DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Consumer Benefit and Risk Perception on Secondhand Baby Products Purchasing Intention and The Moderating Effect of Consumption Values and Social Norms

소비자의 혜택 및 위험 지각이 중고유아용품 구매의도에 미치는 영향과 소비가치와 사회규범의 조절효과

  • Park, Min-Ji (Dept. of Consumer Science, Seoul National University) ;
  • Sohn, Sang-Hee (Dept. of Consumer Science, Research Institute of Human Ecology, Seoul National University)
  • 박민지 (서울대학교 소비자학과) ;
  • 손상희 (서울대학교 생활과학연구소, 소비자학과)
  • Received : 2015.10.06
  • Accepted : 2015.12.22
  • Published : 2015.12.30

Abstract

This study researched consumers' awareness and purchasing intention about secondhand baby products and found what factors are influencing on purchasing secondhand baby products. The goal is to settle the ethical consumption culture and activate secondhand products purchase in our country. In this study, women with children 0 to 5 years old(including prospective birth) were selected as research subjects and 532 samples were used for analysis. The main conclusions of this study are as follows. First, based on the 7-point scale, the average of the 'Economical benefit' was 5.24 and the 'Psychosocial benefit' was 4.60 in the consumer benefit perception about secondhand baby products. Both showed that a positive evaluation. In the risk perception, the average of the 'Transaction risk' was the highest with 4.74 and the next was 'Product risk', the last was 'Psychosocial risk'. Second, In the effect of benefit and risk perception about secondhand baby products on purchasing intention, 'Economical benefit' and 'Product risk' had significant influence on the secondhand stroller, baby clothing, books/toys/education tools purchasing intention. 'Psychosocial benefit' affect partially depending on the type of baby products. Third, as a result of moderating effect of consumption values and social norms about secondhand baby products, consumption values and social norms had moderating effect partially depending on the type of baby products.

본 연구는 소비자들의 중고유아용품에 대한 인식과 구매의도는 어떠한지, 영향을 미치는 요인이 무엇인지를 파악하여 윤리적 소비문화를 정착시키고 중고제품 구매와 사용이 국내에서 보다 더 활성화되는데 기여하는 것을 목적으로 한다. 이에 0-5세 자녀를 둔 여성(출산 예정자 포함)을 조사 대상자로 선정하였고, 총 532명의 조사결과가 분석에 사용되었다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중고유아용품에 대한 소비자의 혜택 지각은 '경제적 혜택'이 7점 만점에서 5.24, '심리사회적 혜택'이 4.60으로 모두 긍정적 평가를 하는 것으로 나타났다. 위험 지각에서는 '거래 위험'이 4.74로 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로는 '제품 위험', '심리사회적 위험' 순으로 나타났다. 둘째, 중고유아용품에 대한 혜택 및 위험 지각이 구매의도에 미치는 영향에 있어서는 경제적 혜택과 제품 위험 지각이 중고 유모차, 유아복, 책/장난감/교구 구매의도 모두에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 심리사회적 혜택은 유아용품 종류에 따라 부분적으로 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 중고유아용품 구매의도에 대한 소비가치와 사회규범의 조절효과를 살펴본 결과, 소비가치와 사회규범은 유아용품 종류에 따라 부분적으로 조절효과가 있는 것으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 서울대학교

