DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development of Education Programs Using Presidential Archives Based on the Multiple Intelligence Theory

대통령기록물을 활용한 다중지능이론 기반의 교육프로그램 개발

  • 김건 (전북대학교 학술연구) ;
  • 김태영 (전북대학교 기록관리학과 대학원) ;
  • 배삼열 (전북대학교 기록관리학과 대학원) ;
  • 이은진 (전북대학교 기록관리학과 대학원) ;
  • 김용 (전북대학교 문헌정보학과, 문화융복합 아카이빙연구소)
  • Received : 2013.11.19
  • Accepted : 2013.12.23
  • Published : 2013.12.30

Abstract

This study proposes an education program using presidential archives to develop the multiple intelligence of children and the youth based on the multiple intelligence theory and the resource-based learning theory. To accomplish this, we performed a literature review and interviews with an archivist working in the Presidential Archive in Korea. This study compared and analyzed the Presidential Archives' education programs between the U.S. and Korea. This study can be useful and valuable in developing education programs in two areas, with the first area being the fact that the proposed program could help learners improve academic abilities by developing multiple intelligence and the second area being the fact that the program could increase the awareness of the importance of presidential archives. With the proposed program, the utilization of presidential archives can be facilitated.

본 연구에서는 다중지능이론과 자원기반학습이론을 기반으로 대통령기록물을 활용하여, 아동 청소년의 다중지능 발달을 위한 대통령기록관 교육프로그램을 개발했다. 교육프로그램 개발을 위한 연구방법으로 국내외 대통령기록관의 교육프로그램에 대한 문헌조사 분석 및 담당자 면담을 시행하였다. 이를 통해 미국과 국내의 대통령기록관 교육프로그램을 다중지능영역측면에서 비교 분석을 통하여 다양한 다중지능영역을 만족시킬 수 있는 교육프로그램 구성을 제안하였다. 본 연구를 통한 기대효과는 크게 두 가지이다. 첫째는 학습자의 학업능력을 신장시킬 수 있으며 둘째로는 대통령기록물의 중요성을 인식하고 활용도를 증진시킬 수 있다.

