DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of Educare Teachers' Science Education Knowledge and Attitudes Towards Science on Science Teaching Anxiety

보육교사의 과학교육지식 및 과학에 대한 태도가 과학교수 불안에 미치는 영향

  • 김헤라 (대덕대학교 유아교육과) ;
  • 채진영 (전북대학교 아동학과, 인간생활과학연구소)
  • Received : 2014.04.11
  • Accepted : 2014.06.17
  • Published : 2014.06.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the influence of educare teachers' science education knowledge and attitudes towards science on science teaching anxiety. 259 teachers of young children were recruited from 19 daycare centers and the data were analyzed through frequency, percentage, Pearson's correlations using PASW 18.0 and structure equation modeling using AMOS 7.0. The findings are as follows. First, educare teachers showed more than median scores in all science education knowledge, attitude towards science and science teaching anxiety. Second, in total 57% of the variance in teachers' science teaching anxiety was accounted for by teachers' science education knowledge and attitude towards science. This result implied that teachers' science education knowledge and attitude towards science should be improved in order to reduce teachers' science teaching anxiety.

이 연구는 보육교사가 지닌 과학교육지식과 과학에 대한 태도가 과학교수 불안에 미치는 영향을 살펴보기 위해 실시되었다. 보육교사 259명을 대상으로 수집한 자료는 PASW 18.0과 AMOS 7.0을 이용하여 Pearson의 적률상관관계분석과 구조방정식을 통해 분석되었고, 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 과학교육지식, 과학에 대한 태도 및 과학교수 불안 정도는 모두 중간수준 이상인 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 과학교육지식, 과학에 대한 태도는 과학교수 불안과 상관이 있었다. 셋째, 보육교사의 과학교육지식은 과학에 대한 태도에 직접적인 영향을 미쳤고, 과학교육지식의 영향을 받은 과학에 대한 태도는 과학교수 불안에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 보육교사의 과학교수지식과 과학에 대한 태도가 과학교수 불안에 미치는 영향은 전체 분산의 57%를 설명하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 보육교사의 과학교수 불안 수준을 낮추기 위해서는 보육교사의 과학교육지식, 과학에 대한 태도를 향상시켜야 함을 시사한다.

