DOI QR코드

DOI QR Code

Current Practices of the Customized Bibliographic Instructions in Academic Libraries

대학도서관 맞춤형 이용자교육의 운영 현황 분석 연구

  • 정미정 (명지대학교 일반대학원 문헌정보학과) ;
  • 권나현 (명지대학교 인문대학 문헌정보학과)
  • Received : 2014.05.23
  • Accepted : 2014.06.22
  • Published : 2014.06.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the current practices of the customized bibliographic instructions (CBI) at four-year academic libraries in Korea. Among the entire 206 academic libraries, a total of 149 libraries participated in the survey. Study result shows that the libraries providing CBI was 63.1%. The findings of the study revealed the overall picture of the CBI operated in Korean academic libraries. The findings of the study suggested useful strategies to apply in adopting and operating the CBI in academic libraries in Korea.

본 연구는 현재 다양한 형태로 시행되고 있는 국내 대학도서관 맞춤형 이용자 교육의 전반적인 운영 현황을 조사하고, 이를 토대로 해당 교육을 활성화하는데 필요요건과 장애요인을 파악하고자 하는 목적으로 실시되었다. 전국 4년제 대학 중앙도서관을 대상으로 전수조사하여 총 206개관의 웹사이트에서 맞춤형 교육의 전반적인 사항을 파악한 후, 설문지법을 통해 교육 운영 현황을 조사하였다. 연구결과, 설문에 응답한 총 149개관 가운데 94개관(63.1%)에서 맞춤형 교육을 운영하고 있었으며, 55개관(36.9%)에서는 해당 교육을 시행하지 않고 있었다. 국내 대학도서관 맞춤형 교육은 예산, 사서 수 등 도서관의 가용자원이 많을수록 더 활성화되어 있었으며, 사서의 자질 중에서는 학력, 전공 등과 같은 능력보다 봉사정신이 교육 운영 활성화에 더 영향력 있는 요소로 밝혀졌다. 본 연구결과는 대학도서관 실무자들에게 맞춤형 교육 운영과 서비스에 대한 기초정보를 제공하고, 향후 후속 연구의 토대가 되는 기반연구로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 김나원 (2008). 이용자 행태 및 요구 분석을 통한 의학도서관 이용교육 프로그램 개발 연구. 석사학위논문, 연세대학교 대학원, 문헌정보학과. (Kim, Na Won (2008). A study on the development of user instruction programs in medical libraries through analyzing user behaviors and needs. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul, Korea.)
  2. 김성은, 이명희 (2007). 대학생을 위한 정보활용능력 교육의 효과에 관한 실증연구. 한국도서관.정보학회지, 38(3), 91-115. (Kim, Sung-Eun, & Lee, Myeong-Hee (2007). An exploratory study on the effectiveness of information literacy education for college students. Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(3), 91-115.)
  3. 김태경 (2005). 특정주제중심의 도서관 이용자교육. 한국비블리아학회 발표논집, 12, 51-64. (Kim, Tae Gyeong (2005). A study on library instruction for a specific subject. Proceedings of the Korean Biblia Society for Library and Information Science Conference, 12, 51-64.)
  4. 김혜진, 목희정, 홍정임, 남궁신아 (2012). 맞춤형 영양교육이 철결핍성 빈혈환자의 임상 지표 및 영양섭취 상태에 미치는 효과. 대한영양사협회 학술지, 18(1), 72-80. (Kim, Hye Jin, Mok, Hee Jung, Hong, Jeong Im, & Namgung, Sin A (2012). Effects of custom nutrition education on dietary intakes and clinical parameters in patients diagnosed with iron deficiency anemia. Journal of the Korean Dietetic Assosiation, 18(1), 72-80.)
  5. 남재연 (2012). 맞춤교육을 중심으로 한 도서관서비스 개발 및 활용. 2013년도 대학도서관 학술서비스기획 및 홍보과정 교육자료집, 3-42. Retrieved from http://www.keris.or.kr/data/dt_research.jsp?selSearchMenu=0&search_type1=8272193000000000&search_type2=name&srchCont=&chk1=&sw=&ix=21504&bbsid=board04&gbn=view [인용 2014.6.22]. (Nam, Jae yeon (2012). A development and application of library services using customized bibliographic instructions. Paper presented at the Korea Education & Research Information Service.)
  6. 박성익 (2008). 개별화학습의 전망과 과제. 교육방법연구, 20(1), 1-23. (Park, Seong-ik (2008). Retrospect and prospect of "individualized learning." Education Methodology, 20(1), 1-23.)
  7. 백항기 (2001). 대학도서관서비스에 대한 고객만족도 분석. 한국비블리아학회지, 12(1), 43-64. (Paik, Hang-Ki (2001). The analyses of customer satisfaction index on university library service. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 12(1), 43-64.)
  8. 윤희윤 (2013). 대학도서관경영론. 대구: 태일사. (Yun, Huiyun (2013). Management for academic libraries. Dae Gu: Taeilsa.)
  9. 이성흠, 이준 (2009). 교수방법 및 교육공학: 의사소통, 교수설계, 그리고 매체활용. 파주: 교육과학사. (Lee, Seongheum, & Lee, Jun (2009). Instructional methods and educational technology: Communication, instructional design, and utilization of technologies. Paju: Kyoyookbook.)
