DOI QR코드

DOI QR Code

College Women's Self-leadership, Stress of Clinical Practice and Self Disclosure in an Area

일 지역 간호대 학생의 셀프리더십, 임상실습 스트레스와 자기노출

  • Han, Sun-Hee (Department of Nursing, Wonkwang Health Science University) ;
  • Yu, Hye-Soon (Department of Nursing, Wonkwang Health Science University)
  • 한선희 (원광보건대학교 간호학과) ;
  • 유혜순 (원광보건대학교 간호학과)
  • Received : 2011.12.19
  • Accepted : 2012.04.13
  • Published : 2012.04.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to investigate the degrees of and relationships between self-leadership, stress of clinical practice and self-disclosure in a group of college female students. Methods: Data were collected from 258 participants with self-report questionnaires in August, 2011. Results: There were significant differences in the level of 'self-leadership' depending on 'interpersonal relationships', 'application motivation', 'satisfaction with nursing as a major' and 'satisfaction in clinical practice'. And also there was significant difference in the level of 'self-disclosure' depending on 'interpersonal relationships'. But there was no significant difference in the level of 'stress of clinical practice' depending on general characteristics of participants. There were significant correlations between 'self-leadership' and self-disclosure, 'stress of clinical practice' and 'self-disclosure'. Conclusion: The results of this study suggest that it is needed to develop diverse programs that can reduce the stress of clinical practice by strengthening the capacity of self-leadership and self-disclosure.

Keywords

References

  1. 김교헌(1992). 자기노출의 기능. 한국심리학회지, 11(1), 81-107.
  2. 김지연(1997). 자기성장 집단상담이 집단응집력, 대인관계 지향성 및 자기노출에 미치는 영향. 동아대학교대학원 석사학위논문, 부산.
  3. 김지영, 홍주영(2007). 병원간호사의 셀프리더십과 직무스트레스 및 직무만족도, 간호행정학회지, 13(2), 184-190.
  4. 김순례, 이종은(2005). 간호대학생들의 임상실습 스트레스, 대처방식 및 자아존중감과의 관계. 한국간호교육학회지, 11(1), 98-106.
  5. 김한성(2002). 중학교 교사의 셀프리더십과 직무만족도의 관계. 숭실대학교 교육대학원 석사학위 논문, 서울.
  6. 김혜숙(2002). 간호학생의 임상실습 스트레스와 임상수행능력과의 관계연구. 한국보건간호학회지, 10(1), 64-76.
  7. 김희경(2007). 간호사의 인간관계, 의사소통, 창의적 행동, 간호서비스가 셀프리더십에 미치는 영향. 임상간호연구, 13(1), 25-36.
  8. 문미숙(1998). 간호학생의 첫 임상실습 경험. 한국간호교육학회지, 4(1), 15-27.
  9. 민순, 유경원, 김혜숙(2010, 3월). 셀프리더십 훈련 프로그램이 간호대 학생들의 희망과 행복에 미치는 효과. 대한경영학회 학술연구발표대회, 381-397.
  10. 박경님, 박미경(2008). 간호사의 셀프리더십, 조직몰입 및 간호업무수행정도에 관한 연구. 간호행정학회지, 14(1), 63-71.
  11. 박미영, 김순이(2000). 전문대 간호학생들의 첫 임상 실습체험 연구. 한국간호교육학회지, 6(1), 23-25.
  12. 박민아(2009). 간호대학생의 셀프리더십, 임상실습 스트레스 및 대처방식. 경북대학교 석사학위논문. 경북.
  13. 박인순, 김창숙, 김란, 김영재, 박명희(2005). 간호학생의 임상 실습 스트레스, 불안 및 피로조사. 한국간호교육학회지, 11(2), 151-160.
  14. 박지현(2008). 간호대학생의 임상실습 스트레스, 신체증상 및 자기노출에 관한 연구. 대구가톨릭대학교 대학원 석사학위 논문, 대구.
  15. 박춘자(1997). 간호학생이 임상실습 시 느끼는 불안의 정도와 불안야기 상황 연구. 간호교육학회지, 3, 34-45.
  16. 서문경애(2005). 간호사의 셀프리더십과 직무만족, 개인성과간의 관계, 간호행정학회지, 11(1), 1-14.
  17. 서문경애, 장성옥, 조경희, 김인아, 김수정(2006). 간호사의 셀프리더십과 간호업무성과 간의 관계, 간호행정학회지, 12(1), 151-158.
  18. 서이아, 박경민, 이병숙(2003). 일반간호사의 조직 내 의사소통 유형과 직무 및 간호업무성과의 관계, 한국보건간호학회지, 17(2), 317-332.
  19. 양남영, 문선영(2011). 간호대학생이 지각한 셀프리더십, 임상 실습 스트레스 및 임상실습 만족도 간의 관계. 간호행정학회지, 17(2), 216-225.
  20. 양진주(2000). 간호학생 시 임상실습 시 느끼는 스트레스와 자기표현행동 및 간호수행정도에 영향을 미치는 요인, 광주보건대학 학술저널, 25, 393-417.
  21. 조경희(2003). 간호학생들의 자기표현 수준과 임상실습 스트레스와의 관계연구. 한국간호교육학회지, 4(2). 317-330.
  22. 조남옥(1998). 간호학생의 자기표현 수준과 임상실습 스트레스와의 관계 연구. 한국간호교육학회지, 4(2), 317-331.
  23. 한덕웅, 박준호, 김교헌(2004). 스트레스 사건에 관한 자기노출, 반복생각 및 정서경험이 신체건강에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 9(1), 99-130.
  24. 황성자(2002). 간호학생의 임상실습 스트레스 측정도구 개발 및 도구검증. 예수간호논문집, 4(1), 35-54.
  25. 황성자(2006). 간호대학생들의 임상실습 스트레스, 자기효능감 및 자아존중감과의 관계. 한국간호교육학회지, 12(2), 205-213.
  26. DiLiello, T. C., & Houghton, J. D. (2006). Maximizing organizational capacity for the future. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 319-337. https://doi.org/10.1108/02683940610663114
  27. Houghton, J. D., Bonham, T. W., Neck, C. P., & Singh, K. (2004). The relationship between self-leadership and personality. Journal of Managerial Psychology, 19(4), 427-441. https://doi.org/10.1108/02683940410537963
  28. Jourard, S. M. (1971). Self-disclosure: Anexperimental analysis of transparent self. New York: John Wily & Sons.
  29. Manz C. (1983). The art of self-leadership: strategies for personal effectiveness in your life and work, NJ: Prentice-Hall Englewood Cliffs.
  30. Manz, C. C., & Sims, H. P. Jr. (1995). Business Without Bosses-How self-Managing Teams are Building High-Performing Companies. New York: John Wily & Sons.
  31. Pennebaker, J. W. (1989). Confession, inhibition, and disease. In Berkowitz. L. (Ed.). Advances in Experimental Social Psychology, 22, New York: Academic Press.

