DOI QR코드

DOI QR Code

The Influences between New Nurses' Nursing Performance, Emotional Intelligence, Self-resiliency and Core Self-evaluation

신입간호사의 정서지능, 자아탄력성, 핵심자기평가가 간호업무수행에 미치는 영향

  • Received : 2014.03.27
  • Accepted : 2014.07.01
  • Published : 2014.07.28

Abstract

This study is a descriptive research of investigating the correlation between new nurses' nursing performance, emotional intelligence, self-resiliency and core self-evaluation. The subjects were 114 new nurses working for less than 12 months at two different hospitals with over 800 beds located in Gyeonggi-do. Between July and November, this study collected the data measured by using a structured questionnaire survey for nursing performance, emotional intelligence, self-resiliency and core self-evaluation. As a result, it was found that there was a difference in the degree of nursing performance according to new nurses' education level, job satisfaction, and working position task satisfaction, and that the higher the emotional intelligence, self-resiliency and core self-evaluation were, the better the nursing performance was. As for emotional intelligence, education level, core self-evaluation and job satisfaction, it was found that they were variables to well predict the degree of nursing performance, and explained 33% of variance in nursing performance. Accordingly, it is necessary to provide actual field-adaptive training education including emotional intelligence and core self-evaluation other than nursing performance from new nurses' orientation in consideration of education degree and job satisfaction.

본 연구는 신입간호사의 정서지능, 자아탄력성, 핵심자기평가가 간호업무수행에 미치는 영향을 파악하는 서술적 조사연구이다. 대상자는 경기도에 소재한 800병상 이상의 종합병원 2곳에서 근무하는 12개월 미만의 신입간호사 114명이었다. 자료 수집은 2013년 7월부터 11월까지 간호업무수행, 정서지능, 자아탄력성, 핵심자기평가에 대해 구조화된 설문지를 이용하여 측정하였다. 연구의 결과, 신입간호사의 교육 정도, 직무만족도, 근무부서 업무만족도에 따라 간호업무수행 정도의 차이가 있었으며, 정서지능, 자아탄력성, 핵심자기평가가 높을수록 간호업무수행 정도는 높았다. 정서지능, 교육수준, 핵심자기평가와 직무만족도는 간호업무수행 정도를 잘 예측하는 변수로 확인되었고, 간호업무수행 정도를 33% 설명하는 것으로 나타났다. 따라서 신입간호사의 교육 정도와 직무만족도를 고려하여 신입간호사 오리엔테이션부터 간호업무수행 외에 정서지능과 핵심자기평가를 포함한 실제적인 실무적응 훈련교육이 필요하다.