Keywords

References

  1. 곽향림, 김미경, 조형숙(2005). 유아과학교육학의 연구동향 및 발전전망. 유아교육연구, 24(8), 123-147.
  2. 구희정(1991). 과학교육에 대한 유치원 교사의 교육목표 및 교수 방법 인식에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  3. 권영례(1992). 유치원 아동의 과학행동에 미치는 교사의 언어행태와 학습주제 선정방법의 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  4. 권태형(1998). 초등학교 교사들의 과학불안과 과학에 대한 태도. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  5. 김규수, 김현숙(1999). 유치원 교사의 과학교육 목표 인식 및 교수유형에 다른 유아의 과학행동. 교과교육연구, 1(1), 475-494.
  6. 김영옥, 이규림, 조홍자, 차금안(2012). 유아교사의 과학적 지식 수준에 따른 과학활동 불안, 태도 및 교수효능감에 대한 연구. 열린유아교육연구, 17(1), 99-115.
  7. 김정아(2010). 어린이집 유아반 교사의 과학 교육에 대한 태도 및 유아과학교육에 대한 인식. 순천향대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  8. 김지영(2007). 예비 유아교사의 과학교육에 대한 인식: 교학교수 효능감, 과학교육 목표, 과학교수 방법을 중심으로. 한국생활과학회지, 16(4), 691-697.
  9. 김헤라(2013). 과학에 대한 태도 및 과학교육지식이 유아교사의 과학교수효능감에 미치는 영향. 유아교육연구, 33(2), 281-296.
  10. 김헤라(2014). 보육교사의 교사적성과 과학에 대한 태도가 과학교수효능감에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 10(1), 43-58.
  11. 김현진(2007). 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구 개발. 덕성여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  12. 김현진, 신은수(2008). 현직교사와 예비교사의 과학 교과교육학지식에 관한 연구. 유아교육학논집, 12(3), 239-263.
  13. 노진형(2008). 예비유아교사의 과학에 대한 지식이 과학적 태도 및 과학교수 효능감에 미치는 영향. 한국유아교육.보육행정학회, 12(4), 53-67.
  14. 배미양(2001). 유치원 교사들의 과학에 대한 불안, 태도, 교수 효능감. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  15. 서효길(2000). 유치원 교사의 과학교수 유형이 유아의 과학행동에 미치는 영향. 전북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  16. 유민임, 황해익(2003). 유아교사의 과학활동에 대한 수행장애 요인의 정도에 따른 수행수준 연구. 유아교육논집, 11, 139-156.
  17. 이경민(2005). 유치원 교사들의 과학불안과 과학불안 요인. 미래유아교육학회지, 12(1), 383-406.
  18. 이명란(1993). 국민학생들의 과학에 관련된 태도와 과학불안에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  19. 이재천(1992). 중등학교 학생들의 과학 불안도 측정도구개발 및 과학 불안 경향성 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  20. 임청환(2003). 초등교사의 과학 교과교육학 지식의 발달이 과학교수 실제와 교수효능감에 미치는 영향. 한국지구과학학회지, 24(4), 358-372.
  21. 조부경, 고영미(2004). 유치원 교사의 과학 교수 불안에 영향을 주는 교사 내.외적 요인. 한국과학교육학회지, 24(2), 267-276.
  22. 조부경, 서소영(2001). 유치원 교사의 과학교수효능감에 영향을 미치는 변인 연구. 아동학회지, 22(2), 361-373.
  23. 조정화, 김경숙(2013). 유아교사의 과학 교과교육학지식 수준에 따른 과학교수적극성과 과학불안. 생태유아교육연구, 12(1), 139-158.
  24. 조형숙(1998). 유아교사의 과학교수에 대한 자기효능감. 유아교육연구, 18(2), 283-301.
  25. 조형숙(2001). 유아교사의 과학지식과 과학교수에 대한 태도간의 관계. 유아교육학논집, 5(1), 117-139.
  26. 조형숙, 유은영(2011). 과학교수효능감이 높은 유아교사가 인식하는 좋은 과학수업의 의미, 유아교육연구, 31(2), 333-359.
  27. 지성애, 김치곤(2011). 예비 유아교사의 과학교수 효능감, 과학적 태도와 구성주의 교육신념 간의 관계. 유아교육학논집, 15(1), 277-300.
  28. 최종식(1999). 초등학교 교사의 과학불안이 학생들의 과학 성취도 및 과학에 관련된 태도에 미치는 영향. 대구대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  29. 한유미(2003). 보육교사의 과학 교수 개인효능감에 관한 연구. 충남지역을 중심으로. 한국생활과학회지, 12(5), 687-697.
  30. 한유미(2004). 유아과학교육의 목표와 교수방법 간의 일관성과 관련된 주요변인: 과학교수 효능감을 주심으로. 미래유아교육학회지, 11(2), 121-138.
  31. Abruscato, J. (2004). Teaching children science: Discovery methods for elementary and middle grades (2nd ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  32. Baillargeon, R. (1994) How do infants learn about the physical world? Current directions in Psychological Science, 3, 133-140. https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10770614
  33. Czerniak, C. (1989). An investigation of relationship among science teaching anxiety, self-efficacy, teacher education variables, and instruction strategies. Unpublished doctoral dissertation, The Ohio State University.
  34. Czerniak, C. & Chiarelott, L. (1990). Teacher education for effective science instruction-a social cognitive perspective. Journal of Teacher Education, 41(1), 49-58. https://doi.org/10.1177/002248719004100107
  35. Docking, R. A., & Thornton, J. A. (1979). Anxiety and the school experience. Paper presented at the Annual Conference of the Australian Association for Research in Education, Melbourne.
  36. Fraser, B. J., & Fisher, D. L. (1982). Effects of anxiety on science-related attitude. European Journal of Science Education, 4(4), 441-450. https://doi.org/10.1080/0140528820040410
  37. Holt, B. G. (1993). Science with young children. Washington: NAEYC.
  38. Karmiloff-Smith, A., & Inhelder, B. (1974). If you want to get ahead, get a theory. Cognition, 3, 195-212. https://doi.org/10.1016/0010-0277(74)90008-0
