DOI QR코드

DOI QR Code

Affecting Factors of Nursing Professionalism Perceived by Senior Nursing Students

졸업학년 간호학생이 지각하는 간호전문직관 영향 요인

  • Received : 2011.04.21
  • Accepted : 2011.09.03
  • Published : 2011.12.31

Abstract

Purpose: The purpose of this descriptive study was to investigate the level of nursing professionalism and influencing factors of professionalism in nursing students. Method: A convenience sample of 207 subjects were recruited from two universities in I city and one university in S city. The subject for this survey were senior students who finished all clinical practicum to be done before graduation. Results: The mean scores of the nursing professionalism and the satisfaction with clinical practice were 3.43 and 3.28 individually. The mean of self-efficacy and image of nurses were 3.60 and 3.71 individually. Mean of major satisfaction score was 3.88. There were significant correlations among nursing professionalism, satisfaction with clinical practice, self-efficacy, image of nurses and major satisfaction. The most strong factor affecting nursing professionalism was the image of nurses and accounted 52.0 percentage of the variance. Sixty point one percentage of the variance was explained by image of nurses, major satisfaction, religion and satisfaction with clinical practice. Conclusion: To make students have more positive nursing professionalism, strategies enhancing the positive nurse image, clinical satisfaction, and major satisfaction need to be developed during school years.

Keywords

References

  1. 강현옥 (2009). 간호학생의 임상수행능력과 간호전문직 자아 개념 및 임상실습 만족도. 계명대학교 대학원 석사학위논문, 대구.
  2. 권영미, 윤은자 (2007). 간호학생의 간호전문직관과 전공만족, 사회성, 자아존중감간의 관계. 간호 행정학회지, 13(3), 285-292.
  3. 김소선, 김조자, 이원희, 오의금, 문성미, 김영진 (2004). 간호학생과 간호사의 전문직 사회화. 간호 행정학회지, 10(3), 317-323.
  4. 김영란(1995). 간호전문대학생의 재학중 간호전문직관의 변화에 관한 연구. 기본간호학회지, 31(5), 169-181.
  5. 김영희 (2009). 일 대학 간호학생의 임상실습 교육에 대한 자기효능감, 자기주도성 및 임상실습 만족도와의 관계. 기본 간호학회지, 16(3), 307-315.
  6. 배정이 (1999). 간호학과 학생의 대학과정 경험. 정신간호학회지, 8(2), 256-267.
  7. 서원희 (2007). 간호대학생이 간호전문직자아개념과 임상실습 만족도. 경북대학교 대학원 석사학위논문, 대구.
  8. 신은주 (2008). 일 대학 간호학생의 자기효능감, 실습만족도 및 기본간호수기술과의 관계. 기본간호학회지, 15(3), 380-386.
  9. 양일심 (1998). 간호이미지 결정요인에 관한연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  10. 양진주 (2000). 임상실습시 간호학생이 지각하는 간호가치관과 실습만족도에 영향을 미치는 요인. 한국간호교육학회지, 6(2), 276-286.
  11. 오원옥 (2002). 간호대학생의 학습에 대한 자기주도성 영향 요인. 대한간호학회지, 32(5), 684-693.
  12. 유문숙, 유일영, 홍성경, 손연정(2006). 4년제 간호대학생의 자기효능감과 간호수기능력과의 관계. 기본간호학회지, 13(3), 343-350.
  13. 윤은자, 권영미, 안옥희 (2005). 간호전문직관 측정도구 개발. 대한간호학회지, 35(6), 1091-1100.
  14. 이경혜 (1985). 간호대학생들의 가치관과 가치관 변화에 대한 연구. 대한간호학회지, 15(3), 21-30
  15. 이동재 (2004). 남자 간호대학생의 전공만족, 성정체감, 성고정관념의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  16. 이성은 (2001). 일 대학 간호학생의 임상실습 만족도, 실습경험 분석 및 개선방향 제시-모성간호학 임상실습 중심. 한국간호교육학회지, 7(2), 333-348.
  17. 이순희, 김숙영, 김정아 (2004). 간호학생의 간호이미지와 임상실습만족도. 간호행정학회지, 10(2), 219-231.
  18. 이순희, 김정아 (2006). 간호과 학생들과 비간호과 학생들의 이미지 결정 요인. 간호행정학회지, 12(1), 52-62.
  19. 이은현, 정영해, 김진선, 송라윤, 황구윤(2002). 보건통계분석. 서울: 군자출판사.
  20. 이정애 (2004). 간호대학생의 전문적 자아개념과 간호사에 대한 이미지. 간호행정학회지, 10(3), 325-334.
  21. 정미현, 신민아 (2006). 간호대학생의 자아존중감과 전공만족과의 관계. 한국간호교육학회지, 12(2), 170-177.
  22. 조결자, 강현숙 (1984). 일부 간호대학생의 자아개념과 임상실습만족도와의 관계. 대한간호학회지, 14(2), 63-74.
  23. 최진, 박현주(2009). 학업을 병행하는 임상간호사의 전문직 자아개념, 자기효능감 및 직무만족도. 간호행정학회지, 15(1), 37-44.
  24. 하혜숙 (2000). 대학생의 학과(학부)만족과 학교만족에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  25. 한상숙, 김명희, 윤은경 (2008). 간호전문직관에 미치는 영향 요인. 한국간호교육학회지, 14(1), 73-79.
  26. 홍혜영 (1995). 완벽주의 성향, 자기효능감, 우울과의 관계 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
  27. 황성자 (2006). 간호대학생들의 임상실습스트레스, 자기효능감 및 자아존중감과의 관계. 한국간호교육학회지, 12(2), 205-213.
  28. Adams, D., & Miller, B. K. (2001). Professionalism in nursing behavior of nurse practitioners. Journal of Professional Nursing, 17(4), 203-210. https://doi.org/10.1053/jpnu.2001.25913
  29. Bang, K. S., Kang, J. H., Jun, M. H., Kim, H. S., Son, H. M., Yu, S. J., Kwon, M. K., & Kim, J. S. (2011). Professional values in Korean undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 31, 72-75 https://doi.org/10.1016/j.nedt.2010.03.019
  30. Kelly, L, Y. (1980). Nursing image: A question of identity. Nursing Outlook, 28(3), 202.
  31. Kotler, P., & Clarke, R. (1987). Marketing for health care organizations. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  32. Schank, M. J., & Weis, D. (2001). Service and education share responsibility for nurse, value development. Journal of Nursing Staff Development, 17(5), 226-233. https://doi.org/10.1097/00124645-200109000-00002
  33. Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R. W. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51, 663-671. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663