Keywords

References

  1. 정은자, 채계순, 노원자, 박미미, 조의영, 김현정, 병원간호인력 배치현황 실태조사, 병원간호사회, pp.77-86, 2013.
  2. G. T. Wastington, "Performance anxiety in new graduate nurses: is it for real?," Dimens Critical Care Nursing, Vol.31, No.5, pp.295-300, 2012. https://doi.org/10.1097/DCC.0b013e3182619b4c
  3. 변영순, 임난영, 강규숙, 성명숙, 원종순, 고일선, 장성옥, 장희정, 양선희, 김화순, "신규 임상간호사에게 요구되는 임상실무 수행능력", 기본간호학회지, 제10권, 제1호, pp.47-56, 2003.
  4. 황선영, 이은주, 나덕미, 이광숙, 신광순, 이정숙, "신규간호사의 임상경험", 간호행정학회지, 제8권, 제2호, pp.261-271, 2002.
  5. 최정실, 양남영, "프리셉터의 지도유형과 신규간호사의 성격특성에 따른 신규간호사의 간호업무 수행과 조직사회화", 간호행정학회지, 제18권, 제3호, pp.281-289, 2012.
  6. 박경남, 박미경, "간호사의 셀프리더십, 조직몰입 및 간호업무 수행정도에 관한 연구", 간호행정학회지, 제14권, 제1호, pp.63-71, 2008.
  7. M. T. Hickey, "Preceptor perceptions of new graduate nurse readiness for practice," J. of Nursing Staff Development, Vol.25, No.1, pp.35-41, 2009. https://doi.org/10.1097/NND.0b013e318194b5bb
  8. 박진영, 신입간호사의 임상수행능력 영향요인, 공주대학교대학원, 석사학위논문, 2011.
  9. 박계숙, 신규간호사의 직무 스트레스, 자아탄력성과 이직의도와의 관계, 성균관대학교 임상간호대학원, 석사학위논문, 2013.
  10. 박경자, 김영경, "간호업무매뉴얼이 신규간호사의 간호업무 수행능력에 미치는 효과", 임상간호연구, 제17권, 제3호, pp.297-306, 2011.
  11. P. Salovey and J. D. Mayer, "Emotional intelligence," Imagination, Cognition, and Personality, Vol.9, pp.185-211, 1990. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  12. J. Humphreys, B. Brunsen, and D. Davis, "Emotional structure and commitment: implications for health care management," J. of Health Organization and Management, Vol.19, pp.120-129, 2005. https://doi.org/10.1108/14777260510600040
  13. M. Ranjbar Ezzatqabadi, M. Amin Bahrami, F. Hadizadeh, M. Arab, S. Nasiri, M. Amiresmaili, and G. A. Tehrani, "Nurses emotional intelligence impact on the quality of hospital services," Iranian Red Crescent Medical J., Vol.14, No.12, pp.758-763, 2012. https://doi.org/10.5812/ircmj.926
  14. 이숙, "간호사의 정서지능과 직무 스트레스-지방공립의료원을 중심으로-", 간호행정학회지, 제16권, 제4호, pp.466-474, 2010.
  15. 성영희, 황문숙, 김경숙, 전나미, "전문간호사의 정서지능이 조직몰입과 이직의도에 미치는 효과", 간호행정학회지, 제16권, 제3호, pp.259-266, 2010.
  16. J. H. Block and A. M. Kremen, "IQ and ego-resiliency: conceptual and empirical connections and separateness," J. of Personality and Social Psychology, Vol.70, No.2, pp.349-361, 1996. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
  17. E. M. McGee, "The healing circle: resiliency un nurses," Issues in Mental Health Nursing, Vol.27, pp.43-57, 2006. https://doi.org/10.1080/01612840500312837
  18. 박영숙, 권윤희, "간호대학생의 자아탄력성, 문제 해결과정 및 임상수행능력", 한국간호교육학회지, 제19권, 제3호, pp.341-350, 2013.
  19. T. A. Judge, E. A. Locke, and C. C. Durham, "The dispositional causes of job satisfaction: a core evaluations approach," Research in Organizational Behavior, Vol.19, pp.151-188, 1997.
  20. 손향신, 유태용, "개방성, 외향성, 핵심자기평가가 변화몰입과 자기수행에 미치는 영향", 한국심리학회지: 산업 및 조직, 제24권, 제2호, pp.281-306, 2011.
  21. H. K. Spence Laschinger, N, Purdy, and J. Almost, "The impact of leader-member exchange quality, empowerment, and core self-evaluation on nurse manager's job satisfaction," J. of Nursing Administration, Vol.37, No.5, pp.221-229, 2007. https://doi.org/10.1097/01.NNA.0000269746.63007.08
  22. 이원희 김조자 유수지 허혜경 김경숙 임성민, "간호대학생의 임상수행능력 측정 개발 연구", 연대간호학 논문집, 제13권, pp.17-29, 1990.
