DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Gender Difference in Time Perspectives and Relationship with Self-Efficacy about Mobile Phone Addiction of Adolescent

청소년의 휴대폰 중독에 대한 성별 시간관 차이와 자기효능감과의 관계 분석

  • 현정석 (제주대학교 경영정보학과) ;
  • 박찬정 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 하환호 (경남과학기술대학교 벤처경영학과)
  • Received : 2013.03.12
  • Accepted : 2013.06.11
  • Published : 2013.06.28

Abstract

Due to the rapid increase in mobile-phone use, various kinds of malfunctions have occurred recently. Among them, the mobile-phone addiction causes serious social problems. In particular, since teenagers are immature, they are easily addicted to new technology. In order to prevent from the mobile-phone addiction, a lot of research has been performed in various ways. This paper focuses on the differences in gender and time perspectives of adolescent and analyze the relationships between time perspectives and self-efficacy for preventing mobile-phone addiction. In order to achieve our research goals, we firstly survey on 1,224 secondary school students to analyze the gender differences about time perspectives. And then, we secondly survey on 269 high school students to examine the mediation role of self-efficacy between time perspectives and mobile-phone addiction by a structural equation model. Based on the results of our analyses, we provide an educational guide that can prevent mobile-phone addiction from secondary school students.

최근 정보기술의 발달과 함께 휴대폰 보급이 확대되면서 휴대폰 중독의 역기능이 심각한 사회적 문제로 대두되고 있다. 휴대폰 중독은 아직 정신적으로 발달단계에 있는 청소년에게 심각한 악영향을 미치기 쉽다. 본 연구의 목적은 청소년의 휴대폰 중독 예방을 위한 방안을 마련하는 데 있다. 이를 위해 본 연구는 성별과 시간관의 차이, 시간관과 자기효능감 간의 관계를 분석하였다. 1차로 1,224명의 중 고등학생을 대상으로 성별 학교급별 시간관과 휴대폰 중독의 차이 분석을 실시하고 기존 연구와의 차이점을 기술하였다. 2차로 269명의 고등학생들을 대상으로 시간관과 자기효능감이 휴대폰 중독에 미치는 영향에 있어서 자기효능감이 매개변수 역할을 함을 구조방정식 모형으로 검증하였다. 마지막으로 분석결과를 바탕으로 향후 중 고등학교 학생들의 휴대폰 중독 예방을 위한 교육적 제언을 하였다.

