DOI QR코드

DOI QR Code

Effects from the Interaction of Ego-Resilience, Social Supports in the School Adjustment of Elementary School Children

초등학생의 학교적응에 대한 자아탄력성과 사회적 지지의 상호작용효과

  • 송영경 (충북 아동가족 상담연구소) ;
  • 김영희 (충북대학교 아동복지학과) ;
  • 황성실 (주성대학교 아동복지학과)
  • Received : 2010.09.01
  • Accepted : 2010.11.19
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the interactions of ego-resilience and social supports in the school adjustment in children. The subjects of this study were 479 children drawn from the fourth and sixth grades of three elementary schools in Cheongju city. The pilot study was done to examine the applicability of survey instruments. Data was analyzed by frequency, percentage, Cronbach's t-test, ANOVA with Tukey post-hoc test, correlation, and hierarchial analysis using the SPSSWIN program. The results of this research were as follows: First, the results showed that the effects of the interaction of ego-resilience and social supports on school adjustment were different according to the children's gender and age. Second, teacher supports had influence on school life satisfaction, interest in the subject, attitude in class, and observance of school rules according to the children's gender and age. Finally, overall, the influence of school life satisfaction, interest in subjects, attitude in class, and observance of school rules was greater for girls than boys.

Keywords

References

  1. 강민주, 전경숙. (1995). 아동의 사회적 지지와 자기능력 지각에 관한 연구. 아동학회지, 16(1), 197-210.
  2. 강성희, 이재연. (1991). 아동의 적응에 있어서 사회적 지지와 사회적 문제해결 기술의 스트레스 완충 효과에 대한 연구. 아동학회지, 13(2), 175-188.
  3. 고은정. (1996). 애착유형에 따른 자아탄력성과 사회적 지지가 우울에 미치는 영향. 고려대학교 석사학위논문.
  4. 고혜진. (2003). 부모의 양육태도와 초등학교 1학년 아동의 학교생활적응능력과의 관계. 인천교육대학교 석사학위논문.
  5. 구자은. (2000). 자아탄력성, 긍정적 정서 및 사회적 지지와 청소년의 가정생활적응 및 학교생활적응과의 관계. 부산대학교 석사학위논문.
  6. 권지은. (2003). 부모 및 또래 애착, 문제해결방식과 자아탄력성의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문.
  7. 김명숙. (1994). 아동의 사회적 지지와 부적응과의 관계. 숙명여자대학교 박사학위논문.
  8. 김승미. (1998). 초등학생과 중학생에서 사회적 지지가 일상스트레스 대처행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문.
  9. 김애경. (2003). 부모의 갈등 및 사회적 지지와 내제통제성이 초기 청소년의 자아존중감에 미치는 영향. 청소년학연구, 10(3), 351-372.
  10. 김옥선, 오윤자, 최명구. (2005). 초등학생이 지각한 가족 건강성과 자아탄력성이 학교생활만족도에 미치는 영향. 교육심리연구, 19(3), 761-777.
  11. 김윤희, 황순택. (2003). 부모갈등이 아동의 부적응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 343-362.
  12. 김지혜. (1998). 청소년 학교적응에 영향을 미치는 사회 지지체계에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  13. 김태희. (1996). 어머니와 청소년 자녀의 관계 만족도-청소년 발달, 중년기 변화, 대학입시와 관련하여- 연세대학교 석사학위논문.
  14. 김홍재. (1995). 아동기의 A/B유형 행동양식에 따른 학교 생활적응 및 학업성취도 차이분석. 한국교원대학교 석사학위논문.
  15. 김희수. (2004). 저소득 가정 아동의 비행행동에 대한 환경적 요인들의 영향. 연세대학교 석사학위논문.
  16. 남상인. (1983). 어머니의 양육태도와 자녀의 인지양식과의 관계. 서울대학교 석사학위논문.
  17. 노숙영. (1998). 중학생의 학교적응, 학업성취, 정서 및 문제 행동의 관계. 연세대학교 석사학위논문.
  18. 박수정. (1998). 부모의 양육태도와 정서적 부적응 행동에 관한 연구 - 아동의 지각을 중심으로- 연세대학교 석사학위논문.
  19. 박원희, 오윤자. (2008). 초등학생의 스트레스와 스트레스 대처양식. 아동교육, 17(4), 167-176.
  20. 박현선. (1999). 고위험 빈곤청소년의 심리사회적 적응. 한국사회복지학, 37(4), 195-216.
  21. 배숙진. (1988). 청소년에게 지각된 부모의 양육 태도, 자아개념, 학교적응간의 관계. 연세대학교 석사학위논문.
  22. 송창용. (2003). 초등학교 아동의 스트레스와 대처방법 및 학교생활적응의 관계. 전주대학교 석사학위논문.
  23. 신나나, 도현심. (2000). 청소년의 자아개념에 대한 부모-자녀관계와 학교생활 적응간의 상호작용효과. 한국가정관리학회지, 18(3), 99-113.
  24. 신윤자. (2005). 부모의 양육태도와 아동의 자아탄력성 및 학교생활적응과의 관계 연구. 공주교육대학교 석사학위논문.
  25. 신철재. (1995). 학교생활적응, 자아개념 및 학업성취간의 상관관계. 경북대학교 석사학위논문.
  26. 심희옥. (2000). 또래지지와 대인관계 갈등 대처방법 및 사회적 기술과의 관계. 아동학회지, 21(1), 19-33.
  27. 양국선, 장성숙. (2001). 한국적응유연성과 관련된 보호 요인 특성연구 : 야간실업고등학교 근로청소년 대상. 한국심리학회지, 12(3), 127-148.
  28. 유상철. (1984). 고등학교 학생들의 학교에 대한 태도연구: 고교생들의 느낌의 차원에서. 교육논총, 3, 374-437.
  29. 유성경, 심혜원. (2002). 적응 유연한 청소년들의 심리적 보호요소 탐색. 교육심리연구, 16(4), 189-206.
