Analysis of the Usage patterns of Social Network Service Users

소셜 네트워크 서비스 사용 시기에 따른 사용자 이용패턴 연구: 페이스북을 중심으로

  • 박상혁 (경남과학기술대학교 전자상거래무역학과) ;
  • 오승희 (한양대학교 경영전문대학) ;
  • 성행남 (경상대학교)
  • Received : 2013.10.18
  • Accepted : 2013.12.05
  • Published : 2013.12.30

Abstract

The emergence of social network services, is changing the foundation of human relationship formation and method of communication of individuals through sharing of free information. Social network service is a service to support or facilitate an on-line extension of off-line network among people by helping them to share personal profile. History of social network services very short. But users of the various layers is increasing rapidly and ripple effect social as a result is very large. The focus of existing research was mainly devoted to motivation of use and acceptance of social network services. Currently the use of SNS was maturing. Thus, in-depth research on the use pattern of SNS users is needed. The purpose of this study is that, for Facebook in social network services, to analyze the changes in the initial stage of use, medium-term, usage patterns at the current time. Results of the study by analyzing the characteristics of the change in the pattern of usage of user of Facebook, it can be used as basic materials for SNS researchers and service provider.

Keywords

References

  1. 박윤서.김용식, "소셜 네트워크 서비스(눈) 이용요인간 구조적 관계: 기술수용모델(TAM)과 플로우(Flow)를 중심으로," 한국IT서비스학회지, 제11권, 제1호, 2012, pp. 247-272.
  2. 오은해, "SNS의 수용결정에 영향을 미치는 SNS의 주요 특성에 관한 연구," 경영과 정보연구, 제31권, 제3호, 2012, pp. 47-73.
  3. 구철모.정남호.전유희, "소셜 네트워크 서비스의 이용동기와 성과에 대한 실증연구: 온라인에서의 정체성 표현욕구의 매개효과를 중심으로," 한국경영정보학회, 2011 학술대회논문집, pp. 48-54.
  4. Schaefer, Cora, "Motivations and Usage Patterns on Social Network Sites," ECIS 2008 Proceedings. 2008, Paper 143.
  5. Boyd, D. M. and Ellison, N. B., "Social Network Sites : Definition, History, and Scholarship," Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 13, 2007, pp. 210-230.
  6. 원욱연, "SNS 웹사이트에 대한 실증연구: 품질요인, 사용자 만족, 지속적 사용의도, 구전의도," 2009, 인하대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 정유진.배국진, "소셜네트워킹 서비스의 동향과 전망," 2008, Emerging Issue Report 20, 한국과학기술정보연구원.
  8. Chayko, M., "Portable Communities: The Social Dynamics of Online and Mobile Conectedness," 2008, State University of New York Press.
  9. 안형배.박종문.이명준, "SNS 사용 기간에 따른 분석," 한국정보과학회 2012 가을 학술발표논문집, 제39권 제2호(D), 2012. 11, pp. 237-239.
  10. 이동훈.이민훈.박성민.이준환, "확산되는 소셜 미디어와 기업의 신소통 전략," 삼성경제연구소, CEO Information, 764, 2010, pp. 1-22.
  11. 이혜원, "공연예술단체의 소셜 미디어 활용사례 분석," 2010, 한국예술종합학교.
  12. 오은해, "소셜 미디어의 특성과 사용자 만족에 영향을 미치는 소셜미디어의 이용동기에 관한 실증연구," 대구한의대 산업경영연구소, 산업경영, 27, 2011, pp. 1-23.
  13. 김형석, "SNS의 이용동기와 커뮤니케이션 행동에 관한 연구," Journal of the Korea Academia- Industrial cooperation Society, Vol. 13, No. 2, 2012, pp. 548-553. https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.2.548
  14. Namjae cho, Geonil Ko and Seunghee Oh, "Analysis of the Motivator of the Use of Social Network Services," Journal of Information Technology Application & Management, Vol20, No. 3, 2013. pp. 31-42.
  15. 최은진.염우성.이선우.김솔.이청아.김주환, "트위터와 페이스북 이용 행태 연구," HCI 2012 학술대회, 2012, pp. 911-916.
  16. 김유정, "소셜네트워크서비스에 대한 이용과 충족 연구: 페이스북 이용을 중심으로," 미디어, 젠더 & 문화, 제20호, 2011, pp. 71-105.
  17. 김미정.김지영.박자람.임호경.정은정.한상기, "페이스북(Facebook)상에서의 대인관계 친밀도 시각화: 페이스북(Facebook)상에서의 대인관계의 가치 상관 관계에 따른 친밀도 분석 및 시각화," 한국HCI학회 학술대회, Vol. 2011 No. 1, 2011, pp. 1120-1124.
  18. 이지은.성동규, "페이스북 이용과 대인네트워크 변화에 대한 한. 미 문화 간 비교 연구: 자아개념과 자기노출, 대인불안을 중심으로," 사회과학연구, 제24권, 1호, 2013, 충남대학교 사회과학연구소 pp. 257-281.
  19. Fichman, R. G., "Information Technology Diffusion: A Review of Empirical Research," in Proceedings of Thirteenth International Conference on Information Systems, Dallas, December 1992, pp. 195-206.
