DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Effectiveness of Book Selection and Circulation After Introducing to Subject Librarian

주제전문사서제의 도입 여부가 도서의 선정과 대출에 미치는 효과 분석

  • 노동조 (상명대학교 인문사회과학대학 문헌정보학과) ;
  • 남민석 (성균관대학교 삼성학술정보관)
  • Received : 2013.08.22
  • Accepted : 2013.09.09
  • Published : 2013.09.30

Abstract

This study analyzed the difference between the two situations to verify the effectiveness of the book selection by the subject professionals in a academic library. In this, some circulation statistics before and after introduction to subject specialists were compared. Moreover, by using Minitab and t-test, ANOVA among other statistical techniques, 186,435 books selected 3 years before September 2005 and after 3 years and 622,213 circulation statistics about those books in 'S' University Library were compared and analysed. The results were as follows: (1) After introduction to the subject librarian, the proportion of books selected by librarians were increased. (2) After introduction to subject reference librarian, the foreign books selected by the faculty and the librarians were statistically significantly increased. (3) By academic field, the academic fields of the books selected by the faculty were significantly increased, but the academic fields of the books selected by the students were significantly decreased.

본 연구는 대학도서관에서 주제전문사서제에 의한 도서선정의 효과를 입증하기 위하여 주제전문사서제도가 도입되기 이전과 이후에 선정된 개별 도서에 대한 대출 현황을 조사하여 그 효과성의 차이를 분석하였다. 이를 위하여 조사대상이 된 S대학교 도서관에서 주제전문사서제도를 도입한 2005년 9월을 기점으로 이전과 이후 3년씩 총 6년 동안에 선정된 도서 186,435권에 대한 총 대출 현황(622,213권)을 t-test와 ANOVA를 통하여 검정하였다. 연구 결과, 첫째, 주제전문사서제의 도입 이후에는 사서에 의한 도서선정의 비율이 높아졌다. 둘째, 주제전문사서제의 도입 이전과 비교하여 도입 이후에는 교수와 사서에 의해 선정된 국외서에 대한 대출이 유의미하게 증가하였다. 셋째, 주제전문사서제의 도입 이전과 비교하여 도입 이후에는 교수가 선정한 도서에 대한 대출 횟수가 유의미하게 증가한 학문분야가 많아진 반면, 학생이 선정한 도서는 대출횟수가 유의미하게 감소한 분야가 많았다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 상명대학교

References

  1. 김정근 (1993). 대학도서관에 있어서 사서중심의 장서 개발은 가능한가?. 도서관학논집, 20, 61-105.(Kim, Jung-Gun (1993). Is the librarian-centered collection development possible in college and university libraries?. Journal of Korean Library and Information Science Society, 20, 61-105.)
  2. 김정근, 구영미 (2001). 교수는 적합한 선정자인가. 한국도서관.정보학회지, 32(1), 151-170.(Kim, Jung-Gun, & Ku, Young-Mi (2001). Are professors good selector?. Journal of Korean Library and Information Science Society, 32(1), 151-170.)
  3. 김충령, 김지연 (2013. 2. 2-3). 대학생들 '폰'은 가깝고 책은 멀다. 조선일보, p. B3.(Kim, Choong-Ryung, & Kim, Ji-Yeon (2013. February. 2-3.). University students are near phones and far from books. Chosunilbo, p. B3.)
  4. 남여훈 (2011). 대학도서관의 주제전문서비스 운영 현황에 관한 연구. 석사학위논문, 숙명여자대학교 대학원, 문헌정보학과.(Nam, Yeo-Hun (2011). A study on recognize the state of subject specific services in Korean academic library. Unpublished master's thesis, The Graduate School of Sookmyung Women's University, Department of Library and Information Science.)
  5. 성동희 (2008). 장서 선정업무의 정책 소개. 사대도협회지, 9, 187-204.(Sung, Dong-Hee (2008). The introduction to the policy of book selection. Journal of the Korean Private University Library Association, 9, 187-204.)
  6. 황옥경 (2007). 대학도서관에서의 도서 선정 주체에 따른 도서 선정 효과성 비교. 한국문헌정보학회지, 41(1), 125-138. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2007.41.1.125(Hwang, Ok-Gyung (2007). A study on the effectiveness of book selection at the academic library. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 41(1), 125-138. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2007.41.1.125)
  7. Connell, T. H. (1991). Comparing the circulation of library materials ordered by faculty and librarians. Collection Management, 14(1/2), 73-84. https://doi.org/10.1300/J105v14n01_05
  8. Crossley, C. A. (1974). The subject specialist librarian in an academic library: His role and place. Aslib Proceedings, 26(6), 236-249. http://dx.doi.org/10.1108/eb050458
  9. Hamaber, C. A. (1992). Some measures of cost effectiveness in library collections. Journal of Library Administration, 16(3), 57-69.
  10. Martin, J. V. (1996). Subject specialization in British university libraries: A second survey. Journal of Librarianship and Information Science, 28(3), 159-169. https://doi.org/10.1177/096100069602800305
  11. Millson-Martula, C. (1985). The effectiveness of book selection agents in a small academic library. College & Research Libraries, 46(6), 504-510. https://doi.org/10.5860/crl_46_06_504
  12. Mouyal, K. F. (2007). A balancing act: User demand versus programs driven collection management at a small, regional academic library. Collection Management, 30(4), 43-57. http://dx.doi.org/10.1300/J105v30n04_04