  30. 유성경, 홍세희, 최보윤. (2004). 가정의 위험요소와 적응의 관계에서 자아탄력성, 애착, 실존적 영성의 매개효과 검증. 교육심리연구, 18(1), 393-408.
  31. 유윤희. (1994). 학교적응 불안, 학업성취간의 관계 분석. 고려대학교 석사학위논문.
  32. 윤종옥. (1997). 가정의 과정환경이 학교생활 적응에 미치는 영향. 공주대학교 석사학위논문.
  33. 이은미, 박인전. (2002). 부모자녀 유대관계와 아동의 자아탄력성과의 관계. 한국가족복지학, 7(1) 3-24.
  34. 이은주. (2003). 초등학생이 지각한 교사행동과 학교생활 만족도와의 관계. 경희대학교 석사학위논문.
  35. 이은해. (1991). 아동의 인지 능률성, 동기 지향성, 사회적 지원과 학업성취간의 관계. 유아교육연구, 11, 71-89.
  36. 이재구. (2000). 부모의 학업기대 유형과 청소년의 적응. 충북대학교 석사학위논문.
  37. 이정구. (1999). 학교생활적응과 가족환경이 중학생의 공격성에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위논문.
  38. 이정윤, 이경아. (2004). 초등학생의 학교적응과 관련된 개인 및 가족요인. 한국심리학회지, 16(2), 261-276.
  39. 이훈진. (1999). 자아존중감과 학교생활적응과의 관계연구. 인하대학교 석사학위논문.
  40. 임정순. (1993). 아동의 의존성과 학교적응과의 관계. 한국교원대학교 석사학위논문.
  41. 장호성. (1988). 자아개념이 학교적응에 미치는 효과. 경상대학교 석사학위논문.
  42. 정성인. (1998). 아동의 사회적 지지에 따른 일상적 스트레스 및 적응행동에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  43. 정은진. (2001). 초등학생이 지각한 부모 양육태도, 자아개념, 학교적응간의 관계. 경상대학교 석사학위논문.
  44. 조종현. (1984). 고교생의 학교생활 적응문제에 관한 연구. 전남대학교 석사학위논문.
  45. 주현정. (1998). 고등학생의 학교생활적응에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 사회적 지지를 중심으로. 이화여자대학교 석사학위논문.
  46. 차유림. (2000). 아동 학교적응에 관한 연구. 연세대학교 석사학위논문.
  47. 청소년 생활통계연보 (2002). 청소년 종합실태조사 결과-학교생활. 한국사회조사연구소.
  48. 최상미. (2003). 초등학생이 지각하는 교사문화와 학생의 학교생활만족에 대한 연구. 인천교육대학교 석사학위논문.
  49. 최장숙. (1993). 초등학교 아동의 충동성 성격 특성이 학교 생활적응에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위논문.
  50. 최진아, 이숙. (1996). 아동의 사회적 지지지각 및 만족도와 적응능력간의 관계. 한국가정관리학회지, 14(4), 1-12.
  51. 최희옥, 문재우, 박재산. (2005). 가족내 갈등과 학교 부적응간의 관련성 분석. 보건과 사회과학, 17, 79-106.
  52. 한미라. (1997). 아동의 자아존중감과 대인관계 스트레스 및 학교생활 부적응간의 관계. 연세대학교 석사학위 논문.
  53. 현은민, 박혜영. (2005). 시설보호아동․청소년의 자아탄력성과 사회적 적응에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 23(1), 19-29.
  54. Bagwell, G. L., Newcomb, A. F. & Bukowski, W. M. (1998). Preadolescent friendship and peer rejection as predictors of adult adjustment. Child Development, 69(1), 140-153. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06139.x
  55. Barrera, M. (1986). Distinctions between social support concepts, Measures, and model. American Journal of Community Psychology, 14(4), 413-445. https://doi.org/10.1007/BF00922627
  56. Berndt, T. J., & Keefe, K. A. (1995). Friends's influence on adolescents' adjustment to school. Child Development, 66(5), 1312-1329. https://doi.org/10.2307/1131649
  57. Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of School Psychology, 35(1), 61-79. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(96)00029-5
  58. Block, J. & Kremen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70(2), 349-361. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
  59. Block, J. H., & Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W. A. Collins(Ed.), Minnesota Symposia on Child Psychology, 13, 39-101. Hillsdale, NJ:Erlbaum.
  60. Bonanno, G. A. (2004). Loss, trauma, and human resilience: Have we understand the human capacity to thrive after extremely aversive event? American Psychologist, 59, 20-28. https://doi.org/10.1037/0003-066X.59.1.20
  61. Brown, L. P., & Cowen, E. L. (1989). Stressful life events, support, and children's school adjustment. Journal of Clinical Child Psychology, 18(3), 214-220. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1803_3
  62. Cicchetti, D., & Toth, S. L. (2000). Editorial : Social policy implications of research in developmental psychopathology. Development and Psychopathology, 12(4).
  63. D'Abreu, R. C., Mullis, A. K., & Cook, L. R. (1999). The resiliency of street children in Brazil. Adolescence, 64, 745-751.
  64. Dubois, D. L., Flner, R. D., Brand, S., Adan, A. M., & Evans, E. G. (1992). A prospective sturdy of life stress, social support, and adaptation in early adolescence. Child Development, 63(3), 542-557. https://doi.org/10.2307/1131345
