DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the School Library for Constructivism in Teaching /Learning

구성주의 교수-학습을 위한 학교도서관에 관한 연구

  • 유양근 (강남대학교 인문대학 문헌정보학과)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

A knowledge-based society values creative and independent individuals. This study depicts operational approaches to the effective utilization of school libraries as teaching/learning media center in order to support independent learning in relation to the way in which constructivist teaching-learning(CTL) improves learners' self-learning abilities. The result of this study seems to imply that self-learning based on constructivism is possible only when school libraries are managed as teaching/learning media centers and that the more variety there is in learning materials and when more direct interaction exists, there is more creativity and self-learning abilities are achieved in the learning process.

지식정보사회에서는 창의적이고 자주적인 사람을 요구한다. 본 논문에서는 구성주의 교수-학습이 학습자의 자주적 학습능력을 향상시킨다고 보아 자주적 학습을 지원하기 위한 학교도서관의 구성주의적 교수-학습 매체센터로서의 운영방안을 제시하였다. 구성주의를 바탕으로 한 자주적 학습은 학교도서관이 교수-학습 매체센터로 운영될 때 가능하며 다양한 학습자료와 직접적인 상호작용이 클수록 창의적이고 자주적 능력이 향상된다고 판단된다.

Keywords

References

  1. 강인애. 1997. 왜 구성주의인가?. 서울 : 문음사. 13-14. (Inae Kang. 1997. Wae guseongjuuiinga? Seoul: Muneumsa. 13-14.)
  2. 강인애. 1995. 인지적 구성주의와 사회적 구성주의에 대한 고찰. 교육공학연구, 11(2). (Inae Kang. 1995. "Injijeok Gusoengjuuiwa Sahoejeok Guseongjuuie Daehan Gochal." Journal of the Korean Society for Educational Technology, 11(2): 3-20.)
  3. 강인애. 1998. 자기 주도적 학습을 위한 교사의 역할. 교육월보, 201: 40-43. (Inae Kang. 1998. "Jagi Judojeok Hakseupeul Uihan Gyosaui Yeokhal." Gyoyukwolbo. 201: 40-43.)
  4. 구병률. 1998. 평생교육과 학교도서관의 역할. 중등학교 도서담당교사직무 연수 과정 연수교재. 제주도: 탐라교육원. (Byeong-Ryul Gu. 1998. "Pyeongsaenggyojukgwa Hakgyodoseogwanui Yeokhal." Jungdeunghakgyo Doseodamdanggyosajikmuyeonsu Gwajeong Yeonsugyoje. Jejudo: Tamragyoyukwon.)
  5. 김용철. 2003. 교육정보관 운영의 이론과 실제. 서울: 학문사. 17-19. (Yong-Chul Kim. 2003. Gyoyukjeongbogwan unyeongui irongwa silje. Seoul: Hakmunsa. 17-19.)
  6. 김용철. 1994. 정보화 사회에 있어서 학교도서관의 역할과 기능. 서울: 서울특별시교육연구원. (Yong-Chul Kim. 1994. Jeongbohwa Sahoee Iteoseo Hakgyodoseogwanui Yeokhalgwa Gineung. Seoul: Seoulteukbyeolsigyoyukyeonguwon.)
  7. 김용철. 이병기. 2000. 학교도서관과 공공도서관의 네트워크 구성 및 미디어센터 모형개발. 대전: 충청남도 교육청. (Yong-Chul Kim, & Byeong-Gi Lee. 2000. Hakgyodoseogwangwa Gonggongdoseogwanui Network Guseong Mit Mediacenter Mohyeonggaebal. Daejeon: Chungcheongnamdo office of education.)
  8. 김용철 외. 1997. 학교도서관의 멀티미디어화에 관한 연구. 서울: 교육인적자원부. (Yong-Chul Kim, et al. 1997. Hakgyodoseogwanui Multimediahwae Gwanhan Yeongu. Seoul: Gyoyukinjeokjawonbu.)
  9. 김태형. 2001. 학교도서관 정책과 구축 방향. 서울: 교육인적자원부. (Tae-Hyoung kim. 2001. Hakgyodoseogwan Jeongchakgwa Guchuk Banghyang. Seoul: Gyoyukinjeokjawonbu.)
  10. 박영균 외. 2008. 교육방법 및 교육공학. 서울: 학지사. (Young-Gyun Park, et al. 2008. Gyoyukbangbeop Mit Gyoyukgonghak. Seoul: Hakgisa.)
  11. 박영태, 현정숙. 2002. 자기주도학습력의 이해. 부산: 동아대학교 출판부. 230-231. (Young-Tae Park, & Jeong-Suk Hyeon. 2002. Jagijudohakseupui ihae. Busan: Dong-A University Press.)
