DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Correlation Analysis of Academic Performance per Subject for the Gifted Children in IT

정보영재아동의 과목별 성적 상관관계 분석 연구

  • Received : 2013.06.03
  • Accepted : 2013.06.25
  • Published : 2013.06.30

Abstract

In current knowledge-based society, development and growth of IT-related industry is essential for a nation's competitiveness since it's economic power depends on IT industry in many countries. A success of IT industry depends on a few IT geniuses like Steve Jobs and Bill Gates. Thus, it is necessary to identify and foster gifted children in IT as early as possible. The purpose of this paper is to identify the correlation of academic performance per subject for the gifted children in IT. The analysis is focused on three subjects, that is, Information, Science, and Mathematics, respectively. For this purpose, the gifted children are selected and analyzed in a gifted science education center attached in a university at Seoul Metropolitan Area. The analysis results show that there is meaningful correlation among three subjects. That is, if high scores in a subject means high scores in other subjects. For instance, a gifted child with high scores in Information got high scores in Science and Mathematics. The result will be useful to improve selection examinations and curriculum for gifted education in IT, for inclusive education and convergent education.

현대 지식정보사회에 있어서 한 국가의 주축 산업은 정보관련 산업에 의존하며, 국가경쟁력의 향상을 위해 무엇보다도 정보 분야의 인재 육성이 중요하다. 또한 개인 차원에 있어서도 정보 소양 및 활용은 개인의 경쟁력 면에서 매우 중요하다. 이러한 관점에서 현대 지식정보화사회를 선도할 수 있는 정보영재의 발굴 및 육성은 매우 중요하다. 본 연구의 목적은 정보영재아동의 과목별 상관관계를 밝혀내는 것이다. 즉 정보영재아동에 있어서 정보, 과학, 수학 등 세 과목의 성적 상관관계를 분석하는 것이다. 이를 위해 초등학교 4, 5, 6학년에 재학 중인 대학부설 과학영재교육원의 정보영재반 학생들의 7년간 성적을 토대로 하여 정보, 과학, 수학 과목 사이에 상관관계 분석을 실시하였다. 통계분석을 통한 결과, 3과목 사이에 유의미한 상관관계가 있었다. 즉 정보를 잘하는 학생들은 과학과 수학에 뛰어나며, 수학성적이 뛰어나면 과학성적도 뛰어나다는 결론을 얻었다. 본 연구결과는 향후 영재교육에 있어서 영재선발, 통합 및 융합교육과정 형성에 많은 도움이 되리라 기대한다.

Keywords

References

  1. 강혜진 (2005). 프로그래밍 기초 능력 배양을 통한 아동의 논리적 사고력 신장에 관한 분석. 석사학위논문. 숙명여자대학교.
  2. 교육인적자원부 (2000). 초.중등학교 정보통신기술교육 운영지침
  3. 오세군 (2002). 컴퓨터영재의 정의와 판별시스템. 석사학위논문. 성균관대학교
  4. 유경미 (2003). 정보과학 영재에 대한 컴퓨터 교사들의 인식에 관한 연구. 석사학위논문. 한양대학교.
  5. 이미숙 (2005). 초인지를 이용한 협력적 성찰 수업 모형의 개발 및 적용. 한국정보교육학회논문지, 9(2), 339-348.
  6. 전우천 (2010). 초등정보영재 교육과정의 현황 및 개선방안 연구. 영재교육연구, 20(1), 347-368.
  7. 전우천 (2011). 정보영재아동의 프로그래밍 능력과 논리적 사고능력 상관관계 분석 연구, 영재교육연구, 21(3), 761-772. https://doi.org/10.9722/JGTE.2011.21.3.761
  8. 최영선, 이순영, 김갑수 (2004). 초등정보영재들의 특성분석. 2004 한국정보교육학회 하계 학술대회발표논문집, 8(2), 290-297.
  9. Hijazi, S., Smith, M. L., & Alvarado-Vazquez, E. (2004). Creative Problem-Solving Software and Portals. Proceedings of 37th Association of Small Computer Users in Education, 131-139.