Keywords

References

  1. http://www.newshankuk.com/news/content.asp?fs=1&ss=3&news_idx=201209111110101173
  2. 이만제, "청소년의 인터넷 중독 수준에 따른 감성지능 및 대인관계성향 차이", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제11호, pp.201-211, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.11.201
  3. 박찬정, 고영민, 김형철, 현정석, 김철민, "10대 청소년의 인터넷.휴대폰 중독 관점에서의 정보문화지수에 대한 고찰", 한국컴퓨터교육학회논문지, 제14권, 제3호, pp.13-24, 2011.
  4. 김희재, 김종완, "인터넷 주활동 분석을 통한 사용자의 인터넷 중독진단에 관한 연구", 한국산업정보학회논문지, 제16권, 제3호, pp.35-45, 2011. https://doi.org/10.9723/jksiis.2011.16.3.035
  5. 진은영, 서영미, "남자 고등학생의 분노표현, 자살생각 및 인터넷 중독 정도간의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제1호, pp.430-437, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.01.430
  6. 장성화, 조경덕, "청소년의 우울, 대인불안, 학교적응이 휴대전화 중독에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제9호, pp.285-293, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.11.285
  7. C. S. Dweck, Self-Theories: Their Role in Motivation, Personality, and Development, Psychology Press, 2008.
  8. 정승교, 김춘길, "대학생의 우울, 스트레스, 자기효능감이 휴대폰 중독적 사용에 미치는 영향", 성인간호학회지, 제22권, 제1호, pp.41-50, 2010.
  9. 김형지, 김정환, 정세훈, "스마트폰 중독의 예측 요인과 이용 행동에 관한 연구", 사이버커뮤니케이션 학보, 제29권, 제4호, pp.53-93, 2012.
  10. 필립 짐바르도, 존 보이드, 타임 패러독스, 미디어윌, 2008.
  11. Z. Mello and F. Worrell, "The Relationship of Time Perspective to Age, Gender, and Academic Achievement among Academically Talented Adolescents," Journal of the Education of the Gifted, Vol.29, No.3, pp.271-289, 2006. https://doi.org/10.1177/016235320602900302
  12. L. K. Barber, D. C. Munz, P. G. Bagsby, and M. J. Grawitch, "When Does Time Perspective Matter? Self-Control as a Moderator between Time Perspective and Academic Achievement," Personality and Individual Differences, Vol.46, pp.250-253, 2008.
  13. N. Fieulaine and F. Martinez, "Time under Control: Time Perspective and Desire for Control in Substance Use," Addictive Behaviors, Vol.35, pp.799-802, 2010. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2010.03.022
  14. 박찬정, 김동환, 현정석, "초등.중학생의 시간관이 인터넷과 휴대폰 중독에 미치는 영향," 한국정보교육학회논문지, 제15권, 제3호, pp.399-411, 2011.
  15. http://www.thetimeparadox.com/zimbardo-time-perspective-inventory/
  16. N. M. Petry, W. K. Bickel, and M. Arnett, "Shortened Time Horizons and Insensitivity to Future Consequences in Heroin Addicts," Addiction, Vol.93, No.5, pp.729-738, 1998. https://doi.org/10.1046/j.1360-0443.1998.9357298.x
  17. L. C. Guthrie, S. C. Butler, and M. M. Ward, "Time Perspective and Socio-economic Status: A Link to Socioeconomic Disparities in Health?" Social Science and Medicine, Vol.68, pp.2145-2151, 2009. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2009.04.004
  18. A. Bandura, Self-Efficacy Mechanism in Human Agency, American Psychologists, Vol.37, No.2, pp.122-147, 1982. https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122
  19. A. Bandura (박영신, 김의철 옮김), 자기효능감과 삶의 질 : 교육, 건강, 운동, 조직에서의 성취, 교육과학사, 1997.
  20. 차정은, 일반적 자기효능감 척도개발을 위한 일 연구, 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 1997.
  21. A. Bandura, Self-Efficacy Beliefs of Adolescents, Information Age Publishing, 307-337, 2006.
  22. 한국정보화진흥원, 스마트폰중독 진단 척도 개발 연구, 한국정보화진흥원 연구개발보고서, 2011.
  23. 구현영, 박현숙, "청소년의 휴대전화 중독에 영향을 미치는 요인", 아동간호학회지, 제16권, 제1호, pp.56-65, 2010. https://doi.org/10.4094/jkachn.2010.16.1.56
  24. 최은숙, 중소도시 청소년의 휴대전화 중독의 원인과 실태- 포천시 중고등학생을 중심으로, 석사학위논문, 국민대학교, 2006.
  25. Z. Mello and F. Worrell, "The Relationship of Time Perspective to Age, Gender, and Academic Achievement among Academically Talented Adolescents," Journal of the Education of the Gifted, Vol.29, No.3, pp.271-289, 2006. https://doi.org/10.1177/016235320602900302
  26. W. S. Silver, T. R. Mitchell, and M. E. Gist, "Responses to successful and unsuccessful performance: The Moderating Effect of Self-efficacy on the Relationship between Performance and Attributions," Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.62, pp.286-299, 1995. https://doi.org/10.1006/obhd.1995.1051
  27. 황용석, 박남수, "청소년 휴대전화 중독 요인과 중독 예방에 있어 부모. 교사의 역할 연구", 한국방송학보, 제25권, 제5호, pp.309-348, 2011.
  28. 남진열, "대학생의 개인특성과 인터넷 및 휴대전화 중독과의 관계 연구", 한국청소년연구, 제22권, 제4호, pp.5-32, 2011.
  29. D. Romer, "Adolescent Risk Taking, Impulsivity, and Brain Development: Implications for Prevention," Development Psychology, Vol.52, No.3, pp.263-276, 2010.
  30. C. Ko, J. Yen, C. Chen, S, Chen, and C. Yen, "Gender Differences and Related Factors Affecting Online Gaming Addiction Among Taiwanese Adolescent," Journal of Nervous and Mental Disease, Vol.193, No.4, pp.273-277, 2005. https://doi.org/10.1097/01.nmd.0000158373.85150.57
  31. K. A. Keough, "Who's Smoking, Drinking, and Using Drugs? Time Perspective as a Predictor of Substance Use," Basic and Applied Social Psychology, Vol.21, No.2, pp.149-164, 1999. https://doi.org/10.1207/S15324834BA210207
  32. 장희선, 문용린, "도덕판단력검사(KDIT)의 초등학생 이해도 분석-딜레마 이해와 수행절차 이해를 중심으로," 교육심리연구, 제24권, 제2호, pp.347-370, 2010.
  33. 박찬정, 현정석, 하환호, "구조방정식 모형과 우세 분석을 통한 청소년의 인터넷.휴대폰 중독 비교," 한국컴퓨터교육학회 논문지, 제16권, 제2호, pp.11-22, 2013.
  34. Y. Trope and N. Liberman, "Construal-level Theory of Psychological Distance," Psychological Review, Vol.117, No.2, pp.440-463, 2010. https://doi.org/10.1037/a0018963
  35. L. Steinberg, S. Graham, L. O'Brian, J. Woolard, E. Cauffman, and M. Banich, "Age Difference in Future Orientation and Delay Discounting," Child Development, Vol.80, No.1, pp.28-44, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01244.x
  36. 도재우, 양용칠, "행동조절 촉진전략을 반영한 학습플래너가 자기조절학습기능의 향상에 미치는 효과", 사고개발, 제7권, 제2호, pp.1-17, 2011.
  37. C. Townsend and W. Liu, "Is Planning Good For You? The Differential Impact of Planning on Self Regulation," Journal of Consumer Research, Vol.39, No.4, pp.688-703, 2012. https://doi.org/10.1086/665053

Cited by

  1. General Strain Theory approach to the Use of Cellular Phone Dependence of Middle School Students vol.14, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.02.355