  12. 박선미. 1999. 구성주의적 지리수업의 설계 및 지원 환경의 구축: 도시 주제에 대한 수업 사례를 중심으로. 사회과 교육, 32: 229-256. (Sun-Mee Park. 1999. "Constructivist Geography Class: Building a Model and Framing a Learning Support System." Journal of the Social Studies Education, 32: 229-256.)
  13. 박숙희. 염명숙. 2004. 교수․학습과 교육공학. 서울: 학지사. (Suk-Hui Park, & Myeong-Suk Yeom. 2004. Gyosu.Hakseopgwa Gyoyukgonghak. Seoul: Hakjisa.)
  14. 변영계. 2009. 교수학습의 이해. 서울: 학지사. 347-348. (Yeong-Gye Byeon. 2009. Gyosuhakseopui Ihae. Seoul: Hakjisa. 347-348.)
  15. 변형제. 2009. 교수-학습의 이론과 실제. 학지사. (Hyeong-Je Byeon. 2009. Gyosu-Hakseopui Irongwa Silje. Seoul: Hakjisa.)
  16. 서울특별시 교육청. 2001. 학교도서관 길라잡이. 서울: 서울특별시 교육청. (Seoul Metropolitan Office Of Education. 2001. Hakgyodoseogwan Gilrajabi. Seoul: Seoul Metropolitan Office Of Education.)
  17. 손문철. 1981. 학교도서관의 교육적 역할과 그 조직에 관한 고찰. 한사전문대 논문집, 6: 125-129. (Mun-Chul Son. 1981. "Hakgyodoseogwanui Gyoyukjeok Yeokhalgwa Geu Jojike Gwanhan Gochal." Hansajeonmundae Nonmunjip. 6: 125-129.)
  18. 송기호. 2003. 학교도서관 이용교육의 이해와 실천. 서울: 한국도서관협회 (Gi-Ho Song. 2003. Hakgyodoseogwan Iyonggyoyukui Ihaewa Silcheon. Seoul: Korean Library Association.)
  19. 신군자. 2009. 학습사회와 교육의 사회학적 탐색. 서울: 성신여자대학교 출판부. 151-152. (Gun-Ja Shin. 2009. Hakseopsaheowa Gyoyukui Saheohakjeok Tamsaek. Seoul: Sungshin Women's University Press.)
  20. 심미자. 2001. 자기주도적 학습의 이해. 서울: 열린. 120-123. (Mi-Ja Shim. 2001. Jagijudojeok Hakseopui Ihae. Seoul: Yeolrin. 120-123.)
  21. 유양근. 2003. 학교도서관의 정보시스템에 관한 교사들의 인식도 조사 연구. 한국도서관․정보학회지, 34(2): 19-42. (Yang-Keun You. 2003. "A Review Study on Recognition of Teachers for Information System of School Library." Journal of Korean Library and Information Science Society, 34(2): 19-42.)
  22. 유양근. 2004. 학교도서관의 발전방안에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 35(2): 297-321. (Yang-Keun You. 2004. "A Study on the Development of School Library." Journal of Korean Library and Information Science Society, 35(2): 297-321.)
  23. 이병기. 2003. 다중지능이론에 의한 학교도서관 정보교육 방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 37(1): 43-60. (Byeong-Gi Lee. 2003. "A Study of Information literacy Instructional Method through." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 37(1): 43-60.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2003.37.1.043
  24. 이인표. 1998. 사회과에서의 신매체 활용. 사회과 교육, 31: 213-237. (In-Pyi Lee. 1998. "Saheogwaeseoui Sinmaeche Hwalyong." Journal of the Korean Social Studies Association, 31: 213-237.)
  25. 이화여자대학교. 2002. 21세기 교육 방법 및 교육공학. 서울: 교육과학사. (Ihwayeojadaehakgyo. 2002. 21segi Gyoyuk Bangbeop Mit Gyoyukgonghak. Seoul: Gyoyukgwahaksa.)
  26. 임명숙, 박희숙. 2007. 교수학습과 교육공학. 서울: 학지사. 120-121. (Myeong-Suk Im, & Hui-Suk Park. 2007. Gyosuhakseopgwa Gyoyukgonghak. Seoul: Hakjisa. 120-121.)
  27. 전성연. 2001. 교수-학습의 이론적 탐색. 서울: 원미사. (Seong-Yeon Jeon. 2001. Gyosu-Hakseopui Ironjeok Tamsaek. Seoul: Wonmisa.)
  28. 정재승. 1999. 멀티미디어를 활용한 지리학습. 제1회 지리과 현장교육 세미나 발표자료집. 18. (Jae-Seung Jeong. 1999. "Multimediareul Hwalyonghan Jirihakseop." Je1heo Jirigwa Hyeonjanggyoyuk semina balpyojaryojip. 18.)
