DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Clinical Practicum Reinforcement Program on Nursing Student's Clinical Competency and Satisfaction in the ICU

중환자실의 현장실무 강화교육 프로그램이 간호학생의 임상수행능력과 임상실습교육 만족도에 미치는 효과

  • Lee, Eun Sook (College of Nursing, Chonnam National University, Chonnam Research Institute of Nursing Science) ;
  • Kim, Jung Sook (Department of Intensive Care Unit, Chonnam National Hospital) ;
  • Kim, Ah Young (Department of Intensive Care Unit, Chonnam National Hospital)
  • 이은숙 (전남대학교 간호대학) ;
  • 김정숙 (전남대학교병원 외과계중환자실) ;
  • 김아영 (전남대학교병원 외과계중환자실)
  • Received : 2011.04.26
  • Accepted : 2011.07.01
  • Published : 2011.08.31

Abstract

Purpose: To identify the effects of clinical practicum reinforcement program on nursing student's clinical competency and satisfaction in the ICU. Methods: The study utilized a quasi-experimental pretest-posttest research design. The participant was 76 senior nursing students, who were engaged in two week-long clinical practicum in ICU at the C university hospital in a G city, Korea. The clinical practicum reinforcement program was applied to the experimental group (n=39), while the control group (n=37) was involved in the conventional practicum program. The collected data were analyzed using descriptive analysis, $x^2$/Fisher's exact test, and t-test, ANCOVA with SPSS/WIN 18.0 program. Results: After 2 weeks' clinical practicum, the experimental group showed a statistically significant increase in the clinical performance abilities by self evaluation, when compared to the control group. Clinical instructor's evaluation on the student's clinical performance revealed that the experimental group showed higher level in nursing activity than that of the control group (p<.001). However, there was no significant difference between the two groups in terms of the satisfaction on the clinical practicum program except the learning guidance and the evaluation. Conclusion: The clinical practicum reinforcement program is an effective one for improving the student's clinical competency.

Keywords

References

  1. 강윤숙, 조희, 노영숙, 부은희, 안금희(2006). 학교-병원 협력실습 교육 프로그램이 간호학생의 임상실무수행능력과 만족도에 미치는 효과. 한국간호교육학회지, 12 (1), 13-20.
  2. 김귀숙(2002). 간호대학생의 임상실습만족도 조사연구-3년제를 중심으로 -. 춘해대학논문집, 14 (1), 221-237.
  3. 김미원(2006). 핵심간호능력 중심 간호학실습교육목표 개발. 대한간호학회지, 36 (2), 389-402.
  4. 김용순, 박지원, 김효심, 유문숙, 방경숙, 박진희(2007). 임상간호실습교육과 학교-임상 연계 조직에 대한 교수와 실습지도 간호사의 인식. 한국간호교육학회지, 13 (2), 292-300.
  5. 남미라(2005). 기본간호학 실습 교육에서 웹 기반 학습의 효과-무균술 실습교육을 중심으로-, 기본간호학회지, 12 (3), 290-297.
  6. 대한간호협회(2003). 간호표준 개발보고서: 간호활동기술서. 서울: 저자.
  7. 박미영(2004). 간호학생의 임상실습 스트레스에 관한 인지적 인과 구조모형. 한국간호교육학회지, 10 (1), 54-63.
  8. 안양희, 최상순, 허혜경, 임영미, 신윤희, 박소미 등(2002). 임상실습 교육을 위한 임상실습지도자제도(preceptorship)의 모형 개발. 연세교육과학, 50 , 135-153.
  9. 양진주(2006). 웹기반 인공호흡기 실무 멀티미디어 컨텐츠 학습이 간호학생의 지식과 임상수행능력에 미치는 효과. 성인간호학회지, 18 (2), 231-239.
  10. 이성은(2001). 일 대학 간호학생의 임상실습 만족도, 실습경험 분석 및 개선방향 제시 -모성간호학 임상실습 중심-. 한국간호교육학회지, 7 (2), 333-348.
  11. 이숙자(1980). 간호학생의 임상실습 만족도에 관한 조사연구. 대한간호학회지, 10 (2), 41-52.
  12. 이여진(2008). Blended learning을 이용한 임상실습 오리엔테이션 프로그램의 효과. 한국간호교육학회지, 14 (1), 30-37.
  13. 이원희, 김소선, 한신희, 이소연, 김기연(1995). 임상실습 교육개선을 위한 일 실습지도자 활용모델(preceptorship model)의 적용 및 효과에 대한 연구-암센타, 재활센타, 중환자실 실습을 중심으로-. 대한간호학회지, 25 (3), 581-596.
  14. 정영지(2006). 임상교육표준안에 기초한 간호학생 임상교육 분석: 성인간호학 실습영역을 중심으로. 인제대학교 박사학위논문, 부산.
  15. 조미혜, 권인수(2007). 간호학생의 임상실습 중 간호활동 경험 정도. 한국간호교육학회지, 13 (2), 143-154.
  16. 한수정(2000). 임상실습 시 간호학생이 지각하는 힘 북돋우기(empowerment) 와 실습 만족도에 관한 연구. 한국간호교육학회지, 6 (1), 132-146.
  17. 허혜경, 최상순, 안양희, 임영미, 신윤희, 박소미 등(2004). 학생 임상실습지도자(preceptor)의 역할 수행경험에 대한 내용분석. 대한간호학회지, 34 (5), 859-868.
  18. 현경선, 강현숙, 김원옥, 박선희, 이지아, 석소현(2009). 표준화 환자를 활용한 당뇨식이교육 동영상학습이 간호학생의 임상수 행능력과 학습만족도에 미치는 효과. 대한간호학회지, 39 (2), 249-258.
  19. Barrett, C., & Myrick, F. (1998). Job satisfaction in preceptorship and its effect on the clinical performance of the preceptee. Journal of Advanced Nursing, 27 (2), 364-371. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1998.00511.x
  20. Bell, M. L. (1991). Learning a complex nursing skill: Student anxiety and the effect of preclinical skill evaluation. Journal of Nursing Education, 30 (5), 222-226.
  21. Bowles, K. (2000). The relationship of critical-thinking skills and the clinical-judgement skills of baccalaureate nursing students. Journal of Nursing Education, 39 (8), 373-376.
  22. Bujack, L., McMillan, M., Dwyer, J., & Hazelton, M. (1991). Assessing comprehensive nursing performance: The objective structured clinical assessment (OSCA). Part 2- report of the evaluation project. Nursing Education Today, 11 (4), 248-255. https://doi.org/10.1016/0260-6917(91)90086-P
  23. Corlett, J. (2000). The perceptions of nurse teachers, student nurses and preceptors of the theory-practice gap in nurse education. Nurse Education Today, 20 (6), 499-505. https://doi.org/10.1054/nedt.1999.0414
  24. Halstead, J. A., Rains, J. W., Boland, D. L., & May, F. E. (1996). Reconceptualizing baccalaureate nursing education: Outcomes and competencies for practice in the 21st century. Journal of Nursing Education, 35 (9), 413-416.
  25. Ross, M., Carroll, G., Knight, J., Chamberlain, M., Fothergill- Bourbonnais, F., & Linton, J. (1988). Using the OSCE to measure clinical skills performance in nursing. Journal of Advanced Nursing, 13 (1), 45-56. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1988.tb01390.x