Team Teaching as an Approach to Writing Education for the Engineering Students

이공계 글쓰기 교육의 팀티칭 사례 연구

  • Nam, Kyoung-Woan (Department of Korean Language and Literature, Changwon National University) ;
  • Jo, Cheol-Woo (Department of Control and Instrumentation Engineering, Changwon National University)
  • 남경완 (창원대학교 국어국문학과) ;
  • 조철우 (창원대학교 제어계측공학과)
  • Received : 2011.07.28
  • Accepted : 2011.10.20
  • Published : 2012.01.31

Abstract

Communication skills, such as writing documents and presenting technical details, are thought to be essential for modern engineers. Engineering students usually have less interest in writing and presentation than their humanities student counterparts and their concerns are different, too. So it is necessary to teach them in a different way which is suited to them. However, teaching such subjects has been a tricky problem for educators in terms of teaching methods. Also, to teach writing and presentation effectively for engineering students, collaboration between the faculties of different disciplines is necessary because each discipline has its own specific domain knowledge and approaches. But many unsolved problems exist with regard to how to deal with the technical and administrative aspects, and so on. This paper introduces one case in the education of technical writing and presentation, which is a collaboration between an engineering faculty and a faculty of literature. The literature faculty conducts basic education and training for writing skills, while the engineering faculty teaches the technical aspects of documentation, as well as presentation skills. The focus is placed on topics such as self-introduction, searching technical literature and materials, describing and explaining things and presentation practice, etc. During the class there is cooperation in each topic domain, while the faculties collaborate in teaching and evaluation.

Keywords

References

  1. 권성규(2010). 공대생 글쓰기 과목에서 가르칠 내용. 공학교육연구, 13-1: 3-16.
  2. 김민정(2007). 이공계생을 위한 '글쓰기' 교육의 방법론과 운영에 대한 연구. 한국문학이론과 비평, 34: 221-245.
  3. 김상현(2008). 이공계 학생들을 위한 글쓰기 강좌의 운영: 서울대학교 <과학과 기술 글쓰기> 강좌 운영 사례를 중심으로. 철학과 현실, 79: 286-297.
  4. 김세령(2010). 공학 인증제 글쓰기 교육을 위한 수업 운영 방안 연구: 서울대학교 이공계 <글쓰기와 의사소통> 사례를 중심으로. 어문연구, 38-2: 321-349.
  5. 김훈기(2010). 공학교육인증의 글쓰기 요구와 연구논문 작성 - 서울대 공대 '과학과 기술 글쓰기' 강좌 경험을 중심으로. 공학교육연구, 13-4: 3-14.
  6. 남경완(2008). 대학 글쓰기 교육 속에서 이루어지는 어문 규정 교육의 현황 분석과 방향 모색: 각 대학의 신입생 대상 글쓰기 교재 분석을 통하여. 우리어문연구, 31: 7-41.
  7. 남경완(2011). 대학 글쓰기 강좌의 운영 방안에 대한 연구. 사림어문연구, 21: 149-170.
  8. 남진숙 ․ 이평전(2010). '이공계 글쓰기 예문 예제집'을 활용한 팀티칭 수업과 그 실제. 한국사상과 문화, 53: 335-357.
  9. 박상민(2009). 이공계 글쓰기 교육의 특징과 과제. 배달말, 45: 301-326.
  10. 박선양(2010). 이공계 글쓰기 교육의 효과적 교수방안 연구: 전북대학교 사례를 중심으로. 국어문학. 49: 175-197.
  11. 송기중(2003). 교양국어 교육의 목적과 범위. 어문연구, 31(4): 407-433.
  12. 오윤선(2006). 이공계 대학생을 대상으로 한 글쓰기 교수법의 방향. 어문연구, 34(4): 427-447.
  13. 오윤선(2009). 이공계 대학생의 학술논문쓰기 교육과 평가항목. 국제어문, 45: 303-334.
  14. 우한용 외(2006). 인터넷 시대의 글쓰기와 표현교육, 서울대학교 출판부.
  15. 이양숙(2010). <공학글쓰기>의 새로운 위상정립을 위한 고찰. 어문연구, 38(3): 489-510.
  16. 정희모(2004). 대학 글쓰기 교육과 사고력 학습에 관한 연구. 현대문학의 연구, 25: 425-456.
  17. 정희모(2006). 대학 글쓰기 교육과 과정 중심 방법의 적용. 현대문학의 연구, 29: 483-513.
  18. 최웅, 최윤현, 정금철, 김복순, 김금숙(2009). 과학기술자를 위한 이공계 글쓰기, (주)북스힐.
  19. 황남성(2007). 기술 커뮤니케이션, (주)북스힐.
  20. Alley, Michael(1996). The Craft of Scientific Writing, Third edition, Springer.
  21. Beer, David, McMurray David(1997). A Guide to Writing as an Engineer, Wiley.
  22. Shelton, James H.(1994). Handbook for Technical Writing, NTC Business books.