DOI QR코드

DOI QR Code

Perception Survey on Characteristics of Scientific Literacy for Global Science-Technology-Society for Secondary School Students

글로벌 과학기술사회에 대비한 중등학생들의 과학적 소양 특성에 대한 인식

  • Received : 2010.07.10
  • Accepted : 2010.10.04
  • Published : 2010.10.30

Abstract

This study investigated middle and high school students' perceptions of scientific literacy in the $21^{st}$ century through the survey. Subjects were 952 students from 13 participating schools. 482 middle school students and 470 high school students, 471 male students and 481 female were involved. The survey questionnaire asked which elements they thought would be important to be scientifically literate in the $21^{st}$ century and why they chose the elements. The results showed that most of the students tended to focus on orientation, content knowledge, and mindset. A large portion of female students showed orientation was the most important element. On the other hand, male students showed that scientific knowledge as well as orientation was important.

본 연구에서는 21세기에 필요한 과학적 소양에 대한 중 고등학생들의 인식에 대하여 조사하였다. 이를 위해 서울 경기 지역 소재 중 고등학교에 재학중인 학생 952명을 대상으로, 21세기 글로벌 과학기술사회에서 중요한 과학적 소양에 대한 인식과 관련된 설문을 실시하였다. 연구 결과, 학생들은 21세기 글로벌 과학기술사회에서 요구되는 과학적 소양에 대해 과학에 대한 태도(Orientation)가 가장 중요하다고 생각하는 것으로 나타났으며, 과학 관련 지식(Scientific knowledge)과 탐구와 문제해결능력(Habits of mind)이 그 다음으로 나타났다. 학생들은 여학생의 경우 다수가 과학에 대한 태도가 가장 중요하다고 응답한 반면, 남학생들은 과학에 대한 태도만큼이나 과학 지식도 중요한 요소로 꼽았다. 중 고등학생들은 21세기 글로벌 과학기술사회의 특성을 고려하여, 사회적 이슈와 관련된 과학 지식을 알고 타인과의 의사소통능력이나 협동하여 문제를 해결하는 능력, 새로운 환경에 적응하는 능력 등을 중요하게 인식하고 있음을 알 수 있었다. 또한 과학 및 기술의 발달로 인한 부작용에 대해 아는 것도 매우 중요 하다고 생각하고 있었으며, 글로벌 시민으로서의 책임감이나 다양성에 대한 존중, 공동체 의식 등도 중요하다고 인식하고 있었다. 본 연구를 바탕으로 중 고등학생들을 대상으로 한 21세기 글로벌 과학기술사회를 위한 과학적 소양 교육에 더욱 내실화를 기할 수 있을 것이라 기대한다.

