DOI QR코드

DOI QR Code

Actual Conditions and Perception of Safety Accidents by School Foodservice Employees in Chungbuk

충북지역 학교급식 조리종사원의 안전사고 실태 및 인식

  • Cho, Hyun A (Graduate School of Education, Chungbuk National University) ;
  • Lee, Young Eun (Department of Food and Nutrition, Chungbuk National University) ;
  • Park, Eun Hye (Department of Food and Nutrition, Chungbuk National University)
  • 조현아 (충북대학교 교육대학원) ;
  • 이영은 (충북대학교 식품영양학과) ;
  • 박은혜 (충북대학교 식품영양학과)
  • Received : 2014.06.24
  • Accepted : 2014.09.01
  • Published : 2014.10.31

Abstract

The purpose of this study was to examine safety accidents related to school foodservice, working and operating environments of school foodservice, status and awareness of safety education, educational needs, and information on qualitative improvement of school foodservice. The subjects in this study were 234 cooks in charge of cooking at elementary and secondary schools in Chungbuk. A survey was conducted from July 30 to August 8, 2012, and among 202 questionnaires gathered, 194 completed questionnaires were analyzed. Statistical analyses were performed on data utilizing the SPSS version 19.0. The main results of this study were as follows: 44.3% of workers experienced safety accidents. The most frequent safety accident was 'once' (60.5%), and most safety accidents took place between June and August (31.4%). The time at which most safety accidents happened was between 8 and 11 am. Most safety accidents happened during cooking (52.3%) and while using a soup pot or frying pot (52.4%). The most common accidents were 'burns', 'wrist and arm pain', and 'slips and falls'. Respondents who experienced safety accidents replied that 57.6% of employees dealt with injuries at their own expense, and only 35.3% utilized industrial accident insurance. In terms of the operating environment, the score for 'offering information and application' was highest (3.76 points), whereas that for 'security of budget' was lowest (1.77 points). As for accident education, employees received safety education approximately 3.45 times and 5.10 hours per year. Improving the working environment of school foodservice cooks requires administrative and financial support. Furthermore, educational materials and guidelines based on the working environment and safety accident status of school foodservice cooks are required in order to minimize potential risk factors and control safety accidents in school foodservice.

