DOI QR코드

DOI QR Code

Temperament and Character of Entrepreneurial Gifted Students

청소년 기업영재의 기질 및 성격 특성

  • Received : 2012.12.04
  • Accepted : 2013.02.27
  • Published : 2013.02.28

Abstract

Research on entrepreneurial giftedness is in its initial stage and the importance is increasing these days. The purpose of this article was to provide a standard type of entrepreneurial gifted students by measuring their temperament and character separately. In the year of 2010 to 2011 participants of 'Future Creative Entrepreneur' projects which was governed by Korean Patent Office and Korean Intellectual Property Association participated the present study. They composed of middle and high school students and the total number of them was 246. For all the 7 temperament and character scales; the novelty seeking, the harm avoidance, the reward dependence, the persistence, the self-directedness, cooperativeness, and self-transcendence, scores of the entrepreneurial gifted students were significantly different from the norm group (average students at the same age). In a nut shell, entrepreneurial gifted students were optimistic in their temperament and mature in their character. They also manifested high ability of adjustment and control so they can manage their features of temperament which include all the advantages and weaknesses. The Entrepreneurial gifted students were differentiated from gifted science and math students, academically competent group, and high IQ group. Implications and further research directions were discussed.

기업영재에 대한 연구는 최근 새롭게 떠오른 분야로 날로 그 중요성이 증대되고 있다. 본 연구의 목적은 기업영재의 선천적 특성과 후천적 성격을 구분하여 측정함으로써 청소년 기업영재의 기질 및 성격 표준형을 제안하는 것이다. 이를 위해서 2010년과 2011년 두 해에 걸쳐 특허청 및 한국발명진흥회에서 선발 육성하는 '지식재산기반 차세대영재기업인'으로 선발된 중학생과 고등학생 총 246명의 JTCI 수치를 분석하였다. 그 결과, 기업영재는 모든 기질 및 성격 척도에서 동일 학교급의 일반 청소년집단과 구분되었으며, 그 특성은 다음과 같았다. 첫째, 기업영재의 표준적 특성으로 기질적 낙천성과 성격적 성숙함을 확인하였다. 둘째, 기업영재는 기질적인 단점을 보완하고 장점을 강화하는 등 적응적인 측면에서도 일반 청소년들보다 우수한 것으로 나타났다. 뿐만 아니라 기업영재는 과학영재집단 및 성적우수집단, 그리고 고지능집단과도 차별화됨으로써 하나의 독특한 영재집단으로 구분될 수 있음을 시사하였다. 논의에서는 이 연구가 기업영재 및 창의적 인재 개발 분야에서 갖는 함의와 제한점 및 향후 연구 방향을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김종관 (1994). 기업가정신의 개념과 연구접근방법. 대한경영학회지, 9(1), 27-52.
  2. 민병배, 오현숙, 이주영 (2007). 기질 및 성격 검사 매뉴얼. 서울: (주)마음사랑.
  3. 박기문, 이규녀, 이병욱, 나영민, 이경표, 손다미, 이상현 (2012). 발명영재 교원 및 전문직 인식에 기반한 발명영재교육의 방향 탐색. 영재교육연구, 22(1), 1-21. https://doi.org/10.9722/JGTE.2012.22.1.001
  4. 박주용, 오현숙 (2003). 기질 및 성격의 측정법을 통해 본 과학/수학 영재의 특성. 교육심리연구, 17(4), 49-67.
  5. 박주용, 오현숙 (2005). 기질 및 성격검사에서 밝혀진 영재기관 영재의 특성이 영재 선발에 주는 시사점. 한국심리학회지: 사회문제, 11(1), 143-156.
  6. 배종태 (1998). 기업가정신 및 벤처경영에 관한 교육과정개발. 벤처경영연구, 1(2), 155-180.
  7. 배종태, 차민석 (2009). 기업가정신의 확장과 활성화. 중소기업연구, 31(1), 109-128.
  8. 양태용, 김인수 (2006). 대학의 Entrepreneurship(기업가정신) 교육 현황과 특징에 관한 연구: 한국과 미국 대학을 중심으로. 2006년 대한산업공학회 춘계학술대회 논문집. 1493-1507.
  9. 유성진, 권석만 (2009). 심리평가 및 심리치료에 있어서 기질-성격 모형의 임상적 시사점. 한국심리학회지: 임상, 28(2), 563-586.
  10. 이재호, 박경빈, 진석언, 류지영, 이상철, 안성훈, 진병욱 (2012). 발명영재상 수립을 위한 발명영재의 특성 이해. 영재교육연구, 22(3), 551-573. https://doi.org/10.9722/JGTE.2012.22.3.551
  11. 이찬 (2009). 차세대 영재기업인 선발모형 개발 및 육성체계 구축. 서울: 한국발명진흥회.
  12. 최지영 (2006). 인적자원경쟁력의 지식요소로서의 국가창의성 개념에 대한 논의. 인적자원경쟁력 국가평가지표 및 인적자원개발과정 연구 중간보고서. 서울대학교 교육연구소 한국인적자원연구센터.
  13. Cloninger, C. R. (1987). A systematic method for clinical description and classification of personality variants: A proposal. Archives of General Psychiatry, 44, 573-587. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1987.01800180093014
  14. Cloninger, C. R., Przybeck, T. R., Svrakic, D. M., & Wetzel, R. D. (1994). The temperament and character Inventory (TCI): A guide to its development and use. St. Louis, Missouri: Washington University.
  15. Robinson, A., & Clinkenbeard, P. R. (1998). Giftedness: An exceptionality examined. Annual Review of Psychology, 49, 117-139. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.49.1.117
  16. Shavinina, L. V. (2006). Micro social factors in the development of entrepreneurial giftedness: The case of Richard Branson. High Ability Studies, 17(2), 225-235. https://doi.org/10.1080/13598130601121482
  17. Shavinina, L. V. (2007). Early development of entrepreneurial giftedness. Proceedings of Annual conference of Administrative Sciences Association of Canada (pp. 178-186). Ottawa, Ontario.
  18. Shavinina, L. V. (2008). Early signs of entrepreneurial giftedness. Gifted and Talented International, 23(1), 9-15. https://doi.org/10.1080/15332276.2008.11673508