DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of Emotional Labor and Ego-Resilience on Child Care Teachers' Burnout

정서노동 및 자아탄력성이 보육교사의 소진에 주는 영향

  • Received : 2010.04.12
  • Accepted : 2010.05.26
  • Published : 2010.08.30

Abstract

The purpose of the present study was to examine the child care teacher's ego-resilience, emotional labor, and personal characteristics on their burnout. It was expected that the child care teachers would feel less burnout if they have higher ego-resilience and lower emotional labor compared to those with lower ego-resilience and higher emotional labor. A survey was administered to 218 child care teachers in Seoul area using Maslach Burnout Inventory, California Personality Inventory, and Emotional Labor Scale. Data were analyzed with descriptive statistics and multiple regression using SPSS PC program(12.0 version). Major findings were as follows: First, child care teachers' burnout was not so high. Second, teacher's burnout was different depending on their personal factors such as age, marriage, and income. Last, child care teachers' burnout was explained by their emotional labor and egoresilience.

Keywords

References

  1. 김순안(2005). 보육교사의 소진에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 충남대학교 행정대학원 석사학위 청구논문.
  2. 김용미(2003). 유아교사들의 소진에 영향을 주는 요인과 사회적 지지에 대한 연구, 한국영유아보육학, 34, 111-127.
  3. 김정신, 박성미(2007). 보육교사의 역할인식과 역할수행에 관한 연구. 유아교육학논집, 11(1), 133-155.
  4. 김지은, 안선희(2007). 영아교사의 개인적 배경 및 근무여건과 사회적 지지가 소진에 미치는 영향. 아동학회지, 28(30), 149-162.
  5. 김혜성(2001). 어린이집 보육교사의 소진경험과 직무만족도 간의 상관성에 관한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  6. 도순남(1999). 유치원 교사의 직무만족이 이직성향에 미치는 영향. 교육행정학회, 17(3), 275-300.
  7. 도은숙(2006). 상담자 소진 관련 변인 연구. 상명대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  8. 박상희, 문수경, 이무영(2006). 보육교사의 소진 결정요인에 관한 연구. 열린유아교육, 11(6), 65-84.
  9. 박지원(1985). 사회적지지 척도 개발을 위한 일 연구. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  10. 박현진(1996). 자아탄력성에 따른 지각된 스트레스 대처 및 우울. 고려대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  11. 서지영(2001). 유치원 교사 이직에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  12. 신지음(1990). 유치원 교사의 직무만족도에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  13. 심순애(2007). 보육교사의 자아탄력성 및 사회적 지지와 심리적 소진과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위청구논문.
  14. 안선희, 김지은(2007). 영아 및 유아 보육교사의 개인적 특성, 근무여건, 사회적 지지가 소진에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 12(5), 147-164.
  15. 안효진, 안선희, 문혁준(2007). 어린이집 교사의 귀인성향, 사회적 지지와 소진에 관한 연구. 아동학회지, 28(5), 221-232.
  16. 오선균(2001). 보육교사 직무만족과 소진에 관한 연구. 청주대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  17. 유정혜(1997). 어린이집 교사의 직무만족에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  18. 이성희, 박영신(2007). 보육교사의 교사효능감과 직무만족도에 관한 연구. 열린유아교육연구, 12(1), 31-50.
  19. 이세나(2007). 보육교사의 보육효능감과 직무만족도에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 14(1), 1-21.
  20. 이세나, 이영석(2006). 보육교사의 효능감과 역할수행능력 인식에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 13(1), 25-54.
  21. 이소은, 문채련, 김기예(2006). 결혼여부 및 근무기관유형에 따른 유아교사의 직무만족도와 소진. 미래유아교육학회지, 13(4), 23-45.
  22. 이순형, 이성옥, 권혜진, 이소은, 황혜신, 이혜승 외(2007). 보육과정. 서울: 학지사.
  23. 이진화(2007). 보육교사의 정서노동과 개인 및 기관의 정서변인, 직무만족도, 소진과의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  24. 장기보(2003). 간호장교의 심리적 소진과 사회적 지지 지각, 자기 효능감 간의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  25. 정효정(2003). 보육교사의 직무만족에 영향을 미치는 개인 및 조직 변인에 관한 연구: 정부지원시설과 민간시설간의 비교분서. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  26. 조복희(2001). 보육교사 양성교육체계에 관한 연구. 보육발전기획단 자료집.
  27. 조성연(2005). 보육교사의 직무만족도와 소진. 한국생활과학회지, 14(1), 69-79.
  28. 한임순, 김향자(1998). 어린이집 교사의 직무만족과 소진에 관한 연구, 한국영유아보육학, 14, 171-218.
  29. 허용남(2006). 보육교사의 직무소진에 관한 연구. 고려대학교 인문정보대학원 석사학위 청구논문.
  30. 홍금자(2002). 보육교사 양성 교육과정에 관한 비교적 고찰. 한국영유아보육학, 31, 287-325.
  31. 황혜신(2008). 보육교사의 소진에 영향을 주는 변인에 관한 연구. 한국생활과학회지, 17(4), 589-600. https://doi.org/10.5934/KJHE.2008.17.4.589
  32. Block, J. H., & Block, J.(1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior, In W. A. Collins(Ed.), Minnesota symposia on child psychoogy, 13, 39-101.
  33. Freudenberger, J.(1977). Burnout: Occupational hazard of the child care worker. Child Care Quarterly, 6, 2.
  34. Gilstrap, C. M.(2005). Closing in on closeness: Teacher immediacy as a form of emotion labor. Unpublished doctoral dissertation, Colorado State University, Colorado Spring, CO.
  35. Hochschild, A.(1983). The managed heart: Commercialization of human feeling. Berkeley, CA: University of California Press.
  36. Klohnen, E. C.(1996). Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 1067-1079. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.5.1067
  37. Maslach, C., & Jackson, S. E.(1981). Maslach Burnout Inventory: Manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.

Cited by

  1. 보육교사의 정서표현규칙과 정서노동 수행전략에 관한 연구 vol.11, pp.5, 2015, https://doi.org/10.14698/jkcce.2015.11.5.019
  2. 기독교인 영아교사의 신앙성숙도가 교사-영아 상호작용, 정서노동, 정서지능에 미치는 영향 vol.12, pp.6, 2016, https://doi.org/10.14698/jkcce.2016.12.06.169
  3. 보육교사의 놀이성이 자아탄력성을 매개로 직무소진에 미치는 영향 vol.17, pp.2, 2021, https://doi.org/10.14698/jkcce.2021.17.02.103