Study on Clinical Practice Satisfaction by Students in Department of Radiologic Science

방사선(학)과 학생들의 임상실습만족도에 관한 연구

  • Ko, Seong-Jin (Department of Radiologic Science, College of Health Sciences, Catholic University of Pusan) ;
  • Kang, Se-Sik (Department of Radiologic Science, College of Health Sciences, Catholic University of Pusan) ;
  • Kim, Chang-Soo (Department of Radiologic Science, College of Health Sciences, Catholic University of Pusan) ;
  • Choi, Seok-Yoon (Department of Radiologic Science, College of Health Sciences, Catholic University of Pusan) ;
  • Kim, Jung-Hoon (Department of Radiologic Science, College of Health Sciences, Catholic University of Pusan)
  • 고성진 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 강세식 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 김창수 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 최석윤 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 김정훈 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과)
  • Received : 2011.10.31
  • Accepted : 2011.12.05
  • Published : 2011.12.30

Abstract

Students enrolled in Department of Radiologic Science were surveyed on satisfaction of clinical practice. Purpose of the survey was to cultivate field-oriented talents capable of changing medical environment. Total 302 students in three-year and four-year school system were surveyed withSPSS/PC+ Win 13 version. Firstly, frequency analysis was used for distribution of general characteristics and clinical practice characteristics. Secondly, one-way analysis of variance was used to identify difference in the level of satisfaction based on variables. Thirdly, simple product-moment co-relation was used to analyze relations between variables. Among other variables, which include support to clinical practice class, instructors' expertise, practice subjects, practice environment, practice time, evaluation after practice and overall practice, students were most satisfied with overall practice, which was followed by practice subjects and time. This indicates high co-relation between factors affecting satisfaction of clinical practice education.

급변하는 의료환경에 적응할 수 있는 현장실무형 인재양성을 위해 방사선(학)과 학생들을 대상으로 임상 실습교육의 만족도를 조사하였다. 조사 대상자는 학제에 따라 3년제와 4년제 학생 302명을 대상으로 설문을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS/PC+ Win 13 버전을 사용하여 분석하였다. 첫째, 일반적 특성 분포와 임상 실습 특성은 빈도분석, 둘째, 변인에 따른 임상실습 만족도 차이는 일원분산분석, 셋째, 변인 간 관계는 단순 적률상관관계로 분석하였다. 임상실습교육과 관련하여 실습과목의 도움, 지도자의 전문성, 실습내용, 실습환경, 실습시간, 실습 후 평가, 그리고 실습 전반에 대한 만족도 분석 결과, 실습 전반에 대한 만족도가 가장 높았고, 임상실습 내용, 시간 순이었다. 그리고 임상실습교육 만족도 관련 요인들은 높은 상관관계를 지니는 것으로 분석되었다.

Keywords

References

  1. 교육학용어사전: 고려대학교 교육문제연구소, 원미사, 2007
  2. 김미애: 임상간호 실습교육의 교수효율성에 관한 연구, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 1996
  3. http://chs.korea.ac.kr/rs
  4. http://www.ysrad.com
  5. http://rad.cup.ac.kr
  6. 방사선사 직무분석, 한국보건의료인국가시험원, 2000
  7. 유광열, 김현수: 대학 방사선학과 학생들의 임상실습에 대한 만족도 현황과 발전방향, 방사선기술과학, 29(4), 303-310, 2006
  8. 남혜현: 간호학생을 위한 임상실습평가도구의 개발, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 1996
  9. Calpin-Davies, P: Management and leadership a dual role in nursing education, Nursing education Today, 23(1), 3010, 2003
  10. Edward. H, Smith. S, Courtney. M, Finlayson. K, Chpman. H: The impact of clinical placement location on nursing students competence and preparedness for practice, Nurse Education Today, 24(4), 248-255, 2004 https://doi.org/10.1016/j.nedt.2004.01.003
  11. 서원희: 간호전문대학생의 간호전문직 자아개념과 임상 실습 만족도, 경북대학교 대학원 석사학위논문, 2006
  12. 이정옥: 간호대학 학생들의 임상실습 만족도, 영남대학교 환경보건대학원 석사학위논문, 2003
  13. 김남걸: Likert 척도 개발을 위한 문항선정 방법의 비교 분석, 연세대학교 대학원 석사학위논문, 2001
  14. 신성규: 부산, 경남 지역 보건계열 대학(교)의 전공학과별 전공만족도 비교, 방사선기술과학, 34(2), 131-140, 2011