DOI QR코드

DOI QR Code

EEG Analysis of Learning Attitude Change of Female College Student on e-Learning

여대생의 이러닝 학습태도 변화에 따른 뇌파 분석

  • 장재경 (성신여자대학교 컴퓨터학과) ;
  • 김호성 (성신여자대학교 미디어커뮤니케이션학과)
  • Received : 2010.12.14
  • Accepted : 2011.03.08
  • Published : 2011.04.28

Abstract

Using EEG, human physiological signal, as part of research which investigates the state of student learning and provides appropriate feedback to maximize learning efficiency, the relationship of learning attitude and analysis of EEG for female college student is presented. We study the reaction of learner's EEG using the concentration level extracted from the EEG power spectrum when students learn at various learning attitude. The experiment was conducted for the concentrating on learning and, as a control group, erratic attitude and closed eyes state. The attitude of concentrated Learning shows high concentration index and low relaxation index, where as the erratic attitude, such as eye movement and clicking, shows high level of attention index and noisy wave ratio. Especially, the state of closed eyes shows the ratio of alpha and theta wave under 1. This is distinct with open eyes cases.

생체신호인 뇌파를 이용하여 이러닝 학습자의 학습태도를 파악하고 그에 따른 적절한 피드백을 제공하여 학습자의 학습효율을 극대화하려는 연구의 일환으로 여대생을 대상으로 학습자의 학습태도와 뇌파를 분석하여 이들의 상관관계를 밝혀보고자 한다. 학습자가 학습에 집중하는 태도와 그렇지 않은 태도에 대해 뇌파의 파워 스펙트럼을 추출하여 학습자의 뇌파가 어떻게 반응하는지에 중점을 두어 연구하였다. 학습에 집중하는 태도의 대조군으로 산만한 태도와 눈감은 태도를 설정하여 실험을 진행하였다. 학습에 집중하는 태도에서는 집중도가 산만한 태도에 비하여 높게 나타나고 이완지표는 낮게 나타나며, 클릭과 눈굴림과 같은 산만한 태도에서는 주의지표와 잡파 비율이 높게 나왔다. 특히, 눈을 감았을 때는 알파 세타 비율이 1이하로 나타나 눈을 뜬 다른 상태와 뚜렷이 구분되었다.

Keywords

References

  1. 최병도, 현철상, 정진욱, 김동학, 김욱현, 김종근, "원격강의의 학습집중도 평가 시스템", 정보처리학회논문지, 제12-A권, 제2호, pp.181-190, 2005. https://doi.org/10.3745/KIPSTA.2005.12A.2.181
  2. 이시영, "뇌파신호를 이용한 집중력 향상 게임에 관한 연구", 우송대학교 공학대학원 학위논문, 2009.
  3. 이충헌, 권장우, 김규동, 홍준의, 신대섭, 이동훈, "뇌파기반 집중도 전송 및 BCI 적용에 관한 연구", 전자공학회논문지, 제6권, 제2호, pp.137-141, 2009.
  4. 이구형, "뇌파 신호 분석 알고리즘을 이용한 양궁슈팅 과정에 대한 집중력 및 긴장이완 수준 평가", 한국감성과학회지, 제2권, 제3호, pp.341-350, 2009.
  5. 박성수, 허환, 이운성, "차량시물레이터 환경에서 운전 중 주의분산에 따른 생체신호 변화 연구", 대한인간공학회지, 제29권, 제1호, pp.55-59, 2010.
  6. 이옥형, 이종숙, 임선빈, 교육심리학, 집문당, 2000.
  7. 이정모, "뇌기반 학습 패러다임의 형성 배경과 의의", 교육진흥, 제18권 제4호 통권70호, pp.55-61, 2005.
  8. 문선모, 기억력과 집중력 향상기술, 원미사, 2008.
  9. B. L. Harju and M. A. Eppler, "Achievement of motivation, flow and irrational beliefs in traditional and nontraditional colleg students," Journal of Instructional Psychology, Vol.24, No.3, pp.147-157, 1997.
  10. M. Csikszentmihalyi, Flow: The psychology of optimal experience, New York: Harper & Row, 1991.
  11. 황경은, "오르프와 고든의 오디에이션 활동을 적용한 음악치료가 시설아동의 주의집중력과 과잉행동에 미치는 영향", 한양대학교 교육대학원 학위논문, 2007.
  12. K. H. Pribram, Rethinking neural networks: Quantum fields and biological data, Proceeding of the first Appalachian Conference on behavioral neurodynamics. Hillside:Lawrence Erlbaum, 1993.
  13. H. H. Jasper, "The ten-twenty electrode system of the International Federation," Electroencephalography and Clinical Neurophysiology, No.10, pp.371-375, 1958.
  14. 이러닝 분석지표 기술문서, (주)락싸, 2010.
  15. J. O. Lubar and J. F. Lubar, "EEG biofeedback of SMR and beta for treatment of attention deficit disorders in clinical setting," Biofeedback Self Regul. Vol.9, No.1, p.103, 1984.
  16. J. Cowan and T. Allen, "Using brainwave biofeedback to train the sequence of concentration and relaxation in athletic activities," proceedings of 15th Association for the Advancement of Applied Sport Psychology, p.95, 2000.
  17. M. B. Sterman, "Sensorimotor EEG operant conditioning and experimental and clinical effects," The Pavlovian journal of biological science, Vol.12, No.2, pp.65-92, 1977.

Cited by

  1. Effects of 3D Compression Suits on EEG Analysis during and after Walking vol.38, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2014.38.4.440