DOI QR코드

DOI QR Code

Self-assessment, Self-efficacy and Satisfaction after OSCE using Smart Phone

스마트 폰을 활용한 객관적 임상시험 후 자기평가와 자기효능감 및 만족도

  • Received : 2011.12.18
  • Accepted : 2012.04.13
  • Published : 2012.04.30

Abstract

Background: The purpose of this study was to examine relationships among self-assessment, self-efficacy, and satisfaction after OSCE(Objective Structured Clinical Examination) using smart phone. Methods: The convenience sample was consisted of 90 nursing college students. The data were collected from November 15 to November 18 in 2011. The data were analyzed using SPSS win 19.0 program. Data were analyzed with descriptive statistics including t-test, ANOVA and Pearson's correlation coefficient to compare self-efficacy and satisfaction by subject's general related characteristics and to examine the relationships among variables. Results: The level of self-efficacy was 3.48(${\pm}0.27$). The level of satisfaction was 4.01(${\pm}0.54$). Self-efficacy was significant relationship satisfaction with practice education (r=.380, p=.045), satisfaction with the method of practical tests (r=.270, p=.009), and satisfaction with major (r=.250, p=.015). There was significant relationship between satisfaction with major and satisfaction with practice education (r=.240, p=.020). Conclusion: Comprehensive intervention promoting self-efficacy, interpersonal relationship, and perceived image of nurses after practicum is needed to improve self-efficacy and satisfaction, for those who can not better interpersonal relationships, perceived image of nurses after practicum.

Keywords

References

  1. 가미정, 김수미, 김영경, 남수진, 오루미, 육지수, 이혜인, 최미 나, 최혜민, 허다은(2010). 간호사의 이미지에 따른 간호전공만족도. 이화간호학회지, 44,. 1-15.
  2. 강현숙, 김원옥(2002). 첫 임상실습이 간호학생이 지각하는 간호사의 이미지에 미치는 영향. 기본간호학회지, 9(3), 379-387.
  3. 김영희(2008). 휴대폰 동영상 자기관찰 및 피드백을 통한 기본간호학 실기 교육평가방법에 관한 만족도. 기본간호학회지, 15(2), 134-142.
  4. 김종임, 김경희, 백훈정, 송경애, 엄미란, 오세영, 이우숙, 장옥자, 전형숙, 이동숙(2010). 기본간호학 실습교육현황과 실기능력 평가방법에 관한 조사. 기본간호학회지, 17(3), 362-370.
  5. 김춘미, 김은만(2011). 트라이앵귤레이션 방법에 의한 기본간호현장실습교육 평가. 한국간호교육학회지, 17(2), 235-245.
  6. 김흥주(2004). 자기평가 및 동료평가가 초등학생의 영어 학습 태도에 미치는 영향 : 말하기를 중심으로. 경인교육대학교 대학원 석사학위논문, 인천.
  7. 남형채, 류성림(2000). 수학 수업에서 학생의 자기평가. 과학 수학교육연구, 23(3), 55-71.
  8. 장재경(2011). 상황인지 기반 스마트 러닝 모형 연구. 성신여자대학교 대학원 박사학위논문, 서울.
  9. 네이버 국어사전 (2011, December 10). 만족. Retrieved from http://krdic.naver.com/search.nhn?kind=&scBtn=true&query= %EB%A7%8C%EC%A1%B1
  10. 박선남, 이선경(2008). 간호대학생의 기본간호수기 수행능력의 영향요인. 기본간호학회지, 15(1), 6-13.
  11. 박황기(2011). 스마트폰을 활용한 동영상강의 서비스 활성화를 위한 방안 연구. 건국대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  12. 박훈기(2004). 객관구조화진료시험(OSCE)의 임상적 활용. 한국의학교육, 16(1), 13-20.
  13. 성미혜(2010). 간호대학생의 학제 간 성취동기, 임상수행능력 및 임상실습만족도의 관련성 비교 연구. 기본간호학회지, 17(1), 90-98.
  14. 신은주(2008). 일 대학 간호학생의 자기효능감, 실습만족도 및 기본간호술기술과의 관계. 기본간호학회지, 15(3), 380-386.
  15. 양진향(2005). 간호학생의 기본간호 임상실습 경험. 질적연구, 6(2), 51-64.
  16. 원미희(2007). 자기성장 집단상담 프로그램이 실업계고등학교 학생의 성취동기와 자기효능감에 미치는 효과. 공주대학교 대학원 석사학위논문, 충남.
  17. 유문숙, 유일영(2003). 호흡기계 기본간호 수행능력 향상을 위한 OSCE 평가 방법의 효과. 대한간호학회지, 33(2), 228-235.
  18. 정남연, 송영신(2006). 신규간호사의 실무능력평가를 위한 OSCE(객관적구조적임상수기평가) 개발과 적용. 기본간호학회지, 13(3), 334-342.
  19. 이숙희(2008). 임상실습 오리엔테이션 프로그램이 간호학생의 첫 임상실습에 대한 불안, 자아존중감 및 자기효능감에 미치는 효과. 기본간호학회지, 15(4), 539-547.
  20. 이순희, 김숙영, 김정아(2004). 간호학생의 간호이미지와 임상 실습만족도. 간호행정학회지, 10(2), 219-231.
  21. 하혜숙(2000). 대학생의 학과(학부)만족과 학교만족에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  22. 한국간호평가원(2011, September 15). 간호교육 인증평가 핵심 실기 평가 항목. Message posted to Ref-Links electronic mailing list, archived at http://mail.konyang.ac.kr/nara
  23. 한미현(2008). 학생에 의한 OSCE 모듈 개발 활동의 교육적 효과. 기본간호학회지, 15(1), 14-21.
  24. 한미현, 박석건(2011). 구조화된 객관적 임상시험(OSCE) 실시 후 간호학생들의 임상수행능력에 대한 자기평가경향 분석, 기본간호학회지, 18(2), 210-216.
  25. 한수정(2000). 임상실습시 간호학생이 지각하는 힘 북돋우기 (empowerment)와 실습 만족도에 관한 연구. 한국간호교육 학회지, 6(1), 132-146.
  26. 황성자(2006). 간호대학생들의 임상실습 스트레스, 자기효능감 및 자아존중감과의 관계. 한국간호교육학회지, 12(2), 205-213.
  27. Bandura, A. (1986). Social foundation of thoughts and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  28. Bandura, A. (1997). Self-efficacy toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 119-215.
  29. Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A-G., & Buchner, A. (2007). G*power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39, 175-191. https://doi.org/10.3758/BF03193146
  30. Harden, R. M., Stevenson, M., Downie, W. W., & Wilson, G. M. (1975). Assessment of clinical competence using objective structured examination. British Medical Journal, 22, 447-451.
  31. Lindset, D. L., Henly, S. J., & Tyree, E. A. (1997). Outcomes in an academic nursing center: client satisfaction with student service. Journal of Nursing Care Quality, 11(5), 30-38. https://doi.org/10.1097/00001786-199706000-00008
  32. Stott, A. (2004). Issues in the socialization process of the male student nurse: Implications for retention in undergraduate nursing courses. Nurse Education Today, 24, 91-97. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.09.005
  33. Wikipedia (2011, December). Self-assessment. Retrieved February 20, 2012, from Wikipedia Web site: http://en.wikipedia.org/ wiki/Self-assessment