  20. Fichman, R. G., "Going Beyond the Dominant Paradigm for Information Technology Innovation ResearchL Emerging Concepts and Methods," Journal of the Association for Information Systems, Vol. 5, No. 8, 2004, pp. 314-355.
  21. Nolan, R. L., "Managing the Four Stages of EDP Growth," Harvard Business Review, Vol. 52, 1974.
  22. Utterback, J. M., "Innovation in Industry and the Diffusion of Technology," Science, Vol. 183, No. 4125, 1974, pp. 620-626. https://doi.org/10.1126/science.183.4125.620
  23. Meyer, A. and Goes, J., "Organizational Assimilation of Innovations: A Multilevel Contetual Analysis," Academy of Management Journal, Vol. 31, No. 4, 1988, pp. 897-923. https://doi.org/10.2307/256344
  24. Zmud, R. W. and Apple, L. E., "Measuring Information Technology Infusion," 1989, Unpublished Manuscript.
  25. Cooper, R. B. and Zmud, R. W., "Information Technology Implementation Research: A Technological Diffusion Approach," Management Science, Vol. 36, No. 2, 1990, pp. 123-139. https://doi.org/10.1287/mnsc.36.2.123
  26. Rogers, E. M., Diffusion of Innovation, 5th ed., 2003, Free Press: New Your, NY.
  27. Choi, Jinhyuk, Jeongseok Seo, and Geehyuk Lee. "Analysis of Web Usage Patterns in Consideration of Various Contextual Factors," ITWP. 2009.
  28. Verkasalo, Hannu. "Contextual patterns in mobile service usage," Personal and Ubiquitous Computing, Vol. 13, No. 5, 2009, pp. 331-342. https://doi.org/10.1007/s00779-008-0197-0
  29. Eric B. Weiser. CyberPsychology & Behavior. April 2000, 3(2), pp. 167-178.
  30. Denis M. S. Lee, "Usage Pattern and Sources of Assistance for Personal Computer Users," MIS Quarterly, Vol. 10, No. 4, 1986. pp. 313-325. https://doi.org/10.2307/249183
  31. Hirsch, P. M., An Organizational Perspective on Television., In S. B. Withey & R. P. Abeles (Eds. ), Television and social behavior. Hillsdale, Jj: Lawrence Erlbaum Associates, 1980. pp. 83-102.
  32. Papworth, Laurel. 2008, http://laurelpapworth.com/tag/reputation/
  33. 김희연.오주현, "국내외 SNS의 현황과 사회적 의미," 정보통신정책연구원 신규보고서, 제24권 12호 통권 534호, 2012, pp. 19-42.
  34. Ellison, N., Steinfield, C., and Lampe, C., "The Benefits of Facebook Friends: Social Capital and College Students' Use of Online Social Network Sites," Journal of Computer-Mediated Communications 12, 2007, pp. 1143-1168. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00367.x
  35. 유훈식, "커뮤니케이션 유형에 따른 SNS의 인터렉션 특성에 관한 연구," 2009, 국민대학교 테크노디자인 전문대학원 석사학위 논문.
  36. Jourard, Sidney M, "Self-disclosure: An experimental analysis of the transparent self," Oxford, England: John Wiley. 1971.
  37. Zarghooni, S., "A study of Self-presentation in Light of Facebook," 2007, Institute of Psychology, University of Oslo.
  38. 김서영, "국내와 금융기관의 SNS 활용 현황 및 시사점," 지급결제와 정보기술, 제48호, 2012, pp. 1-29.
  39. 박승준.장희영.신선진.김재전, "SNS 의 과업-매체적합이 성과에 미치는 요인에 관한 연구: 정치분야에서의 SNS 활용을 중심으로," 한국경영정보학회 학술대회 KMIS & Conf-IRM International Conference 2011 , Service Management and Innovation with Information Technology, 2011년 6월, pp. 542-549, 한국경영정보학회
  40. Schaefer, Cora, "Motivation and Usage Patterns on Social Network Sites," 2008, Institute of Informations Systems and Management.
  41. Hennig-Thurau T., Gwinner K. P., Walsh G., Gremler D. D., "Electronic Word-of Mouth via Consumer-Opinion Platforms: What Motivates Consumers to Articulate Themselves on the Internet?," Journal of Interactive Marketing, 2004, Vol. 18, No. 1, pp. 38-52. https://doi.org/10.1002/dir.10073
  42. Lampe, C., Ellison, N., and Steinfield, C., "A Face(book) in the Crowd: Social Searching vs. Social Browsing," CSCW'06, 2006, Banff, Canada.
  43. Lenhart, A. and Madden, M., "Social Networking Websites and Teens: An Overview," Report of the Pew Internet and American Life Project, Jan 2007.
  44. Wang, Y., and Fesenmaier, D. R., "Towards understanding members' general participation in and active contribution to an online travel community," Tourism Management, 2004, Vol. 25, No. 6, pp. 709-722. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.09.011