Keywords

References

  1. 곽대오, 김영수, 성민웅(2002). 과학의 본성에 대한 고등학생들의 견해. 한국생물교육학회지, 30(1), 1-12.
  2. 교육인적자원부(1997). 제7차 과학과 교육과정.
  3. 교육인적자원부(2007). 2007개정 과학과 교육과정.
  4. 교육과학기술부(2009). 2009개정 과학과 교육과정.
  5. 노진일, 이경훈, 경재복, 우종옥(1998). 고등학생의 과학에 대한 태도 변화. 한국지구과학회지, 19(3), 276-282.
  6. 박정(2006). 우리나라 여학생과 남학생의 OECD/PISA 과학적 소양 평가 문항에서의 차별기능 분석. 한국과학교육학회지, 26(3), 440-449.
  7. 박현주, 노민아(2007). 여중생의 과학 본성에 대한 이해와 과학성적. 중등교육연구, 55(3), 1-19.
  8. 신동희, 노국향(2002). 우리나라 학생들의 과학적 소양 성취도. 한국과학교육학회지, 22(1), 76-92.
  9. 이명제(2009). '과학적 소양'의 정의를 향하여. 초등과학교육, 28(4), 487-494.
  10. 이현주, 정가윤, 유정숙(2010). 글로벌 사회에서 요구하는 과학적 소양에 대한 한국과 미국 과학교사의 인식 탐색. 교육과정평가연구, 13(1), 143-163.
  11. 정영란, 최진미(2007). 중학생과 고등학생의 과학적 소양 평가. 한국과학교육학회지, 27(1), 9-17.
  12. American Association for the Advancement of Science(1989). Science for all Americans, A project 2061 report on literacy goals in science, mathematics, and technology. Washington, DC: AAAS.
  13. American Association for the Advancement of Science(1993). Benchmarks for science literacy. New York: Oxford University Press.
  14. Brown, B. A., Reveles, J. M. & Kelly, G. J.(2005). Scientific literacy and discursive identity: A theoretical framework for understanding science learning. Science Education, 89(5), 770-802.
  15. Chiapetta, E., Sethna, G. & Fillman, D.(1993). Do middle school life science textbooks provide a balance of scientific literacy themes? Journal of Research in Science Teaching, 30(7), 787-797. https://doi.org/10.1002/tea.3660300714
  16. Choi, K., Kim, S., Lee, H., & Krajcik, J. S.(2010). Re-conceptualization of scientific literacy for the 21st century in Korea. Paper presented at the Annual Conference of the National Association for Research in Science Teaching.
  17. DeBoer, G. E.(1991). A history of ideas in science education: Implications for practice. New York and London: Teachers College Press, Columbia University.
  18. DeBoer, G. E.(2000). Scientific literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform. Journal of Research in Science Teaching, 37(6), 582-601. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200008)37:6<582::AID-TEA5>3.0.CO;2-L
  19. Fortunato, I., Hecht, D., Tittle, C. K., & Alvarez, L.(1991). Metacognition and problem solving. Arithmetic Teacher, 38(4), 38-40.
  20. Gallagher, J.(1971). A broader base for science teaching. Science Education, 55(3), 329-338. https://doi.org/10.1002/sce.3730550312
  21. Holbrook, J., Rannikmae, M.(2007). The nature of science education for enhancing scientific literacy. International Journal of science education, 29(11), 1347-1362. https://doi.org/10.1080/09500690601007549
  22. Hurd, P. D.(1958). Science Literacy: It's Meaning for American Schools. Educational Leadership, 16(1), 13-16, 52.
  23. Kim, Mijung(2007). Rethinking K-6 Scientific literacy: A case study of using science books as tool to cultivate a fundamental sense of scientific literacy. Journal of the Korean Association for Science Education, 27(8), 711-723.
  24. Laughsch, R. C.(2000). Scientific literacy: A conceptual overview. Science Education, 84(1), 71-94. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200001)84:1<71::AID-SCE6>3.0.CO;2-C
  25. Manhart, J. J.(1998). Gender differences in scientific literacy. Paper presented at the Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education.
  26. Millar, R.(2006). Twenty first century science: insights from the design and impementation of a scientific literacy approach in school science. International Journal of Science Education, 28(13), 1499-1521. https://doi.org/10.1080/09500690600718344
  27. Norris, S., Phillips, L.(2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education, 87(2), 224-240. https://doi.org/10.1002/sce.10066
  28. Shamos, M. H.(1995). The myth of scientific literacy. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press.
  29. Swanson, H. L.(1990). Influence of metacognitive knowledge and aptitude on problem solving. Journal of Educational Psychology, 82(2), 306-314. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.2.306
  30. Zeidler, D. L., Sadler, T.D.(2008). Social and Ethical Issues in Science Education: A Prelude to Action. Science & Education, 17(8), 799-803. https://doi.org/10.1007/s11191-007-9130-6

Cited by

  1. 과학과 관련된 사회.윤리적 문제(SSI)의 맥락에 따른 중학생들의 인성적 태도와 가치관 분석 vol.32, pp.7, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.7.1124
  2. An analysis of changes in gifted, middle school students' decision-making on socioscientific issues in biotechnology vol.17, pp.4, 2013, https://doi.org/10.24231/rici.2013.17.4.1501
  3. The Development and Application of the STEAM Program’s Scientific Literacy Advancementfor Specialized Vocational High School Students vol.43, pp.3, 2010, https://doi.org/10.15717/bioedu.2015.43.3.302