  10. 이제환 (2011). 한국 도서관계의 이용자교육: 현황과 과제. 한국도서관․정보학회지, 42(1), 3-27. (Lee, Jehwan (2011). User education in Korean libraries: Current situation and Problems. Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(1), 3-27.) https://doi.org/10.16981/kliss.42.1.201103.3
  11. 이현지, 김혜영 (2012). 비만 식습관 개선과 맞춤형 식생활 교육. 한국식품조리과학회 학술발표논문집, 139. (Lee, Hyeonji, & Kim, Hyeyeong (2012). Improving dietary habits of the obesity through the customized dietary education. Proceedings of the conference of Korean Society of Food & Cookery Science, 2012, 139.)
  12. 정미정 (2014). 대학도서관 이용자 맞춤형 교육의 효과적 도입과 운영 방안 연구. 석사학위논문, 명지대학교 대학원, 문헌정보학과. (Jung, Mijung (2014). Strategies for the effective adoption and delivery of customized bibliographic instructions in academic libraries. Unpublished master's thesis, Myongji University, Seoul, Korea.)
  13. 최승현, 조성민, 류현아 (2012). 초등 수학 학습 부진아 지도를 위한 맞춤형 학습 자료 개발 연구. 初等數學敎育, 15(2), 135-145. (Choe, Seung Hyun, Cho, Seong Min, & Ryu, Hyun Ah (2012). A study on development of personalized learning materials for underachievers in elementary mathematics. Education of Primary School Mathematics, 15(2), 135-145.)
  14. 최은주, 박남진 (2005). 대학생의 정보활용능력에 미치는 영향요인에 관한 연구: 정규 교과목 정보이용교육 수강생을 중심으로. 정보관리학회지, 22(4), 153-172. (Choi, Eun-Ju, & Park, Nam-Jin (2005). A study on influential factors on information literacy of undergraduate students. Journal of the Korean Society for information Management, 22(4), 153-172.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2005.22.4.153
  15. 한국교육학술정보원 (2012). 2012 대학도서관 통계분석 자료집. 서울: 한국교육학술정보원. (Korea Education & Research Information Service (2012). 2012 statistical analysis of academic libraries. Seoul: Korea Education & Research Information Service.)
  16. Department for Children, Schools and Families (2008). Personalised learning: A practice guide.
  17. Fleming, H. (1990). User education in academic libraries. London: Library Association Publish.
  18. Ivey, R. (2003). Information literacy: How do librarians and academics work in partnership to deliver effective learning programs? Australian Academic & Research Libraries, 34(2), 100-113. https://doi.org/10.1080/00048623.2003.10755225
  19. Kappus, T., Jenks, K., & Pauw, A. (2011). Can you meet with me on friday?: Personalized library instruction by appointment. Alki, 27(3), 8.
  20. Keller, J. M. (1979). Motivation and instructional design: A theoretical perspective. Journal of Instructional Development, 2(4), 26-34. https://doi.org/10.1007/BF02904345
  21. Kirk, Thomas G. (1999). Course-related bibliographic instruction in the 1990s. Reference Services Review, 27(3), 235-242. https://doi.org/10.1108/00907329910283160
  22. Mitchell, M. S., Comer, C. H., Starkey, J. M., & Francis, E. A. (2011). Paradigm shift in reference services at the Oberlin College Library: a case study. Journal of Library Administration, 51(4), 359-374. https://doi.org/10.1080/01930826.2011.556959
  23. Oberman, C. (1998). Why we need a national information literacy institute. Theory & Practice, Twenty-Fifth National LOEX Library Instruction Conference. Ed. Linda Shirato & Elizabeth R. Bucciarelli. Ann Arbor: Pierian Press, 1-7.
  24. Rader, H. (1995). Information literacy and the undergraduate curriculum. Library Trends, 44(Summer), 270-271.
  25. Tomlinson, C. A. (2005). Grading and differentiation: Paradox or good practice?. Theory into Practice, 44(3), 262-269. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4403_11
  26. Winner, M. C. (1998). Librarians as partners in the classroom: an increasing imperative. Reference Services Review, 26(1), 25-29. https://doi.org/10.1108/00907329810307407

Cited by

  1. Instruction Librarians' Perceptions of the Customized Bibliographic Instructions in Academic Libraries vol.31, pp.4, 2014, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.4.133