  23. C. S. Wong and K. S. Law, "The effect of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: an exploratory study," The Leadership Quarterly, Vol.13, pp.243-274, 2002. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1
  24. 한지현, 김천석, 최명옥, 유태용, "정서역량 (Emotional competencies) 개관과 기업 장면에서의 시사점", 2003년도 한국산업 및 조직심리학회 추계 심포지엄 및 학술대회 발표 논문집, pp.97-107, 2003.
  25. 유성경, 심혜원, "적응 유연한 청소년들의 심리적 보호요소 탐색", 한국심리학회지, 제16권, 제4호, pp.189-206, 2002.
  26. T. A. Judge, A. Erez, J. E. Bono, and C. J. Thoresen, "The core self-evaluation scale: development of a measure," Personnel Psychology, Vol.56, No.3, pp.303-331, 2003. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2003.tb00152.x
  27. 양필석, 핵심자기평가가 조직유효성에 미치는 영향: 셀프리더십과 심리적 임파워먼트의 매개효과를 중심으로, 울산대학교대학원, 박사학위논문, 2008.
  28. 이윤민, 간호사의 업무수행과 조직유효성과의 관계, 전남대학교대학원, 석사학위논문, 2006.
  29. 박현숙, 한지영, "간호학생의 임상수행능력 영향 요인", 한국간호교육학회지, 제20권, 제4호, pp.438-448, 2013.
  30. 홍정민, 김현주, 정나영, 김영난, 박민나, 민수경, 이정선, 탁인경, 김태연, 김문실, "신규간호사의 간호업무수행정도와 피로도와의 관계", 이화간호학회지, 제34권, 제1호, pp.23-32, 2001.
  31. 김부남, 오현숙, 박용숙, "간호사의 탄력성과 직무 스트레스 및 직무 만족도", 한국산업간호학회지, 제20권, 제1호, pp.14-23, 2011.
  32. H. Siu, H. K. Spence Laschinger, and J. Fimegan, "Nursing professional practice environ -ments, setting the storage for constructive conflict resolution and work effectiveness," J. of Nursing Administration, Vol.38, No.5, pp.250-257, 2008. https://doi.org/10.1097/01.NNA.0000312772.04234.1f
  33. 강경자, 김은만, 류세앙, "일 종합병원 간호사의 간호수행능력 영향요인", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제1호, pp.284-293, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.1.284
  34. 성미혜, 엄옥봉, "임상간호사의 비판적 사고경향, 간호수행능력 및 직무만족도", 간호행정학회지, 제15권, 제1호, pp.26-36, 2009.
  35. E. Codier, B, M. Kooker, and J. Shoultz, "Measuring the emotional intelligence of clinical staff nurses: am approach for improving the clinical care environment," Nurse Administration Quartly, Vol.32, pp.8-14, 2008. https://doi.org/10.1097/01.NAQ.0000305942.38816.3b
  36. A. Erez and T. A. Judge, "Relationship of core self-evaluations to goal setting, motivation, and performance," J. of Applied Psychology, Vol.86, No.6, pp.1270-1279, 2001. https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.6.1270
  37. H. K. Spence Laschinger, J. Finegan, and P. Wilk, "Situational and dispositional influences on nurses' workplace well-being, the role of empowering unit leadership," Nursing Research, Vol.60, No.2, pp.124-131, 2011. https://doi.org/10.1097/NNR.0b013e318209782e
  38. 문미영, 전미경, 정애화, "임상간호사의 생명의료 윤리의식, 직무만족도 및 간호업무수행과의 관계", 생명윤리, 제14권 제1호, pp.27-47, 2013.

Cited by

  1. Resilience and Organizational Socialization in New Nurses vol.15, pp.2, 2015, https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.02.324
  2. A Concept Analysis of Ego-resiliency vol.27, pp.6, 2015, https://doi.org/10.7475/kjan.2015.27.6.644
  3. Effects of Group Art and Music Therapy in Newly Hired Nurses: A Mixed Method Study vol.24, pp.2, 2018, https://doi.org/10.11111/jkana.2018.24.2.118
  4. Changes in health behaviours and health status of novice nurses during the first 2 years of work pp.03092402, 2019, https://doi.org/10.1111/jan.13947