Cited by

  1. Relationship between Consciousness of Biomedical Ethics and Nursing Professional Values in Nursing Students vol.4, pp.1, 2016, https://doi.org/10.15205/kschs.2016.4.1.522
  2. The relationship between clinical practice stress, satisfaction of clinical practice, clinical performance ability and the nursing profession in nursing college students vol.17, pp.7, 2016, https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.7.220
  3. The Correlation between Nurse's image, Biomedical ethics and Professionalism in Nursing Students vol.16, pp.11, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.11.7356
  4. Factors Influencing Nursing Professionalism in Nursing Students: Clinical Learning Environment and Attitude toward Nurse-Physician Collaboration vol.23, pp.2, 2016, https://doi.org/10.7739/jkafn.2016.23.2.126
  5. A Study on Self-Esteem, Nursing Professional Values and Organizational Commitment in a Diploma Nursing Students vol.16, pp.12, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.12.8498
  6. Comparison of Factors Affecting Nursing Professionalism Perceived by Nursing Students Anticipating Graduation According to Nursing Educational System vol.19, pp.3, 2012, https://doi.org/10.7739/jkafn.2012.19.3.363
  7. Factors Influencing Professionalism in Male and Female Student Nurses vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.491
  8. Factors affecting the Perception of Social Responsibility of Nursing Students vol.24, pp.1, 2018, https://doi.org/10.11111/jkana.2018.24.1.21