본 연구는 충북지역 학교급식에서의 안전사고 실태 및 인식, 작업환경 및 운영환경의 실태 및 인식, 안전교육 실태 및 인식과 요구도를 조사, 분석하여 향후 학교급식의 질적 개선을 위한 기초자료 및 개선방안을 제공하고자 수행되었다. 충청북도 학교급식에 근무하고 있는 초 중 고등학교 조리 종사원을 대상으로 2012년 7월 30일부터 8월 8일까지 설문조사를 실시하여 배포된 설문지 총 234부 중 202부(86.3%) 회수하여 응답이 누락된 8부를 제외한 194부(82.9%)를 분석에 이용하였다. 충북지역 조사대상 조리종사원의 고용형태는 기능직이 72.7%, 최종학력은 고등학교 졸업이 51.8%로 가장 높게 나타났고, 연령은 평균 49.68세, 학교급식에서의 총 경력 평균은 13.73년이며 현재 근무학교의 경력 평균은 4.51년으로 나타났다. 근무학교의 일반사항으로 급식운영형태는 단독관리가 77.8%로 가장 높게 나타났고 1일 평균 제공 식수는 평균 497.05명, 급식 인력 수는 영양(교)사를 제외한 평균 5.07명으로 나타났다. 학교급식 조리종사원의 안전사고 실태 조사 결과, 현재 학교에서 안전사고 경험이 있다고 응답한 조리종사원은 44.3%이며 안전사고 경험이 있다고 응답한 사람 중 사고횟수가 1회인 경우가 60.5%로 가장 높게 나타났고, 6~8월, 8~11시에 가장 많이 발생한 것으로 응답되었다. 안전사고가 발생한 작업공정은 조리 52.3%, 청소 37.2%이며, 안전사고가 발생한 설비 및 기기는 국솥, 튀김솥이 52.4%로 가장 많았다. 안전사고 유형은 화상 데임 64.7%, 손목과 팔의 통증 41.2%, 미끄러짐 떨어짐 35.3% 순이며, 안전사고 후의 사고 처리 방법으로는 종사자 개인부담 57.6%, 산업재해 처리 35.3% 순이었다. 안전사고 후 산업재해 처리 치료기간은 4~14일 45.3%, 4일 미만 28.3%, 15~28일 17.0% 순으로 나타났다. 학교급식에서 안전사고가 발생하는 주요 원인으로 조리종사원의 과도한 업무량 41.2%, 안전한 급식을 위해 가장 중요한 요소는 충분한 근무인원이 71.1%로 가장 높게 응답되었다. 현재 근무 학교에서 안전사고와 관련된 가장 큰 문제점으로는 조리인원의 부족이 45.9%로 가장 많았으며, 물리적 작업환경 중 최우선으로 개선해야 할 점은 환기시설 28.4%, 기계 및 기구의 현대화 22.7%, 조리기기의 효율적 배치 13.9% 순으로 나타났고, 안전사고 예방을 위한 개선사항으로 안전교육의 체계화, 정기화 46.4%, 안전사고의 빈도와 원인 분석 21.6% 순으로 나타났다. 근무하는 학교의 시설 설비 등의 물리적인 작업환경이 얼마나 안전한가에 대한 안전성 인식은 평균이 2.88로 낮은 인식 점수로 나타났으며, 근무하는 학교의 급식생산운영시스템의 효율성에 대한 인식 정도는 3.11점으로 보통 이상으로 나타났다. 학교급식 운영에 대한 환경 평가 조사 결과, 예산확보 항목을 제외한 안전사고 예방 조치 및 처리 항목, 정보제공 및 활용 항목, 작업의 효율성 항목의 평균이 3점 이상으로 나타났으나 예산확보 항목의 평균은 1.77점으로 매우 낮은 평가 결과를 보였다. 학교급식 조리종사원을 대상으로 한 안전교육 실태 조사 결과 안전교육을 받은 경험이 있다고 응답한 사람이 94.8%, 교육 횟수는 연 3.45회, 교육 시간은 평균 5.10시간이며, 교육 주관 기관은 현재 근무학교가 64.1%, 교육 방법으로는 강의식이 74.5%로 가장 높게 나타났다. 안전교육에 대한 인식 조사 결과 안전보건 교육 이해 정도는 3.72점, 산업안전보건 교육 내용의 적합성은 3.88점, 산업안전보건 교육의 실제 적용 정도는 3.99점, 산업안전보건 교육의 필요 정도는 4.42점으로 나타났다. 안전교육의 효과를 높이는 가장 중요한 요인으로 작업내용에 맞는 내용이 85.9%로 가장 많았다. 안전교육 요구도 조사 결과 모든 항목이 4점 이상으로 높은 교육 요구도를 나타내고 있었다. 학교급식조리종사원의 배치기준의 합리화, 작업환경개선을 위한 행 재정적 지원 증가와 안전사고 예방 교육 강화 및 안전관리시스템 구축 등이 요구된다.

