Awareness of Environmental Pollution and Attitudes toward Eco-Friendly Clothing according to Women's LOHAS Lifestyle

성인 여성들의 로하스 라이프스타일에 따른 환경오염 인지와 친환경 의류에 대한 태도

  • Kim, Yong-Sook (Dept. of Clothing & Textiles, Chonbuk National University / Research Institute of Human Ecology)
  • 김용숙 (전북대학교 의류학과 / 인간생활과학연구소)
  • Received : 2010.03.21
  • Accepted : 2010.06.18
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The purposes of this study were to identify awareness of pollution and attitudes toward eco-friendly clothing according to women's LOHAS lifestyle. Over 60% of women were not aware of severity of environment pollution by clothing wastes and 37.2% kept their not-wearing clothing in dead storage. 26.7% of women disposed not-wearing clothing into clothing collecting box separately and 20.9% sent them to neighbors or friends. 39.4% of women were willing to pay 10% more for eco-friendly clothing and 84.6% were not willing to buy clothing produced by unethical companies. Factors of LOHAS lifestyle were healthy food, environmental protection, family life, healthy clothing, healthy housing, and community service, and were segmented into using leisure group, family centered group, LOHAS group, and LOHAS stagnated group. Using leisure group were university women with low incomes, well aware of environmental pollution by clothing wastes and eco-friendly clothing, kept their not-wearing clothing into dead storage, and low intention to buy clothing produced by unethical companies. Family centered group were women of 30’s with average income and higher educationl, unaware of environmental pollution by clothing wastes and eco-friendly clothing, but low intention to buying them, disposed not-wearing clothing into clothing collecting box. LOHAS group were the over forties home makers with higher income and education, well aware of severity of environmental pollution, sent not-wearing clothing to others or remodeled, intended to buy eco-friendly clothing, and not to buy clothing produced by unethical companies. LOHAS stagnated group were university students, unaware of severity of environmental pollution by clothing wastes and threw not-wearing clothing into trash box, no experience of eco-friendly clothing, could buy clothing produced by unethical companies if needed.

Keywords

References

  1. 권기대, 김승호, 이순자 (2002). "패션 라이프스타일, 사장 및 재활용 행동의 관계에 대한 탐색적연구." 한국의류학회지 26권 2호.
  2. 김시월, 조향숙 (2000). "의복재활용처분 행동에 관한 연구." 한국가정관리학회지 18권 2호.
  3. 김정훈 (2009). "대학생들의 로하스적 생활유형에 따른 가치소비태도." 한국생활과학회지 18권 4호.
  4. 박수민, 유영선 (2008). "2000년대 그린디자인에 나타난 로하스의 패션 특성 분석." 한국의류학회지 32권 2호.
  5. 박운아, 이기춘 (1995). "환경의식 소비자 행동에 관한 연구." 한국가정관리학회지 33권 4호.
  6. 박임구 (2008). "성인 여성의 로하스 라이프스타일에 따른 자연주의 화장품 구매행동 및 태도." 패션비즈니스 12권 1호.
  7. 박혜선 (2006). "웰빙 인식과 웰빙 패션 상품에 대한 연구." 한국의류학회지 30권 5호.
  8. 박효원, 김용숙 (2005). "20-30대 여성의 웰빙 라이프스타일에 따른 자연주의 화장품 구매행동." 복식 55권 6호.
  9. 신은주 (1986). "도시 가정의 의복관리 실태에 관한 연구: 서울지역을 중심으로." 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 심형석, 송경진 (2004). 웰빙 비즈니스. 서울: 박영율출판사.
  11. 유명의, 안혜자 (2001). "의복 재활용행동에 관한 연구." 소비문화연구 4권 1호.
  12. 유연실 (1996). "성인 여성의 의복 폐기에 관한 연구." 한국의류학회지 20권 1호
  13. 이수철, 정재연 (2003). "21세기 친환경 섬유소재 활용 사례연구." 한국디자인문화학회지 9권 4호.
  14. 이지은, 김일, 박선경 (2002). "환경 친화적 의류제품에 대한 소비자 태도에 관한 연구." 패션비즈니스 6권 2호.
  15. 장남경, 김윤정, 주잔나 (2007). "패션산업에서의 친환경 디자인." 복식문화연구 6권 16호.
  16. 장미화 (2005). "미래를 생각하는 똑똑한 소비자, 로하스." Shinhan Monthly Review 4권.
  17. 장승희, 장은영, 이선재 (2006). "여성 소비자 유형별 웰빙 마케팅 전략에 관한 연구." 복식 56권 3호.
  18. 전영옥 (2005). 웰빙문화의 등장과 향후 전망. 서울:삼성경제연구소.
  19. 정유정, 박옥련 (2006). "대학생의 개성과 환경의식에 따른 의류처분 행동에 관한 연구." 한국생활과학회지 15권 1호.
  20. 정유정, 박옥련, 하종경 (2006). "의복추구혜택이 환경의식과 환경 친화적 소비행동에 미치는 영향." 한국의류산업학회지 8권 6호.
  21. 한승희, 정미혜 (2009). "한일 주부들의 친환경 소재 패션 상품 구매행동 및 인식 비교." 복식 59권 8호.
  22. 허경옥 (2007). "소비자 구매행동 유형에 따른 의류 제품의 환경 친화적 소비행동 분석." 한국가정관리학회지 25권 2호.
  23. "기업을 변화시키는 영국의 소비자." 경향닷컴 [온라인신문] (2008년 8월 11일[2009년 10월 15일 검색]); available from World Wide Web@http://www.khan.co.kr
  24. "많이 팔려면 먼저 버리는 방법을 알려줘라." 일경유통 [온라인잡지] (2009년 3월 25일 [2010년 3월 20일 검색]); available from World Wide Web@http://www.retaildb.or.kr
  25. "지속가능한 소비문화 창출방안 연구." 한국소비자보호원 정책연구실 [온라인보고서] (2005년 7월[2009년 10월 15일 검색]); available from WorldWide Web@http://www.kca.go.kr.
  26. Laroche, M., J. Bergeron and G. Barbaro-Forleo (2001). "Targeting Consumers Who are Willing to Pay More for Environmentally Friendly Products." Journal of Consumer Marketing Vol. 18, No. 6.
  27. Pickett-Baker, J. and R. Ozaki (2008). "Pro-environmental Products: Marketing Influence on Consumer Purchase Decision." Journal of Consumer Marketing Vol 25, No. 5.
  28. Secondary Materials and Recycled Textiles Association (2006). "Textile Recycling Fact Sheet." [database online] [retrieved 20 December 2009]; available World Wide Web@http://www.smartasn.org
  29. Shim, S. (1995). "Environmentalism and Consumers' Clothing Disposal Patterns: An Exploratory Study." Clothing and Textiles Research Journal Vol. 13, No. 1.