Cited by

  1. Factors Influencing on Learning Flow of Nursing Students vol.15, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.3.1557
  2. A Concept Mapping Study on Clinical Stress for Nursing Students during Clinical Practice vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.11111/jkana.2014.20.4.394
  3. Influence of Professional Self-concept and Self-leadership on Clinical Competence in Nursing Students vol.23, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7739/jkafn.2016.23.4.373
  4. Sense of Coherence and Stress of Clinical Practice in Nursing Students vol.19, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.2.163
  5. Stress and Stress Coping that Students Experienced in their Social Work Field Practicum vol.13, pp.11, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.740
  6. The Relationship of Communication Competence, Professional Self-Concept and Stress in Clinical Practice of Nursing Students vol.22, pp.4, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.4.452
  7. Effects of Korean Enneagram Program on the Ego-identity, Interpersonal Relationship, and Self-leadership of Nursing College Students vol.21, pp.4, 2015, https://doi.org/10.11111/jkana.2015.21.4.393
  8. Spirituality and Stress of Clinical Practice among Nursing Students vol.13, pp.6, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.06.361
  9. The Effects of Hospital Nurses' Self-Esteem and Communication Skill on Self-Leadership and the Quality of Nursing Service vol.22, pp.3, 2016, https://doi.org/10.11111/jkana.2016.22.3.220
  10. Relationship among Stress, Depression, and Satisfaction to Clinical Practice among Nursing Students vol.16, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7587/kjrehn.2013.47
  11. Effects of Passive Music Listening on Psychological Well-Being and Depression in Undergraduate Nursing Students vol.27, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5932/JKPHN.2013.27.3.490
  12. Effects of Self-Leadership and Stress Coping on College Life Adjustment in Nursing Students vol.9, pp.1, 2015, https://doi.org/10.12811/kshsm.2015.9.1.123
  13. The Relationship between Emotional intelligence, Academic self-efficacy and self-leadership among Nursing Students vol.16, pp.9, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.9.6036
  14. Mediating Effect of Communication Skill in the Relationship between Fatigue and Clinical Practice Stress in Nursing Students vol.25, pp.1, 2018, https://doi.org/10.7739/jkafn.2018.25.1.58
  15. 임상입문 특별실습교육프로그램의 운영 및 효과 vol.6, pp.3, 2012, https://doi.org/10.12811/kshsm.2012.6.3.085
  16. 간호대학생의 셀프리더십 정도에 따른 시뮬레이션 교육 전·후 문제해결능력, 수행자신감 및 비판적 사고능력의 차이 vol.23, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5977/jkasne.2017.23.1.66
  17. 간호 대학생의 셀프리더십, 감성지능, 학업적 자기효능감이 대학생활 적응에 미치는 영향 vol.19, pp.5, 2012, https://doi.org/10.5762/kais.2018.19.5.253
  18. 간호 대학생의 임상실습 스트레스와 강점인지와 강점효능감이 건강증진행위에 미치는 영향 vol.24, pp.2, 2012, https://doi.org/10.5977/jkasne.2018.24.2.160
  19. 간호대학생의 임상실습교육환경, 셀프리더십, 실습소속감이 간호전문직관에 미치는 영향 vol.25, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5977/jkasne.2019.25.1.5
  20. 간호대학생의 셀프리더십, 목표몰입이 문제해결능력에 미치는 융복합적 영향 vol.17, pp.6, 2012, https://doi.org/10.14400/jdc.2019.17.6.239