References

  1. 구동모(2000). 사회, 개인규범, 행동결과중요성지각이 환경친화제품구매, 재활용행동에 미치는 영향. Asia Marketing Journal, 2(2), 86-113.
  2. 김구성(2013). 소셜커머스 이용동기, 혜택 및 불만족 요인이 구매행동 충성도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 소비자․광고, 14(2), 343-364.
  3. 김동원(2009). 몽골 소비자의 소비 가치 유형과 구매 행동에 관한 연구: 국내 건설사의 해외시장 지출 관련 시사점 도출을 중심으로. 국제경영리뷰, 13(4), 75-94.
  4. 김두한(2013). 중고 의류제품에 대한 구매동기, 인식 및 구매행동 연구. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 김송이(2010). 기혼여성의 윤리적 제품의 구매동기와 만족도에 관한 연구. 동국대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 김정훈(2009). 대학생들의 로하스적 생활유형에 따른 가치소비태도. 한국생활과학회지, 18(4), 869-878. https://doi.org/10.5934/KJHE.2009.18.4.869
  7. 문희강, 추호정, 박혜선, 백은수(2013). 연구논문: 윤리적 패션소비에 대한 혜택 및 위험지각이 소비자 태도와 행동의도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 37(2), 159-173. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2013.37.2.159
  8. 박상미, 허경옥(2012). 소득계층에 따른 소비가치, 소비행동, 소비만족도에 관한 연구. 소비문화연구, 15(3), 139-157.
  9. 서지영(2012). 친환경행동의도 증진요인 탐색과 환경교육의 효과. 부산대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 손수화(2011). 환경에 대한 규범이 사회지향적 친환경행동에 미치는 영향: 자기 감시성의 조절적 역할을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 신연욱, 노지연, 김주경, 고애란(2012). 골드맘의 유아복 소비에 관한 질적 연구. 소비자학연구, 23(2), 23-44.
  12. 여성가족부(2010). 2010년 제2차 가족실태조사. 여성가족부 연구보고, 1-867.
  13. 유현정(2006). 인터넷 중고시장 이용 소비자의 쇼핑경험에 관한 자연주의적 접근 -아이베이비를 중심으로- . 대한가정학회지, 44(4), 175-190.
  14. 윤수인, 진기남, 강혜승(2013). 가치에 준한 집단별 재사용․재활용 패션제품 소비행태. 한국디자인포럼, 41, 375-387.
  15. 윤효실, 윤혜현(2013). 개인소비가치가 친환경 농산물 구매의도에 미치는 영향: 환경의식행동의 조절효과. 호텔경영학연구, 22(1), 253-267.
  16. 이민경(2012). 프리미엄 유모차 브랜드 구축을 위한 디자인 전략 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 이영주, 여운승(2014). 환경의식과 소비가치가 친환경식 자재 구매의도에 미치는 영향. 관광연구저널, 28(6), 181-199.
  18. 장흥섭, 구동모(1999). 환경지향제품구매 및 재활용행동에 미치는 사회규범과 개인규범의 영향. 경영교육논총, 19, 339-364.
  19. 전지현(2010). 가치소비에 대한 탐색적 연구: 가치와 양면적 의복소비행동과의 관계. 충남대학교 대학원 박사학위논문.
  20. 진국량(2014). 유아의 성장발육에 따른 호환성이 용이한 변기디자인 연구. 세한대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 한경혜, 진미정, 나종연, 박혜준, 전을정, 장미나(2012). 보령 베이비 패널 양육․소비문화 연구 보고서. 보령 메디앙스.
  22. 허은정(2011). 소비자의 윤리적 상품에 대한 태도 및 구매의도의 관련요인 분석. 소비자학연구, 22(2), 89-111.
  23. 홍연금(2009). 우리나라 윤리적 소비자에 대한 사례연구. 가톨릭대학교 대학원 박사학위논문.
  24. Cialdini, R. B., Carl, A. K., & Raymond, R. R. (1991). A focus theory of normative conduct:A theoretical refinement and reevaluation of the role of norms in human behavior. Advances in Experimental Social Psychology, 24, 201-234. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60330-5
  25. Gutman, J. (1982). A means-end chain model based on consumer categorization processes. Journal of Marketing, 46(2), 60-72. https://doi.org/10.2307/3203341
  26. Haley, R. (1968). Benefit Segmentation: A Decisionoriented Research Tool. Journal of Marketing, 32(3), 30-35. https://doi.org/10.2307/1249759
  27. Heath, Y., & Gifford, R. (2002). Extending the theory of planned behavior: Predicting the use of public transportation. Journal of Applied Social Psychology, 32(10), 2154-2189. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2002.tb02068.x
  28. Hopper, J. R., & Nielsen, J. M. (1991). Recycling as altruistic behavior normative and behavioral strategies to expand participation in a community recycling program. Environment and Behavior, 23(2), 195-220. https://doi.org/10.1177/0013916591232004
  29. Peter, J. P., & Olsen, J. C. (1994). Understanding consumer behavior, Burr Ridge, Ill : Irwin.
  30. Peter, J. P., &Ryan, M. J. (1976). An investigation of perceived risk at the brand level. Journal of Marketing Research, 13(2), 184-188. https://doi.org/10.2307/3150856
  31. Schwartz, S. H. (1977). Normative influences in altruism. Advances in Experimental Social Psychology, 10, 221-279. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60358-5
  32. Taylor, J. W. (1974). The role of risk in consumer behavior. Journal of Marketing, 38(2), 54-60. https://doi.org/10.2307/1250198
  33. 경향신문(2014). [책과 삶] 자본의 덫에 걸린 '엄마 노릇' 대체 어디까지일까. 2014-12-05. http://news.khan.co.kr/kh_news/khan_art_view.html?artid=201412052113315&code=960205
  34. 한국일보(2014). 2030 알뜰맘뜰, 온라인 중고장터에 꽂혔다. 2014-10-07. http://www.hankookilbo.com/v/4721de345b3947bab1f680d2ed55f8d3