DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Parental Abuse/Neglect Perceived by Child and Community Awareness of Child on School Life Adjustment according to Child Gender

성별에 따라 아동이 지각한 부모의 방임학대와 지역사회 인식이 학교생활적응에 미치는 영향

  • 김혜금 (동남보건대학 보육과) ;
  • 양숙경 (가톨릭대학 아동가족학전공)
  • Received : 2014.06.21
  • Accepted : 2014.10.05
  • Published : 2014.10.31

Abstract

This study examined the effects of parental neglect/abuse perceived by child and community awareness of child on school life adjustment according to child gender. The participants were 2,219 sixth grade students(1,167 boys, 1,052 girls) in the third Korea Youth Panel Survey. The results of this study were as follows; First, boys perceived parental abuse more than girls and boys perceived community more positively than girls. Boys perceived more difficulty than girls in peer relationship adjustment. Second, parents' neglect and abuse perceived by boys showed negative correlation with school life adjustment and community awareness of boys showed positive correlation with school life adjustment. On the other hand, parents' neglect and abuse perceived by girls showed negative correlation with school life adjustment and community awareness of girls showed positive correlation with school life adjustment. Third, the less perceived parental neglect/abuse and the better perceived community, the better the boys and girls could have school life adjustment. The results of this study offers a fundamental data about the parental neglect/abuse and the community awareness which can improve the school life adaptation of a sixth grade students who are moving from a primary school to a middle school.

본 연구는 성별에 따라 초등학교 6학년 아동이 지각하는 부모의 방임학대와 지역사회 인식이 학교생활적응에 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구의 대상은 한국아동 청소년패널조사 3차년도(2012년) 데이터로서 초등학교 6학년 학생 총 2,219명(남아 1,167명, 여아 1,052명)이었다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 남아가 여아에 비해 부모의 학대를 더 지각하는 것으로 나타났고 남아가 여아보다 지역사회를 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났으며 남아가 여아보다 교우관계 적응에 어려움을 갖는 것으로 나타났다. 둘째, 남아가 지각한 부모의 방임과 학대는 학교생활적응의 모든 하위요인과 부적 상관을 보였고 남아가 지각한 지역사회 인식은 학교생활적응의 모든 하위요인과 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 한편 여아가 지각한 부모의 방임과 학대는 학교생활적응의 모든 하위요인과 부적 상관을 보였고 여아가 지각한 지역사회 인식은 학교생활적응의 모든 하위요인과 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 남아와 여아 모두 부모의 학대와 방임을 덜 지각할수록, 지역사회가 안전하고 믿을만하다고 지각할수록 학교생활적응을 더 잘 하는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 초등학교에서 중학교로 이행해가는 전이과정에 있는 6학년 아동의 학교생활적응을 향상시킬 수 있는 부모의 방임학대와 지역사회 인식의 기초자료를 제공하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.

