DOI QR코드

DOI QR Code

Accident Models of Circular Intersection by Cause Using ZAM

ZAM을 이용한 원형교차로 원인별 사고모형 개발

  • 나희 (충북대학교 도시공학과) ;
  • 박병호 (충북대학교 도시공학과)
  • Received : 2011.12.07
  • Accepted : 2012.03.20
  • Published : 2012.04.15

Abstract

This study deals with the traffic accidents of circular intersections in Korea. The goal of this study is to develop the traffic accident models using ZAM. The main results are as follows. First, in the case of 'violating the operational method of intersection', ZINB(zero-inflatednegative binomial) models were analyzed to be the best fit to the data. Second, in the case of' no maintaining the safe distance', ZINB models were also analyzed to be the best fit to the data. Finally, such the common variables as traffic volume and width of circular roadway were selected as the independent variables. The more traffic volume and the less width of circulatory roadway were evaluated to make the more accidents. Such the specific variables as the number of approach lanes and speed reduction facilities were selected as the explanatory variables. The more approach lanes and the less speed reduction facilities were evaluated to give the more accidents. This study might be expected to give some implications to the accident research on the circular intersections.

이 연구는 국내 원형교차로에서 발생한 교차로 사고를 다루고 있다. 연구의 목적은 ZAM을 이용하여 원인별 사고모형을 개발하는데 있다. 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 교차로 운행방법 위반에서는 ZINB 모형이 적합한 것으로 분석되었다. 둘째, 안전거리 미확보에서도 ZINB 모형이 적합한 것으로 분석되었다. 마지막으로 공통변수로는 교통량과 회전차로 폭이 선정되었다. 교통량이 많을수록 그리고 회전차로 폭이 좁을수록 사고가 많이 발생하는 것으로 분석되었다. 특정변수로는 접근로수와 감속 시설수가 채택되었고, 접근로수가 증가할수록 그리고 감속시설수가 적을수록 사고가 증가하는 것으로 분석되었다. 이 연구는 원형교차로 사고연구에 기여할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 국토해양부(2010), "회전교차로 설계지침".
  2. 장태연(2003), "가산자료 모형을 기초로 한 통행행태의 한계 효과 분석", 대한교통학회지, 제 21권 제 3호, 15-22.
  3. 이인성(2004), "Application of ZIP Regression to traffic accident data", 연세대학교 통계학 석사학위 논문
  4. 장태연, 장태성(2004), "택시교통사고 발생에 영향을 주는 요인의 한계효과", 한국지역개발학회지, 제 16권, 제 1호, 78-87.
  5. 박병호, 박상혁, 이영민, 인병철(2008), "ZAM 모형을 이용한 비신호교차로 사고특성 분석 - 청주시 3지.4지 비신호교차로를 사례로", 국토계획, 대한국토.도시계획학회, 제43권 제6호.
  6. 박상혁, 김태영, 박병호(2009), "4지 신호교차로의 측면접촉 사고 특성 및 사고모형 : 청주시를 사례로", 한국도로학회지, 제 11권 제4호.
  7. 박병호, 김준용(2010), "ZAM 모형을 이용한 청주시 간선가로 구간의 사고모형 개발", 한국도로학회논문집, 제12권 제2호.
  8. 김진선, 김태영, 김경환, 박병호(2011), "간선도로 기능별 교통사고모형 개발 -청주시를 사례로", 한국도로학회논문집, 제13권 제1호.
  9. Lee, Jin sun and Mannering, Fred (2002), "Impact of roadside features on the frequency and severity of run-off-roadway accidents : an empirical analysis", Accident Analysis and Prevention 34, pp. 149-161. https://doi.org/10.1016/S0001-4575(01)00009-4
  10. Washington, Simon P., Karlaftis, Matthew G. and Mannering, Fred L. (2003), "Statistical and Econometric Methods for Transportation Data Analysis", Champan & Hall/CRC.
  11. Chin, Hoong Chor and Quddus, Ohammed Abdul (2003), "Applying the random effect negative binomial model to examine traffic accident occurrence at signalized intersections", Accident Analysis and Prevention 35, pp. 253-259. https://doi.org/10.1016/S0001-4575(02)00003-9
  12. Lord, Dominique, Washington, Simon P., and IVAN, John N. (2005), "Poisson, Poisson-gamma and Zero-inflated regression models of motor vehicle crashes : balancing statistical fit and theory", Accident Analysis and Prevention 37, pp. 35-46. https://doi.org/10.1016/j.aap.2004.02.004

Cited by

  1. Developing the Pedestrian Accident Models Using Tobit Model vol.16, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7855/IJHE.2014.16.3.101
  2. Driving Satisfaction and Safety Assessment for Roundabout vol.34, pp.1, 2014, https://doi.org/10.12652/Ksce.2014.34.1.0223
  3. An Investigation of the Safety Performance of Roundabouts in Korea Based on a Random Parameters Count Model vol.2018, pp.2042-3195, 2018, https://doi.org/10.1155/2018/5628293
  4. Development of Roundabout Accident Models by Region vol.20, pp.2, 2018, https://doi.org/10.7855/IJHE.2018.20.2.067