DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of the Death Education Program on Meaning in Life, Death Anxiety and Attitude Toward Nursing Care of the Dying Patients among Nursing Students

죽음준비교육 프로그램이 간호학생의 생의 의미, 죽음 불안 및 임종간호 태도에 미치는 영향

  • Received : 2010.08.09
  • Accepted : 2010.09.18
  • Published : 2011.09.30

Abstract

Objectives : This study aims to examine the effects of death education program on meaning in life, death anxiety and attitude toward nursing care of the dying patients among nursing students. Methods : Subjects were 155 nursing students of the K college. Before and after the intervention, students responded a questionnaire developed to measure meaning in life, death anxiety and attitude toward nursing care of the dying patients. To analyse the data, Cronbach's ${\alpha}$, t-test, and paired t-test were used with an SPSS 12.0 program. Results : 1. Meaning in life and attitude toward nursing care of the dying patients levels significantly increased, death anxiety levels significantly decreased. 2. Meaning in life levels increased significantly in the 20-24 age group, female, first grade, no religion, no death experience of relatives. 3. Death anxiety levels decreased significantly in the 20-24 age group, female, no religion, no death experience of relatives, but increased significantly in a buddhist group. 4. Attitude toward nursing care of the dying patients levels increased significantly in the 20-24 age group, female, first grade, won buddhist, no death experience of relatives. Conclusions : This study, through the above result, shows that the death education program can be an effective nursing education to improve meaning in life and attitude toward nursing care of the dying patients and to decrease death anxiety. These results suggest that the death education program will be helpful for recognizing the values of themselves and their current lives and improving their nursing intervention care of the dying patients.

Keywords

References

  1. 강성례. 임상간호사의 임종환자 간호체험. 계명대학교 석사학위논문. 2000.
  2. 부위훈(전병술 옮김). 죽음 그 마지막 성장. 서울:청계출판사. 2001.
  3. 서울대학교 국어교육 연구소. 국어 교육학 사전. 서울:대교출판사. 1999.
  4. 조혜진. 죽음교육이 간호 대학생의 죽음불안과 임종간호태도에 미치는 영향. 경상대학교 석사학위논문. 2004.
  5. 김은희, 이은주. 죽음준비교육 프로그램이 대학생의 삶의 만족도와 죽음에 대한 태도에 미치는 영향. 대한간호회지. 2009;39(1):1-9.
  6. 남은영. 아동의 죽음불안 감소를 위한 죽음대비교육의 효과. 서울여자대학교 석사학위논문. 1998.
  7. 이경희. 노인의 죽음에 대한 태도와 죽음준비 교육 요구에 관한 연구. 한서대학교 석사학위논문. 2008.
  8. 김수지. 호스피스 총론. 한국 호스피스 협회. 2001.
  9. 김숙남, 최순옥, 이정지, 신경일. 죽음교육이 대학생의 죽음에 대한 태도와 생의 의미에 미치는 효과. 한국보건교육․건강증진학회지. 2005;22(2):141-53.
  10. Kubler-Ross E.(이인복 역). 임종과 죽음에 대한 의문과 해답. 서울:홍익제. 1969.
  11. 백설향, 이미애, 김인홍. 간호대학생의 죽음에 대한 의식 변화 연구-호스피스 간호 학습 전․후 비교. 기본간호학회지. 2001;8(3):357-63.
  12. 한미정. 대처방식, 내외통제성, 자아존중감에 따른 죽음불안의 발달적 고찰. 서울여자대학교 박사학위논문. 2001.
  13. 조유향. 호스피스. 서울:현문사. 2003.
  14. 지경애. 간호사의 영적건강, 정신건강, 죽음 의식이 호스피스 태도에 미치는 영향. 대전대학교 석사학위논문. 2004.
  15. Frankl(이봉우 옮김). 로고테라피의 이론과 실제. 서울:분도출판사. 1969.
  16. 이정지, 신경일, 최순옥, 김숙남. 생의 의미 측정도구 개발. 대한간호회지. 2002;32(7):1039-48.
  17. 전영기. 노년기 죽음불안 영향요인에 관한 연구. 목원대학교 석사학위논문. 2000.
  18. Collette L. J. & Lester. Fear of Death and the Fear of Dying. J Psycho. 1969;72:179-81. https://doi.org/10.1080/00223980.1969.10543496
  19. 서혜경. 죽음을 위한 건강교육 프로그램 개발을 위한 제언. 한국노년학연구 1. 1987.
  20. Frommelt, K. H. M. The effects of death of education on Nurse' attitudes toward caring for terminally ill persons and their families. The American J Hospice & Palliative care. 1991;8(5):37-43. https://doi.org/10.1177/104990919100800509
  21. 조계화, 이현지, 이윤주. 죽음에 대한 가상강좌 개발과 적용. 대한간호학회지. 2007;37(4):442-52.
  22. 김미애. 요양보호사의 죽음에 대한 태도 및 죽음준비교육 요구. 한양대학교 석사학위논문. 2010.
  23. 안춘욱. 죽음에의 대비교육 필요성에 대한 연구. 명지대학교 지방자치대학원 석사학위논문. 2001.
  24. Deeken A.(오진탁 역). 죽음 어떻게 맞이할 것인가. 서울:궁리. 2002
  25. Malloy D. J. Meta Analysis of the Effects of Death Education on Death Anxiety. Arizona State University. 1992.
  26. 이미혜. 간호사의 중환자실 임종체험. 한양대학교 석사학위논문. 2009.

Cited by

  1. Development of Audio-visual Aids of Death Education for Hospice Patients and Their Families vol.19, pp.3, 2016, https://doi.org/10.14475/kjhpc.2016.19.3.240
  2. Factors influencing death anxiety, hospices knowledge, and attitude towards end-of-life care among paramedic students vol.20, pp.3, 2016, https://doi.org/10.14408/KJEMS.2016.20.3.107
  3. Development and Evaluation of Death Education Program for Nursing Students* vol.22, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7739/jkafn.2015.22.3.277
  4. The Impact of Clinical Nurses' Terminal Care Attitude and Spiritual Health on Their Terminal Care Stress vol.17, pp.4, 2014, https://doi.org/10.14475/kjhpc.2014.17.4.232
  5. A Meta Analysis of Effectiveness of Death Education vol.18, pp.3, 2015, https://doi.org/10.14475/kjhpc.2015.18.3.196
  6. Analysis of the trends of research education on death vol.12, pp.12, 2014, https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.12.469
  7. Convergence Analysis of Factors Influencing the End-of-life Care Attitude in Undergraduate Nursing Students vol.7, pp.4, 2016, https://doi.org/10.15207/JKCS.2016.7.4.141
  8. Effects of Death Preparation Education on Awareness of Hospice Palliative Care and Withdrawing Life Sustaining Treatment in City Dwellers vol.18, pp.3, 2015, https://doi.org/10.14475/kjhpc.2015.18.3.227