DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Communication between Child-caring Teachers and Parents on Teacher's Burn-out and Efficacy

보육교사의 가족-교사 간 의사소통이 교사의 심리적 소진과 교사효능감에 미치는 영향

  • Received : 2015.07.24
  • Accepted : 2015.09.30
  • Published : 2016.01.28

Abstract

The objective of this study is to verify the effects among communication between child-caring teachers and parents, teacher's burn-out and efficacy. An object of the study was totally 165 child-caring teachers, and the questionnaires survey results were used for statistical analysis by using questionnaires for survey constructed by Likert 5 point scale as a measuring scale. Collected data was statistically analyzed with SPSS 18.0 and AMOS 18.0 statistical program, and the statistical significance was verified with a significant level of 5%. The main results were withdrawn as follows. First, the communication between child-caring teachers and parents has a negatively significant effect on the child-caring teacher's burn-out. Second, the child-caring teacher's burn-out has a negatively significant effect on child-caring teacher's efficacy. Third, the communication between child-caring teachers and parents has a positively significant effect on child-caring teacher's efficacy. Fourth, the child-caring teacher's burn-out has a significant mediation effect between the communication and the teacher's efficacy. These results implies the importance of the communication between child-caring teachers and parents in order to decrease teacher's burn-out which is negative factor for teacher's efficacy.

본 연구에서는 가족-보육교사 간 의사소통, 심리적 소진 그리고 교사 효능감과의 인과관계를 규명하는 것을 목적으로 하였다. 165명의 보육교사를 조사대상으로 하였으며, Likert 5점 척도로 구성한 측정도구를 이용한 설문조사 결과는 통계분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 통계프로그램을 이용하였으며, 통계적 유의성은 유의수준 5% 수준에서 검증하였다. 본 연구로부터 도출된 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아 가족-보육교사 간 의사소통은 교사의 심리적 소진에 부(-)적으로 유의한 영향을 미친다. 둘째, 보육교사의 심리적 소진은 교사의 효능감에 부(-)적으로 유의한 영향을 미친다. 셋째, 가족-보육교사 간 의사소통은 교사의 효능감에 정(+)적으로 유의한 영향을 미친다. 넷째, 보육교사의 심리적 소진은 가족-보육교사 간 의사소통이 교사의 효능감에 미치는 영향에 있어서 유의한 매개효과가 나타난다. 본 연구의 결과는 교사의 효능감을 저하시킬 수 있는 부정적 요인인 심리적 소진을 완화하기 위해서 영유아 가족-보육교사 간 원만한 의사소통의 중요성을 시사하고 있다.

Keywords

References

  1. 최은진, 유치원교사와 보육교사의 직무만족과 자기효능감에 대한 연구, 대전대학교 경영행정․사회복지 대학원, 석사학위논문, 2008.
  2. 이영애, 어린이집 교사의 의사소통능력과 가정-교사 간 의사소통의 관계, 경기대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2011.
  3. 김민정, 어머니-유아교사 간 의사소통 만족도 연구, 부산대학교 교육대학원, 박사학위논문, 2010.
  4. 심순애, 보육교사의 자아탄력성 및 사회적 지지와 심리적 소진의 관계, 숙명여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2007.
  5. 이지영, 보육교사의 자아존중감과 교사효능감이 직무스트레스에 미치는 영향, 고려대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2012.
  6. 유영란, 성격특성과 사회적 지지가 보육교사의 심리적 소진에 미치는 영향, 건국대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2012.
  7. 이화나, 교사의 의사소통 기술 향상을 위한 시뮬레이션의 설계, 한국교원대학교 대학원, 석사학위논문, 2008.
  8. J. Pollman and H. Weinstein, The Relationship Between the Social and Intellectual Competence of Young Children and Their Mothers' Communicatives Behavior with Caregivers. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 238576, 1983.
  9. 위수정, 유치원에서의 어머니-교사 의사소통에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2001.
  10. S. Konots, "Congruence of parent and early childhood staff perceptions of parenting," Parenting Studies, Vol.1, pp.5-10, 1984.
  11. K. A. Clake-Stewart, Predicting child development from child care forms and features: The Chicage study. In D. Phillils(ED), Quality in Child Care: What does Research Tell Us. Washington, D. C.: National Association for Education of Young Children, 1987.
  12. 윤은주, 상담자의 소진에 대한 체험분석, 숙명여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
  13. C. Maslach and S. E. Jackson, The Maslach Burnout Inventory, Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, 1981.
  14. R. Fuqua and K. Couture, "Burnout and locus of control in child Day care Staff," Child Care Quarterly, Vol.15, No.2, pp.34-45, 1986.
  15. C. Maslash, Burnout: The cost of caring, New York: Prentice Hall, 1982.
  16. A. Bandura, Self-efficacy: The Exercise of Control, NY: Freeman, 1997.
  17. P. L. Ashton, "Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education," Journal of Special Needs Education, Vol.15, pp.69-78, 1984.
  18. S. Gibson and M. H. Dembo, "Teacher Efficacy: A Construct Validation," Journal of Educational Psychology, Vol.76, No.4, pp.569-582, 1984. https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  19. 유은영, "유치원교사의 효능감과 의사결정 참여영역에 관한 연구," 경기교육논문, 제12권, 제1호, pp.1-12, 2004.
  20. 이영애, 부성숙, "보육교사의 의사소통능력과 가족-교사 간 의사소통의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제6호, pp.466-476, 2014.
  21. 김유정, 박지혜, 안선희, "보육교사의 의사소통능력, 대인관계 유능성, 그리고 가정연계 효능감이 부모-교사 협력에 미치는 영향," 한국아동학회, 제33권, 제5호, pp.71-89, 2012.
  22. 이주연, 지명원, "감정노동자의 직무스트레스, 역할갈등, 자아탄력성 및 이직의도의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제6호, pp.191-200, 2012.