Keywords

References

  1. 국가기록원. 2007. 대통령기록관 설치.운영 방안연구. 성남: 국가기록원. (National Archives of Korea. 2007. A Study on the Establishment and Management in the Presidential Archives.)
  2. 김효정. 2008. 초등학교 아동에 대한 다중지능 프로그램 효과 메타분석. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문. (Kim, Hyo Jung. 2008. A Meta-Analysis on the Effect of Multiful Intelligence Programs for the Elementary Students on the Academic Achievement. Master's degree. Graduate School of Education, Korea National University of Education.)
  3. 김희정. 2008. 기록관의 교육서비스 사례유형 연구. 한국기록관리학회지, 8(1), 27-43. (Kim, Hee Jung. 2008. "A Study on Educational Services of Archives." Journal of the Korean Society of Archives and Records Management 8(1), 27-43.)
  4. 박성희. 2010. 대통령기록관 교육프로그램 활성화 방안 연구. 한남대학교 일반대학원 석사학위논문. (Park, Sung Hee. 2010. A Study on the Activation Plan of Education Program in Presidential Archives. Master's degree. Graduate School of Hannam University.)
  5. 백영균. 2010. (유비쿼터스 시대의)교육방법 및 교육공학, 서울: 학지사. (Baek, Young Kyun, et al. 2010. Instrunctional Method and Technology, Seoul: Hakjisa.)
  6. 서은경, 정경희, 최상희. 2006. 이용자 중심의 기록정보 활용 및 서비스 활성화에 관한 연구. 한국기록관리학회지, 6(1), 65-92. (Seo, Eun-Gyoung, Joung, Kyoung-Hee, & Choi, Sang-Hee. 2006. "Strategies for Improving Use-Oriented Information Service at Archives." Journal of the Korean Society of Archives and Records Management 6(1), 65-92.)
  7. 손 미. 1999. 자원기반학습(Resource-Based Learning)을 통한 자기 주도 학습 및 정보활용능력 신장. 초등교육연구, 13(1), 185-211. (Shon, Mi. 1999. "Enhancing Self-Directed Learning and Information Literacy through Resource-Based Learning." The Journal of Elementary Education 13(1), 185-211.)
  8. 신성희. 2008. 다중지능이론에 근거한 독서교육 프로그램 개발. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문. (Shin, Seong Hee. 2008. Development of the Teaching Program for Reading based on Multiple Intelligence Theory. Master's degree. Graduate School of Education, Ewha Womans University.)
  9. 신재한. 2011. Big6 모형의 단계별 읽기 전략을 통한 창의성 신장 방안. 교육연구, 50, 51-71. (Shin, Jae Han. 2011. "A Plan for Creativity Enhancement through the Stepwise Reading Strategy of the Big6 Model." Educational Research 50, 51-71.)
  10. 양수경. 2008. 기록-자원기반학습 모형의 적용 및 실험. 중부대학교 대학원 석사학위논문. (Yang, Su Kyung. 2008. A Study on Use and Experiment of Archival Information for Resource Based Learning. Master's degree. Graduate School of Joongbu University.)
  11. 양은희. 2006. 정보탐색문제 해결 학습에서 Big 6 모형의 적용. 전북대학교 대학원 석사학위논문. (Yang, Eun Hee. 2006. Application of Big 6 Model in Information Search Problem-Solving Learning. Master's degree. Graduate School of Chonbuk National University.)
  12. 양현정. 2010. BIG6 모형을 적용한 국어과 도서관협력수업이 정보활용 태도에 미치는 영향. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문. (Yang, Hyun Jung. 2010. Effects of BIG6-based Class-Library Collaboration in Korean Language Class on Attitudes of Information Use among Students. Master's degree. Graduate School of Kongju National University.)
  13. 유구종, 조희정. 2007. 유아교육에서의 다중지능 접근 활동과 평가를 통한 통합교육 방안. 홀리스틱교육연구, 11(1), 51-72. (Yoo, Ku Jong, & Jo, Hee Jeong. 2007. "Integrated Education Methods through Multiple Intelligences Approach Activities and Assessments in Early Childhood Education." Journal of Holistic Education 11(1), 51-72.)
  14. 윤은경. 2012. 다중지능이론에 기초한 유아과학교육 프로그램 개발 및 효과. 전남대학교 대학원 박사학위논문. (Yun, Eun Gyung. 2012. Education Program for Young Children based on the Multiple Intelligence Theory. Doctor's degree. Graduate School of Chonnam National University.)
  15. 이병기. 2006. 정보활동 중심의 도서관활용수업 모형에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 37(2), 25-46. (Lee, Byeong Ki. 2006. "A Study on the Model of Library Assited Instruction Based on Information Activities." Journal of Korean Library and Information Science Society 37(2), 25-46.)
  16. 이수경, 유현미, 신정아. 2010. 청소년, 도서관에서 길을 찾다: 공공도서관 청소년 정보활용교육 프로그램 운영의 실제, 수원: 경기도사이버도서관. (Lee, Sook Yung, Yoo, Hyun Mi, & Shin, Jung Ah. 2010. Adolescent Look for the Road at the Library: A Study on the Practice of Adolescent Information Literacy Education Program in Public Library, Suwon: GyeongGi Provincial Library.)
  17. 이숙경. 2007. 대통령기록관 설립에 따른 기록물 활용방안- 전시.교육.홍보 프로그램을 중심으로. 경북대학교 대학원 석사학위논문. (Lee, Sook Kyung. 2007. A Plan for Utilizing Archival Materials in Presidential Archives. Master's degree. The Graduate School of Kyungpook National University.)