  29. 조영남. 1998. 구성주의 교육학습관. 서울: 교육과학사. 151-180. (Young-Nam Cho. 1998. Guseongjuui Gyoyukhakseopgwan. Seoul: Gyoyukgwahaksa. 150-180.)
  30. 최규학. 1998. 지리신문 활용을 통한 지리수업 방법-구성주의적 접근을 중심으로. 석사학위논문, 서울대학교 대학원. 6-7. (Kyu-Hak Choi. 1998. The method of teaching and learning geography through applying geographic newspaper : the approach to constructive study. Graduate thesis, Seoul National University.)
  31. 서울특별시 교육청. 2002. 학교도서관운영편람. 서울: 교육인적자원부. (Seoul Metropolitan Office Of Education. 2002. Hakgyodoseogwanunyeongpyeonram. Seoul: Gyoyukinjeokjawonbu.)
  32. 한상완 외. 2001. 지식기반사회의 학교도서관 정책방향. 서울: 교육인적자원부. (Sang-Wan Han, et al. 2001. Jisikgibansaheoui Hakgyodoseogwan jeongchaekbanghyang. Seoul: Gyoyukinjeokjawonbu.)
  33. 한윤옥 외. 2000. 지식정보시대의 학교도서관 활성화 정책 개발. 서울: 한국교육학술정보원. (Yun-ok Han, et al. 2001. Jisikjeongbosidaeio Hakgyodoseogwan Hwalseonghwa Jeongchaek Gaebal. Seoul: KERIS.)
  34. 함명식. 1999. 정보능력 개발을 위한 컴퓨터․정보이용 교육과정 - 교과교육의 관점을 중심으로. 한국문헌정보학회지, 33(3). (Myung-Shik Hahm. 1999. "Computer․Information Use Curriculum for Information Literacy Development." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 33(3).)
  35. 황윤한. 2006. 교수-학습 이론으로서 구성주의 초등교과교육연구. 한국교원대학교초등교육연구소 학술발표논집, 2: 1-34. (Yun-Han Hwang. 2006. "Gyosu-Hakseup Ironeuroseo Guseongjuui Chodeunggyogwagyoyukyeongu."Hangukgyowondaehakgyochodeunggyoyukyeonguso Ocasional Papers Series, 2: 1-34.)
  36. 허예순. 2003. 제7차 교육과정에 따른 학교도서관 활성화 방안에 관한 연구. 석사학위논문, 전북대학교 교육대학원. 33-37. (Ye-Sun Heo. 2003. A Study on the activation of School Library accroding to the Seventh Education Process in Korea. Graduate thesis, Chonbuk National University. 33-37.)
  37. 이경화 역. 2006. 교수학습의 이해와 실제. 서울: 아카데미프레스. 120-123. (Margaret E. Gredler. 2006. Gyosuhakseupui Ihaewa Silje. Translated by Gyeong-Hwa Lee. Seoul: Academypress. 120-123.)
  38. Margaret E. Gredler. 2004. Learning and Instruction - Theory into Practice. New Jersey: Prentice Hall.
  39. AASL & AECT. 1998. Information Power : Building Partnerships for learning. Chicago:ALA.
  40. Broks. J. G., & Brooks. M. G.. 1993. The Case for Constructivisr Classrooms. ASED. 126-145.
  41. Duffy. T. M., & Cunningham. D. J. 1996. Constructivism: Implication for the design and delivery of instruction. In D. H. Jonassen Ed. Handbook of research for educational communications and technology. New York: Macmillan.
  42. G. C. 1996. "Using the Internet as a tool in a resource-based learning environment." Educational Technology, 36(4): 52-56.
  43. Jonassen D. H. ed. 1996. Handbook of research for educational communications and technology. New York: Macmillan.
  44. Lebow. D.. 1993. "Constructivist values for instructional systems design: five principles toward a new mindset." Educational Technology Research and Development, 41(3): 4-16. https://doi.org/10.1007/BF02297354
  45. Savery. J. & Duffy. T. M.. 1995. "Problem based learning: An instructional model and its constructivist frame-work." Educational Technology, 35: 31-38.