Keywords

References

  1. 김미숙, 박명숙 (2007). 아동의 학습 능력 저해 요인으로서의 학대 경험에 관한 연구. 아동학회지 25(5), 29-40.
  2. 김미정, 염동문 (2012). 아동학대경험이 아동의 학교적응에 미치는 영향에 대한 메타분석. 한국지역사회복지학, 43, 409-430.
  3. 김세원 (2003). 사회적 지지가 학대경험 아동의 적응에 미치는 영향. 서울대학교 석사학위 청구논문.
  4. 김유경 (2008). 아동학대 실태와 정책방안. 보건복지포럼, 143, 30-43.
  5. 김혜금 (2014). 성별에 따라 아동이 지각한 부모의 방임학대와 또래애착이 학교생활적응에 미치는 영향. 대한가정학회지, 52(1), 11-19. https://doi.org/10.6115/fer.2014.52.1.11
  6. 김혜성, 김혜련, 박수경 (2006). 개인적 특성과 사회적 지지가 청소년 학교 부적응에 미치는 영향에 관한 연구: 부모로부터 학대를 경험한 청소년 집단과 경험하지 않은 청소년 집단을 통하여. 한국아동복지학, 21, 207-232.
  7. 민병수 (1991). 학교생활적응과 자아개념이 학업성적에 미치는 영향. 홍익대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  8. 박경인, 정승원, 신안나 (2013). 초.중학생 부모의 양육태도에 대한 프로파일 분석: 학교적응 및 학업성취와의 관계를 중심으로. 한국청소년연구, 24(2), 91-118.
  9. 박기원 (2014). 부모의 방임 및 학대가 청소년의 학교생활적응에 미치는 영향: 사회적 위축의 매개효과. 아동학회지, 35(1), 1-15. https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.1.1
  10. 박성혜, 윤종희 (2013). 초중등생의 학교적응에 영향을 미치는 변인 탐색 : 개인적 변인과 가정환경 변인을 중심으로. 한국청소년연구, 24(3), 147-169.
  11. 보건복지부.중앙아동보호전문기관 (2013). 2012 아동학대 현황보고서.
  12. 송주영 (2011). 청소년비행에 있어서 아동학대의 영향에 대한 연구: 서양의 사례연구에 대한 검토. 소년보호연구, 16, 183-193.
  13. 신성자 (2001). 부모로부터 학대받은 아동들의 학교적응과 관련변수 파악. 사회과학, 13, 227-259.
  14. 양숙경, 문혁준 (2009). 아동의 학교적응에 대한 사회 인구학적 변인, 아동이 지각한 부모-자녀관계의 사회적 자본과 자아탄력성의 영향. 대한가정학회지, 47(7), 59-71.
  15. 이경님 (2008). 아동의 학교생활 적응에 영향을 미치는 생태학적 변인. 한국가정관리학회지, 26(5), 211-224.
  16. 이복희 (2007). 부모의 아동학대와 아동의 적응변인 연구. 교육문화연구, 13(1), 99-121.
  17. 이정선 (2005). 사회자본 구축을 통한 농어촌 학생의 학업격차 개선방향. 농업교육과 인적자원개발, 37(1), 131-150.
  18. 이정윤, 이경아 (2004). 초등학생의 학교적응과 관련된 개인 및 가족요인. 한국심리학회지, 16(2), 261-276.
  19. 이희은, 문수백 (2011). 학령기 아동의 학교적응 관련변인들 간의 관계 구조분석. 한국가정관리학회지, 29(4), 161-174.
  20. 전영실 (2008). 피학대경험과 청소년 비행의 관계. 한국형사정책연구원 연구총서, 1-185.
  21. 정규석 (2004). 사회적 관계요인이 청소년의 학교적응에 미치는 영향. 한국사회복지학, 56(1), 235-252.
  22. 정미영, 문혁준 (2007). 아동의 학교생활적응 관련 변인 연구. 아동학회지, 28(5), 37-54.
  23. 정익중, 이지언 (2010). 청소년기 비만과 외모만족도가 자아존중감에 미치는 영향. 정신보건과 사회사업, 38(2), 60-80.
  24. 정익중, 이지언 (2012). 학대와 따돌림이 청소년기 우울과 공격성에 영향을 미치는 경로. 한국청소년연구, 33(2), 217-242.
  25. 정현희 (2003). 중학교 진학 후의 심리적 부적응을 예측하는 요인. 청소년 상담연구, 11(2), 26-36.
  26. 조은정 (2013). 사회적 지지가 부모들로부터 학대를 경험한 아동의 학교생활적응에 미치는 영향. 대한가정학회지, 51(1), 17-26.
  27. 조정아 (2012). 청소년의 학교적응 잠재유형 분류와 생태체계적 영향요인 검증. 한국청소년연구, 23(1), 227-309.
  28. 좌문경 (2009). 방임을 경험한 아동에 대한 사회적 지지가 학교적응유연성에 미치는 영향. 동광, 105, 71-144.
  29. 최은희 (2005). 부모의 학대 및 양육태도와 아동의 학교적응에 관한 연구. 충남대학교 행정대학원 석사학위 청구논문.
  30. 최지은, 신용주 (2003). 청소년이 지각한 부모-자녀 관계, 또래 관계, 교사와의 관계가 학교생활적응에 미치는 영향. 대한가정학회지, 41(2), 199-210.
  31. 허균 (2011). 복지패널을 활용한 청소년 성장 과정에서 자아존중감과 비행행동 변화 연구. 직업교육연구, 30(3), 287-301.
  32. 허묘연 (2000). 청소년이 지각한 부모 양육행동 척도개발연구. 이화여자대학교 박사학위 청구논문.
  33. ADD Health (2009). http://cpu.unc.edu/projects/addhealth.
  34. Bagwell, G. L., Newcomb, A. F., & Bukowski, W. M. (1998). Preadolescent friendship and peer rejection as predictions of adult adjustment. Child Development, 69(1), 140-153. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06139.x
  35. Bowen, G. L., Richman, J. M., Brewster, A., & Bowen, N. K. (1998). Sense of school coherence, perceptions of danger at school, and teacher support among youth at risk of school failure. Child and Adolescent Social Work Journal, 15(4), 273-286. https://doi.org/10.1023/A:1025159811181
  36. Danielsen, A. G. (2009). School related social support and student's perceived life satisfaction. The Journal of Educational Research, 102(4), 303-318. https://doi.org/10.3200/JOER.102.4.303-320
  37. Hoy, W. K., & Sweetland, S. R. (2001). Designing better schools: The meaning and measure of enabling school structures. Educational Administration Quarterly, 37(3), 296-321. https://doi.org/10.1177/00131610121969334
  38. Hunter, S. C., Boyle, J. M. E., & Warden, D. (2004). Help seeking amongst child and adolescent victims of peer-aggression and bullying: The influence of school-stage, gender, victimisation, appraisal, and emotion. British Journal of Educational Psychology, 74(3), 375-390. https://doi.org/10.1348/0007099041552378
  39. Karrirker-Jaffe, K. J. (2006). Neighborhood and family effect on trajectories of physical and social aggression during adolescence three studies using multileveled growth curve modeling. Doctoral dissertation, University of North Carolina at Chapel Hill.
  40. Kowaleski-Jones, L., Dunifon. R., & Ream, G. (2006). Community contributions to scholastic success. Journal of Community Psychology, 34(3), 343-362. https://doi.org/10.1002/jcop.20103
  41. Ladd, G. W. (1990). Having friends, keeping friends, making friends, and being liked by peers in the classroom: Predictors of children's early school adjustment. Child Development, 61(4), 1081-1100. https://doi.org/10.2307/1130877
  42. Leventhal, T., & Brooks-Gunn, J. (2000). The neighborhoods they live in: the effects of neighborhood residence upon child and adolescent outcomes. Psychological Bulletin, 126(2), 309-337. https://doi.org/10.1037/0033-2909.126.2.309
  43. Manly, J. T., Lynch, M., Oshri, A., Herzog, M., & Wortel, S. N. (2013). The impact of neglect on initial adaptation to school. Child Maltreatment, 18(3), 155-170. https://doi.org/10.1177/1077559513496144
  44. Mistry, K. B., Minkovitz, C. S., Riley, A. W., Johnson, S. B., Grason, H. A., Dubay, L. C., & Guyer, B. (2012). A New Framework for Childhood Health Promotion: The Role of Policies and Programs in Building Capacity and Foundations of Early Childhood Health. American Journal of Public Health, 102(9), 1688-1696. https://doi.org/10.2105/AJPH.2012.300687
  45. Ng, F. F.-Y., Kenney-Benson, G. A., & Pomerantz, E. M. (2004). Children's achievement moderates the effects of mothers' use of control and autonomy support. Child Development, 75(3), 764-781. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00705.x
  46. Perry, K. E., & Weinstein, R. S. (1998). The social context of early schooling and children's school adjustment. Educational Psychologist, 33(4), 177-194. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3304_3
  47. Shonk, S. M., & Cicchetti, D. (2001). Maltreatment, competency deficits, and risk for academic and behavioral maladjustment. Developmental Psychology, 37(1), 3-17. https://doi.org/10.1037/0012-1649.37.1.3

