DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Recognition Level of High School and University Students and Teachers about Culinary Practice Education

조리 실습 교육에 대한 고등학생.대학생.교사의 인식 수준 비교 연구

  • Kang, Keoung-Shim (Dept. of Food Service Management & Nutrition, Kongju National Univ.)
  • 강경심 (공주대학교 외식상품학과)
  • Received : 2011.02.18
  • Accepted : 2011.04.01
  • Published : 2011.04.30

Abstract

This study was conducted with the purpose of surveying the high school and university students and culinary teachers in charge of guidance in cooking related departments to see the recognition levels of culinary practice education and to suggest improvement plans. The subjects of this research were 616 culinary high school students, 419 culinary university students, and 103 culinary teachers. The collected data was compared and analyzed by frequency and percentage. The collected data was analyzed(i. e., $X^2$ test and t-test) using SPSS 14.0(SPSS Inc, Chicago, USA). Learning demands were shown to be high and much more practice was demanded, so it is required to raise the importance of culinary arts as a subject. Manpower placement, such as practice assistant teachers and practice teachers, is necessary and more training support for teachers' professional ability expansion is required. Moreover, it is required that practices after theory study, video education, and practice demonstrations should be performed and multimedia developed. Detailed practice demonstrations should be enabled and foreign subject education should be performed. The general evaluation in which feedback is appropriately made, along with the evaluation of practice courses and results needs to be performed. Positive school life should be prepared by performing proper course education simultaneously.

Keywords

References

  1. 강경심. (2010). 조리실습교육에 대한 인식 조사 및 웹 기반 조리실습 교육자료 개발 연구. 공주대학교 박사학위논문.
  2. 강성문. (2003). 멀티미디어 학습자료를 활용한 기술 . 가정 실습기능 개선. 수원대학교 석사학위논문.
  3. 강재희. (2009). 조리실기 방법의 유형에 따른 학습효과 차이의 비교 연구. 세종대학교 박사학위논문.
  4. 김기진, 김향희, 정외숙. (2010). 호텔.외식조리 관련학과 학생들의 학습동기 및 자기조절학습능력에 관한 연구. 한국조리학회지, 16(3), 130-146.
  5. 김근종. (2006). 산업체현장실습의 활성화방안에 관한 연구. 한국조리학회지, 12(3), 75-90.
  6. 김성호. (2007). 관광과 조리계열 학생들의 교육기초능력 교육 향상에 관한 연구. 안양대학교 석사학위논문.
  7. 김영운. (2006). 조리고등학교 학생들의 학교생활 만족도에 대한 연구. 초당대학교 석사학위논문.
  8. 김태형. (2007). 조리실기 교육을 위한 교수-학습 의사소통 모형 개발. 경기대학교 박사학위논문.
  9. 김태형, 김원모. (2005). 효과적인 조리실습을 위한 학습 모델에 관한 연구. 한국조리학회지, 11(1), 1-17.
  10. 김태형, 나정기. (2008). 조리 실기 교육을 위한 교수-학습 의사소통 모형 개발. 한국조리학회지, 14(4), 14-26.
  11. 김현정. (2010). 전문계 고등학교 조리전공 학생들의 전공만족도가 진로선택에 미치는 영향. 순천대학교 석사학위논문.
  12. 김희동. (2008). 4년제 조리교과과정에 관한 현황과 개선방향에 대한 탐색적 연구. 영산대학교 석사학위논문.
  13. 나태균, 이동근. (2010). 조리 실습 시설의 만족 수준과 사전 교육 경험에 따른 조리전공 대학생의 대학 생활 적응도. 한국조리학회지, 16(2), 185-198.
  14. 나태균, 추상용. (2009). 교육 연계성 측면에서 조리 실습실 시설에 대한 전공자의 중요도-만족도 분석. 한국조리학회지, 15(2), 255-267.
  15. 노윤희. (2008). 조리학과 고등학생들의 진로지도를 위한 직업의식 연구. 순천대학교 석사학위논문.
  16. 박경곤. (2004). 조리숙련형성 교육프로그램 개발. 경기대학교 박사학위논문.
  17. 박란. (2010). 조리전공 고등학생의 전공 인식도 및 진로적성에 관한 연구. 숙명여자대학교 석사학위논문.
  18. 박은숙. (2006). 조리 실습에 대한 CBAM 적용 연구. 한국교원대학교 석사학위논문.
  19. 복혜자. (2004). 조리실습교육에 대한 학습자의 요구도 조사. 동아시아식생활학회지, 14(1), 74-82.
  20. 안응자. (2009). 직업전문교육기관의 조리교육프로그램이 만족도와 성과에 미치는 영향. 경기대학교 석사학위논문.
  21. 윤계순. (2001). 식품영양학전공 및 비전공대학생들의 식품조리에 관한 의식과 조리능력 수준에 대한 조사. 한국조리과학회지, 7(6), 639.
  22. 이명호. (2003). 전문대학 조리교육의 문제점 및 발전방향. 한국조리학회 2003년도 제26차 하계정기학술세미나.
  23. 이인성, 이경래. (2010). 한식조리전공 고등학생들의 교과 과정 만족도가 진로 결정에 미치는 영향. 한국조리학회지, 16(1), 50-60.
  24. 장명희. (2005). 조리교육의 운영 실태와 체계적인 조리 인력 양성 방안. 한국조리학회지, 11(2), 48-66.
  25. 전기수. (2009). 직업전문학교 조리과 학생들의 조리사 직업 인식도. 단국대학교 석사학위논문.
  26. 전병령. (2000). 가사.실업계 고등학교 조리과 교육에 대한 졸업생의 인식. 한국교원대학교 석사학위논문.
  27. 조용범. (1999). 최신서양조리기술. 서울: 현능사.
  28. 최영준. (2009). 호텔 소믈리에 교육 프로그램 개발을 위한 탐색적 연구. 한국조리학회지, 15(4), 200-211.
  29. 최인식. (2002). 조리사양성교육 모형개발에 관한 연구. 경기대학교 석사학위논문.
  30. 표점순. (2003). 고등학교 조리과 교육과정 운영에 대한 교사와 학생의 인식 조사. 한국교원대학교 석사학위논문.
  31. 한예정. (2008). 조리전공 고등학생의 전공만족도가 진로성숙에 미치는 영향. 동아대학교 석사학위논문.
  32. 하혜숙. (2000). 대학생의 학과(학부) 만족과 학교 만족에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문.
  33. Kang, K. S., (2010). Recognition level of the culinary practice of culinary teachers in vocational high schools. Journal of Human Ecology, 11(2), 286-298.

Cited by

  1. The Development of Rice Education Program for University Students through Expert Delphi Method vol.30, pp.2, 2014, https://doi.org/10.9724/kfcs.2014.30.2.153