Cited by

  1. Development and Effects of a Simulation-based Education Program for Newborn Emergency Care vol.43, pp.4, 2013, https://doi.org/10.4040/jkan.2013.43.4.468
  2. Effects of Self-directed Fundamental Nursing Practice using Smartphone Videos on Self-efficacy, Practice Satisfaction, and Skill Competency vol.22, pp.3, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.3.255
  3. Two Faces of Mobile Shopping vol.10, pp.1, 2014, https://doi.org/10.4018/ijebr.2014010102
  4. Comparison of Confidence in Practice and Satisfaction by Feedback Types Following Objective Structured Clinical Examination(OSCE) among Nursing Students - Focus on Intermittent Gavage Tube Feeding - vol.22, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7739/jkafn.2015.22.3.318
  5. Development and Effects of Integrated Simulation Program (Maternal-Child) for Nursing Students vol.21, pp.4, 2015, https://doi.org/10.4094/chnr.2015.21.4.293
  6. The Effects of an Interactive Nursing Skills Mobile Application on Nursing Students' Knowledge, Self-efficacy, and Skills Performance: A Randomized Controlled Trial 2018, https://doi.org/10.1016/j.anr.2018.01.001
  7. 임상입문 특별실습교육프로그램의 운영 및 효과 vol.6, pp.3, 2012, https://doi.org/10.12811/kshsm.2012.6.3.085
  8. 휴대폰 동영상 촬영을 활용한 교육이 간호학생의 핵심기본간호술 수행 자신감, 성취도, 실습 만족도에 미치는 효과 vol.24, pp.2, 2012, https://doi.org/10.7739/jkafn.2017.24.2.128
  9. 3차원 멀티미디어를 활용한 모바일 과제정보 제시가 치아카빙에 관한 지식, 수행 및 수업만족도에 미치는 효과 vol.18, pp.5, 2012, https://doi.org/10.5392/jkca.2018.18.05.376
  10. Development and Use of the Nursing Management Application for Smartphones in Class vol.9, pp.3, 2020, https://doi.org/10.7236/ijasc.2020.9.3.36