Cited by

  1. 맞벌이가정 초등학교 저학년 아동의 성별 방과후보호, 가정환경과 자기조절학습능력 및 정서·행동문제의 관계 vol.10, pp.6, 2014, https://doi.org/10.14698/jkcce.2014.10.6.265
  2. 만 5세 누리과정 교사용 지도서에 수록된 유아인권 관련 교육내용 분석 vol.10, pp.6, 2014, https://doi.org/10.14698/jkcce.2014.10.6.369
  3. 성별에 따라 아동이 지각한 부모의 긍정적 양육방식과 자아탄력성이 학교생활적응에 미치는 영향 vol.11, pp.5, 2015, https://doi.org/10.14698/jkcce.2015.11.073
  4. 부모의 방임과 아동의 학업성취의 관계 : 자기조절학습능력과 공동체의식의 매개효과 vol.24, pp.6, 2015, https://doi.org/10.5934/kjhe.2015.24.6.755
  5. 부모의 방임·학대가 학령기 아동의 학교생활적응에 미치는 영향: 학령기 아동의 자아인식과 또래애착의 매개효과 vol.12, pp.1, 2014, https://doi.org/10.14698/jkcce.2016.12.019
  6. The effects of neglectful․abusive rearing styles of parents on school adjustment and a sense of community in adolescent children: With a focus on the mediating effects of self-awareness vol.27, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14816/sky.2016.27.2.59
  7. 어머니의 거부적 양육태도가 유아의 기관적응에 미치는 효과: 유아 인성의 매개효과를 중심으로 vol.13, pp.1, 2017, https://doi.org/10.14698/jkcce.2017.13.01.167
  8. A study on the changing trajectory of adaptation to school life and contemporaneous and lagged effects of community awareness in Korean adolescents vol.66, pp.1, 2014, https://doi.org/10.25152/ser.2018.66.1.121