  65. Dubow, E. F., & Tisak, J. (1989). The relation between stressful life events and adjustment in elementary school children: the relation of social support and social problem-solving skills. Child Development, 60, 502-517. https://doi.org/10.2307/1130994
  66. Felner, R. D. (1984). Vulnerability in childhood: A preventive framework for understanding children's efforts to cope with life stress and transitions. In M. S. Roberts & L. Peterson (Eds.), Prevention of problems in childhood: Psychological research and applications(pp. 133-169). New York: Wiley.
  67. Felner, R. D., Ginter, M., & Primavera, J. (1982). Primary prevention during school transition : Social support and environment structure. American Journal of Community Psychology, 20, 277-290.
  68. Forehand, R., Long, N., Brody, G. H., & Fauber, R. (1986). Home Predictors of Young Adolescents' School Behavior and Academic Performance. Child Development, 57(6), 1528-1533.
  69. Furman, W., & Buhrmester, D. (1992). Age and sex differences in perceptions of networks of personal relationships. Child Development, 63(2), 103-115. https://doi.org/10.2307/1130905
  70. Garmezy, N. (1983). Stressors of childhood. In N. Garmezy & M. Rutter (eds.), Stress, coping, and development in children(pp.43-84). New York: McGraw-Hill.
  71. Gifford-Smith, M. E., & Brownell, C. A. (2003). Childhood peer relationships: Social acceptance, friendships, and peer networks. Journal of Social Psychology, 41(4), 235-284. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(03)00048-7
  72. Klohen, E. C. (1996). Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency. Journal of Personality and Social Psychology, 170(5), 1067-1079.
  73. Kurdek, L. A., & Sinclair, R. J. (1988) Relation of 8 graders' family structure, gender, and family environment with academic performance. Journal of Educational Psychology, 80(1), 90-94. https://doi.org/10.1037/0022-0663.80.1.90
  74. Ladd, G. W., Kochenderfer, B. J., & Coleman, C. C. (1996). Friendship quality as a predictor of young children's early school adjustment. Child Development, 67(3), 1103-1118. https://doi.org/10.2307/1131882
  75. Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience process in development. American Psychologist, 56, 227-238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
  76. Rak C. F., & Patterson, L. E. (1996). Promoting resilience in at-risk children. Journal of Counseling & Development, 74, 368-373. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1996.tb01881.x
  77. Simons-Morton, B. G., & Crump, A. D. (2003). Association of parental involvement and social competence with school adjustment and engagement among sixth graders. Journal of School Health, 73(3), 121-126. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2003.tb03586.x
  78. Van Aken, M.A.G., Asendorpf, J.B. (1997). Support by parents, classmates, friends and siblings in preadolescence: Covariation and compensation across relationships. Journal of Social and Personal relationships, 14(1), 79-94. https://doi.org/10.1177/0265407597141004
  79. Wertlieb, D., Weigel, C., & Feldstein, M. (1987). Stress, social support, and behavior symptoms in middle childhood. Journal of Clinical Child Psychology, 16, 204-211. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1603_4
  80. Wethington, E., & Kessler, R. C. (1986). Perceived support, received support and adjustment to stressful life events. Journal of Health and Social Behavior, 27, 78-89. https://doi.org/10.2307/2136504
  81. Windle, M. (1992). A longitudinal study of stress buffering for adolescent problem behaviors. Developmental Psychology, 28(3), 522-529. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.3.522