  18. 이은숙. 2008. 대통령기록관의 교육 프로그램 분석 및 개선 방안 연구. 중부대학교 대학원 석사학위논문. (Lee, Eun Sook. 2008. A Study on Education Program Analysis and Improvement Method of Presidential Archives. Master's degree. Graduate School of Joongbu University.)
  19. 이진영. 2012. 기록자원에 기반한 대통령기록관의 교육프로그램 모형 개발에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문. (Lee, Jin Young. 2012. A Study on the Development of Education Program Model for Presidential Libraries Based on Archival Resources. Master's degree. Graduate School of Ewha Womans University. )
  20. 이현혜. 2012. 대통령기록관 교육프로그램 활성화 방안 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문. (Lee, Hyun Hye. 2012. A Study on the Activation Ways of Education Program in The Presidential Archives. Master's degree. Graduate School of Seoul National University.)
  21. 전용호. 2007. 대통령기록관의 기록정보 서비스 체계 연구: 한국의 대통령기록관을 중심으로. 명지대학교 대학원 석사학위논문. (Jun, Yong Ho. 2007. A Study on the Archival Reference Service of Presidential Archives: the case of Korean Presidential Archives. Master's degree. Graduate School of Archival Science Myongji University.)
  22. 정광훈, 남영준. 2013. 우리나라 대통령기록물의 분류기준에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 47(1), 419-448. (Jung, Kwang Hun, & Nam, Young Joon. 2013. "Stduy on the Classification Guideline for the Korean Presidential Records." Journal of the Korean Society for Library and Information Science 47(1), 419-448.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.1.419
  23. 조민지. 2006. 대통령 기록관의 서비스 프로그램 사례 연구. 한국기록관리학회지, 6(2), 157-184. (Jo, Min Ji. 2006. "A Case Study on the Service Programs at the Presidential Library and Museum." Journal of the Korean Society of Archives and Records Management 6(2), 157-184.)
  24. 조혜령, 김정겸. 2006. 학습자원을 기반으로 한 자원기반학습의 효과 연구. 한국교육논단, 5(2), 61-81. (Cho, Hye Rung, & Kim, Jeong Kyum. 2006. "The Effect of Resource-Based Learning Using Learning-Resource." The Journal of Korean Educational Forum 5(2): 61-81.)
  25. 한현진, 이수상. 2008. 자원기반학습을 위한 기록정보의 활용방안에 관한 연구. 한국기록관리학회지, 8(1), 143-165. (Han, Hyun Jin, & Lee, Soo Sang. 2008. "A Study on Use of Archival Information for Resourcebased Learning." Journal of the Korean Society of Archives and Records Management 8(1), 143-165.)
  26. Eisenberg, Michael B., & Berkowitz, Robert E. 1990. Information Problem-solving: The Big Six Skills Approach to Library and Information Skills Instruction. Norwoo, NJ: Ablex.
  27. Ellis, Sylvia. 2000. "US Presidential Libraries: the Culture and Reality of the Freedom of Information Act." Archives-London-British Records Association- 25(103), 142-153.
  28. Han, Mi Kyung. 2011. "A Study on the Suggestions and Analysis on the Education Programs in the Presidential Libraries." International Journal of Knowledge Content Development & Technology 1(1), 39-60. https://doi.org/10.5865/IJKCT.2011.1.1.039
  29. National Archives and Records Administration. 2009. Reprot on Alternative Models for Presidential Libraries. [cited 2013.9.25]. .
  30. Thomas, C. A. 2007. "Benjamin Hufbauer. Presidential Temples: How Memorials and Libraries Shape Public Memory." The American Historical Review 112(4), 1221-1222. https://doi.org/10.1086/ahr.112.4.1221
  31. Thompson, B. C. 1995. "Making History: The Sitting Modern President and the National Archives." Government Information Quarterly 12(1), 17-32. https://doi.org/10.1016/0740-624X(95)90004-7
  32. Yakel, Elizabath. 2004. "Information Literacy For Primary Sources: Creating a new Paradigm for Archival Researcher Education." OCLC System & Services: International Digital Library Perspectives 20(2), 61-64. https://doi.org/10.1108/10650750410539059
  33. Yakel, Elizabath. 2007. "Presidential Libraries: Merging Public Records and Private Lives." OCLC System & Services: International Digital Library Perspectives 23(3), 238-241. https://doi.org/10.1108/10650750710776350
  34. 대통령기록관. .
  35. Dwight D. Eisenhower Library. .
  36. Franklin D. Roosevelt Library. .
  37. George H. W. Bush Library. .
  38. George W. Bush Library. .
  39. Gerald R. Ford Library. .
  40. Harry S. Truman Library. .
  41. Herbert Hoover Library. .
  42. Jimmy Carter Library. .
  43. John F. Kennedy Library. .
  44. Lyndon B. Johnson Library. .
  45. National Archives and Records Administration. .
  46. Richard Nixon Library. .
  47. Ronald Reagan Library. .
  48. William J. Clinton Library. .