자료를 얻고자 하였다. 제과제빵종사자들은 위생교육을 받은 적이 없는 종사자가 20.4%나 되었으며 주기적으로 받고 있는 종사자는 32.8% 정도였다. 위생교육이 주기적으로 이루어질수록 베이커리 현장에서 위생교육의 내용이 유의적인 차이를 나타내며(p<0.05) 잘 적용되고 있었고 위생교육의 내용을 적용 못하는 이유로는 '시설설비부족'을 가장 크게 생각하고 있었다. 중요도 평가를 분석한 결과 제과제빵종사자들은 경력이 오래될수록 위생요인들에 대하여 중요하게 생각하는 경향을 나타내었는데 특히 검수위생과(p<0.05) 저장위생(p<0.01) 요인에서 유의적인 차이를 나타내었으며 최고경영자의 중요도 점수가 검수위생(p<0.05), 저장위생(p<0.01), 전처리위생(p<0.05), 제조위생(p<0.05) 요인에서 기술자나 보조기술자들의 점수보다 유의적으로 높게 나타났다. 수행도 평가에서도 경력이 많은 제과제빵종사자가 경력이 적은 종사자보다 검수위생과 저장위생 요인의 수행도를 유의적인 차이(p<0.05)를 보이며 높게 평가하고 있었다. 위생교육경험에 따른 분석에서는 7가지 위생요인 모두에서 위생관리를 받은 종사자가 받지 않은 종사자보다 수행도를 높이 평가하고 있었는데 그중 검수위생과 전처리위생, 분배위생 요인에 대해 주기적으로 위생교육을 받은 종사자의 수행도 점수가 위생교육 경험이 없는 종사자의 수행도 점수보다 유의적인 차이(p<0.05)를 보이며 높았다. 제과제빵 위생요인의 중요도와 수행도의 전체 평균은 4.05/5.00, 3.76/5.00이었으며 개인위생 요인의 중요도와 수행도 점수가 가장 높았다. 제과제빵종사자들이 평가하고 있는 중요도와 수행도의 평균 갭지수는 -0.30으로 그들이 중요하다고 인지하는 만큼 실제 현장에서는 수행이 잘 되지 않는 것으로 생각하고 있었다. 제과제빵종사자의 중요도와 수행도의 격자도 분석 결과 '신규 품목/업체 선정 시 시험 성적서와 원산지 증명서 확인', '검수 시 냉장 냉동식품 온도 확인', '외포장 제거 후 위생용기에 담아 냉장·냉동고 보관', '창고의 적절한 온도, 수분, 통풍이 잘 되도록 유지', '식자재의 전처리 시간과 제과제빵 공정시간의 구분', '전용 칼, 도마의 분리 사용', '제품판매 시 소비자에게 취식완료시간 알림', '적절한 위치에 세면대 구비'의 항목들은 중요도와 수행도가 모두 낮았으므로 특히 검토 후 인식의 전환과 적극적인 직무수행을 유도할 수 있도록 집중 관리되어야 하며 위생교육 시 이항목들에 대한 강조가 필요하다. 제과제빵종사자들의 모든 위생요인의 중요도와 수행도 간에는 상관계수 0.6 이상의 높은 유의적인(p<0.01) 양(+)의 상관관계를 나타내었으므로 제과제빵종사자들의 위생관리에 대한 중요도 인식의 향상을 통해 수행의지를 유도함이 중요하다.