Development and implementation of problem based learning to oral health education

구강보건교육학 교과를 위한 문제중심학습 패키지 개발 및 적용

  • Jung, Young-Ran (Department of Dental Hygiene, Baekseok Culture University) ;
  • Cho, Duk-Joo (Department of Education, Konkuk University) ;
  • Hwang, Yoon-Sook (Department of Dental Hygiene, Hanyang Women's University) ;
  • Chang, Kee-Wan (Department of Preventive and Community Dentistry, School of Dentistry and Institute of Oral-bio Science and BK21, Chonbuk National University)
  • 정영란 (백석문화대학 치위생과) ;
  • 조덕주 (건국대학교 대학원 교육학과) ;
  • 황윤숙 (한양여자대학 치위생과) ;
  • 장기완 (전북대학교 치의학전문대학원 예방치학교실, BK21 및 구강생체과학연구소)
  • Received : 2009.10.10
  • Accepted : 2010.03.03
  • Published : 2010.03.30

Abstract

Objectives. We developed PBL packages for oral health education and explored the course's meaning of the packages for applying PBL to dental hygiene education. Methods. After PBL packages were developed and used, the components of the packages were compared to those of expository and practice centered instruction. Those are subject, main concept, an issue situation, degree of difficulty, achievement evaluation etc. Results. The PBL packages developed in this study provide problem situations that students might face in the clinic after graduation, and the packages stimulate independent problem-solving instead of relying on existing expository and practice-centered teaching practices that merely convey content. We assessed the application of problem-based learning, the preparation of educational plans, small grouping, tutor posting, and a variety of learning methods, and selected learners were interviewed to describe their PBL experiences. The significance of applying problem-based learning was also analyzed. The learners initially had difficulties with the PBL process, but became accustomed to it with experience, and this process learning did not disrupt the educational value. Conclusions. This study suggests ways to implement PBL in dental hygiene education.

Keywords

References

  1. 허경철, 박순경, 소경희, 조덕주. 교과교육학신론. 서울:문음사; 2002:85-89.
  2. 권현숙. 치위생사 양성기관의 표준 교육과정 모형 개발연구[박사 학위논문]. 경남:경남대학교 대학원;1999:1-4.
  3. 정순희. 치위생사의 업무실태 및 의식구조에 관한 연구. 치아사랑 1993;14:18-23.
  4. 정영란. 치과위생사 역할 중심의 치위생과 문제중심학습 패키지 개발과 적용[석사학위논문]. 서울:건국대학교 교육대학원;2003: 4-5.
  5. Barrows HS. A toxonomy of problem-based learning method. Medical Education 1986;20(6):481-486. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1986.tb01386.x
  6. 박병선. 초등학교 사회과에서 문제중심학습(PBL)이 학업성취에 미치는 효과[석사학위논문]. 충남:공주대학교 교육대학원;2001:5-7.
  7. Barrows HS. Practice-based learning: problem based learning applied to medical education. Springfield, Illinois, Southern Illinois University School of Medicine. 1994.
  8. 박금자, 김영경, 김경미, 김창희, 남수현, 정영란. 포괄임상치위생학. 충북:협신사;2009:5-11.
  9. 김설희, 김동기. 치위생 교육과정의 문제중심학습이 학습동기와 자기주도학습력에 미치는 영향. 대한구강보건학회지 2009;33(1): 82-89.
  10. 이우숙, 박미영. PBL 패키지 개발절차 모형에 관한 연구. 한국간호교육학회지 2001;7(1):126-142.
  11. 박은희, 박재호, 박영남. 계명대학교 의과대학에서의 문제중심학습 시행 경험. 한국의학교육 2000;12(2):261-270.
  12. 이종태, 최장석. 인제의과대학에서 PBL 교육의 경험과 자체 평가. 한국의학교육 1998;12(2):351-362.
  13. 은희철, 김병국, 김정구, 백상호. 학습자 대상을 달리한 문제에 바탕을 둔 학습(PBL)의 시행 경험 비교. 한국의학교육 1997;9(2): 119-128.
  14. 장봉현, 이유철. 경북대학교 의과대학의 문제중심학습 시행과 그평가. 한국의학교육 2001;13(1):91-105.
  15. 정인원, 신철진, 한헌석, 송영진. 충북대학교 의과대학에서의 문제 중심학습의 실행 및 평가. 한국의학교육 1999;11(2):285-295.
  16. 노현희, 김교순. 건국의대에서 경험한 세 가지 문제중심학습 유형. 한국의학교육 2000;12(1):191-205.
  17. 양진주. 문제중심학습이 간호학생의 비판적 사고성향과 문제해결 과정에 미치는 효과. 간호행정학회지 2006;12(2):287-294.
  18. 황선영. 문제중심학습이 간호학생의 학업성취, 비판적 사고력, 학습태도 및 동기에 미치는 효과[박사학위논문]. 전남:전남대학교 대학원 박사학위논문;2003.