Keywords

References

  1. Yang IS, Lee BY, Cha JA, Han KS, Chae IS, Lee JM. 2011. Foodservice in institutions. 3rd ed. Kyomunsa, Gyeonggi, Korea. p 308.
  2. The Korean Dietetic Association. 2011. Safety manual for foodservice. The Korean Dietetic Association, Seoul, Korea. p 3-15.
  3. Korea Occupational Safety & Health Agency. 2013. Safety and health guideline-Education services. Korea Occupational Safety & Health Agency, Ulsan, Korea. p 22-27, 31, 71, 95-157.
  4. The Office of Legislation. 2014. School meals act. Article 1. http://www.law.go.kr/lsInfoP.do?lsiSeq=140225&efYd=20131123#0000 (accessed June, 2014).
  5. Ministry of Education. 2007. The 5-year plan for school foodservice improvement. Ministry of Education, Sejong, Korea. p 1-5.
  6. Ministry of Education. 2012. The status report of school foodservice in 2012. Ministry of Education, Sejong, Korea. p 4.
  7. Lee MJ, Park SH, Joo NM. 2005. Study on effectiveness of working condition's improvement after introducing the countermeasure for irregular employee. Korean J Food Culture 20: 652-660.
  8. Song NC, Lee HS, Lee KE. 2007. The factors (job burnout, job engagement, the workplace safety) influencing employees' job satisfaction in school food service operations. Korean J Community Nutr 12: 606-616.
  9. Park KE. 2007. A study on safety accidents of foodservice employees in school. MS Thesis. Kosin University, Busan, Korea. p 1-79.
  10. Jeon EH. 2007. A study on the job satisfaction of food service employees in school. MS Thesis. Yeungnam University, Gyeongsan, Korea. p 1-43.
  11. Bae BK. 2009. A study of nutritionist's working environment and satisfaction of job enrichment. MS Thesis. Kosin University, Busan, Korea. p 1-64.
  12. Kim OS, Oh SI. 2010. Assessment of accidents occurrence and cuisine employees' awareness of workplace safety in contract foodservice management company. J Korean Diet Assoc 16: 229-317.
  13. Park HR, Moon HK. 2011. Dieticians' perception of safety supervision in institutional foodservices (II)-Status of safety system and safety education-. J Korean Diet Assoc 17: 229-242.
  14. Yang SH, Park P. 2002. A study on the investigation and analysis of musculoskeletal disorders. Journal of Korean Institute of Plant Engineering 7: 41-52.
  15. Cho YJ. 2012. An analysis on safety accidents and muscular- skeletal disorders of school foodservice employees in Gyeongnam area. MS Thesis. Kyungnam University, Changwon, Korea. p 26, 29-30.
  16. Lee SH. 2011. Analysis of actual condition of safety education and the improvement plan of safety and health eduction for industrial disaster prevention. PhD Dissertation. Kangwon National University, Gangwon, Korea. p 180-186.
  17. Gyeongsangbuk-do Office of Education. 2011. Safety control of school foodservice manual. Gyeongsangbuk-do Office of Education, Gyeongbuk, Korea. p 1.
  18. Chungchoengbuk-do Office of Education. 2012. Operational status of school foodservie in 2012. Chungchoengbuk-do Office of Education, Chungbuk, Korea. p 2.
  19. Chungchoengbuk-do Office of Education. 2014. Guideline of school foodservice in 2014. Chungchoengbuk-do Office of Education, Chungbuk, Korea. p 18, 23-24, 206.
  20. Bird FE, Loftus CG. 1976. Loss control management. Institute Press, Loganville, GA, USA (Reprinted by Permission).
  21. Shin HK. 2013. Employee arrangement standard of school foodservice in conflict. http://www.ccdailynews.com/sub_read.html?uid=347737§ion=sc1 (accessed June, 2014).
  22. Kim SS. 2014. Improvement for schools' temporary employees in work by Chungchoengbuk-do Office of Education. http://www.anewsa.com/detail.php?number=610086&thread=09r02 (accessed June, 2014).
  23. The Office of Legislation. 2014. Industrial safety and health act. http://www.law.go.kr/lsInfoP.do?lsiSeq=140247&efYd=20140523#0000 (accessed June, 2014).
  24. Lee HJ. 2003. The performance assessment realities on the secondary school social studies education. MS Thesis. Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. p 58.

Cited by

  1. Comparative analysis of status of safety accidents and importance-performance analysis (IPA) about precautions of safety accidents by employment type of industry foodservices in Jeonbuk area vol.50, pp.4, 2017, https://doi.org/10.4163/jnh.2017.50.4.402
  2. 재난 및 외상 후 스트레스장애에 대한 작업치료 전공자의 인식조사 vol.18, pp.7, 2014, https://doi.org/10.5762/kais.2017.18.7.539
  3. 대구 지역 학교 급식 조리사의 안전사고 실태 및 영향 요인에 관한 연구 vol.30, pp.6, 2014, https://doi.org/10.9799/ksfan.2017.30.6.1299
  4. Work-related injuries within a large urban public school system in the Mid-Western United States vol.62, pp.3, 2014, https://doi.org/10.3233/wor-192874
  5. 충남지역 학교급식 조리종사원의 직무 실태와 직무 이해도, 수행도 및 직무만족도 - 학교 형태 및 직위에 따른 비교 분석을 중심으로 - vol.32, pp.3, 2014, https://doi.org/10.9799/ksfan.2019.32.3.236