Cited by

  1. The Influence of the Resilience on the Organizational Commitment of Kindergarten and Childcare Teachers : Social Support as a Mediating Variable vol.30, pp.3, 2012, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2012.30.3.059
  2. School Adjustment and Future Time Perspectives of Children in Institutional Care According to Their Role Models vol.50, pp.4, 2012, https://doi.org/10.6115/khea.2012.50.4.073
  3. Impact of Peer Attachment, Community Spirit and Multi-cultural Acceptance on School Life Adaption in Children vol.14, pp.9, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.321
  4. A study on the consumers' attitude toward before and after technique in cosmetic surgery advertisement by kind of surgery vol.23, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.3.529
  5. Mediating Effects of Inter-Organizational Relation on the Relation between Resilience and School Adjustment in Elementary School Students vol.26, pp.6, 2014, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2014.26.6.1217
  6. The Effect of Ego-Related Variables and School Adjustment on Children's Life Satisfaction* vol.35, pp.1, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.1.43
  7. The Influence of Ego-Resiliency on School Adjustment in Children : The Moderated Mediating Effect of Stress by Self-Concept vol.35, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.3.1
  8. A Clustering Study of the Variables Related to Elementary School 5th Graders' Levels of Life Satisfaction vol.35, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.3.71
  9. Quality Characteristics and Antioxidant Activity of Prickly Pear Cactus Cladodes vol.44, pp.3, 2015, https://doi.org/10.3746/jkfn.2015.44.3.356
  10. A Study on Korean and Chinese Consumers’ Cognition, Product Purchase Intention and Consumer Demand for Fair Trade Education vol.53, pp.3, 2015, https://doi.org/10.6115/fer.2015.022
  11. Private Educational Expenditure According to Purposes of Private Education and After School Program Participation vol.34, pp.2, 2016, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2016.34.2.1