  39. Kloos, H.(2007). Interlinking physical beliefs : Children's bias towards logical congruence. Cognition, 103, 227-252. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2006.03.005
  40. Koballa, T. R. (1986). Teaching hands-on science activities : Variables that moderate attitude-behavior consistency. Journal of Research in Science Teaching, 23, 493-503. https://doi.org/10.1002/tea.3660230603
  41. McDevitt, T. M., Heikkinen, H. W., Alcorn, J. K., Ambrosion, A. L., & Gardner, A. L. (1993). Evaluation of the preparation of teachers in science and mathematics : Assessment of preservice teachers' attitude and beliefs. Science Education, 77(6), 593-610. https://doi.org/10.1002/sce.3730770604
  42. Moore, A. D., & Martin, J. T. (1990). How do teachers feel about science?: Measurement of attitude towards science. The Northern Rocky Mountain Educational Research Association, October 4-6.
  43. Ramey-Gassert, L. K. (1996). A qualitative study of factors influencing teaching self efficacy of elementary level teachers. Science Education, 80(3), 283-315. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199606)80:3<283::AID-SCE2>3.0.CO;2-A
  44. Riggs, I. M., & Enochs, L. G. (1990). Toward the development of an elementary teachers' science teaching efficacy belief instrument. Science Education, 74(6), 625-637. https://doi.org/10.1002/sce.3730740605
  45. Rowe, M. B. (1978). Teaching science as continuous inquiry. New York: McGraw-Hall.
  46. Scharman, L. S. (1988). Locus of control: A discriminator of the ability to foster an understanding of the nature of science among preservice elementary teachers. Science Education, 72(4), 453-465. https://doi.org/10.1002/sce.3730720405
  47. Shulman, L. S., & Sykes, G. (1986). A national board for teaching? In search of a bold standard. Paper presented at the Task Force on Teaching as a Profession. Carnegie Forum on Educational and economy. Stanford, CA.
  48. Smith, C., Carey, S., & Wiser, M. (1985). On differentiation: A case study of the concepts of size, weight and density. Cognition, 21, 177-237. https://doi.org/10.1016/0010-0277(85)90025-3
  49. Spielberger, C. D. (1983). Manual for the state-trait anxiety inventory STAI. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist's Press.
  50. Spielberger, C. D., & Krasner, S. S. (1988). The Assessment of state and Trait Anxiety, Elsevier Science Publishers B. V, pp 31-51.
  51. Suchman, J. R. (1976). Heuristic learning and science education. Occasional Paper Series, National Institute of Education(DHEW), Washington, DC, April.
  52. Tilgner, P. J. (1990). Avoiding Science in the elementary school. Science Education, 74(4), 365-374.
  53. Vitale, M. R., & Romance, N. R. (1992). Using videodisk instruction in an elementary science methods course: remediating science knowledge deficiencies and facilitating science. Journal of Research in Science Teaching, 29(9), 915-928. https://doi.org/10.1002/tea.3660290903
  54. Weiss, I. (1989). Course background preparation of science and mathematics teachers in the United States. Chapel Hill, NC: Horizon Research.
  55. Westerback, M. E. (1982). Studies on attitude toward teaching science and anxiety about teaching science in preservice elementary teacher. Journal of Research in Science Teaching, 19(7), 603-616. https://doi.org/10.1002/tea.3660190710
  56. Westerback, M. E. (1984). Studies an anxiety about teaching science in preservice elementary teacher. Journal of Research in Science Teaching, 21(9), 937-950. https://doi.org/10.1002/tea.3660210908
  57. Young, B. J., & Kellogg, T. (1993). Science attitudes and preparation of preservice elementary teachers. Science Education, 77(3), 279-291. https://doi.org/10.1002/sce.3730770303

Cited by

  1. The Effects of Science Activities Motivated through Children's Songs on Young Children's Science-Related Attitudes, and Understanding of Science Process Skills vol.10, pp.6, 2014, https://doi.org/10.14698/jkcce.2014.10.6.243
  2. Exploring Science Education Anxiety Among Early Childhood Teachers Using Q-Methodology vol.37, pp.3, 2016, https://doi.org/10.5723/kjcs.2016.37.3.69
  3. The effect of physical expression teaching attitudes and teaching efficacy of early childhood teachers on physical expression teaching practice and teaching anxiety vol.36, pp.5, 2014, https://doi.org/10.18023/kjece.2016.36.5.004