DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Mathematics-Centered STEAM Program on Middle School Students' Interest in STEM Career and Integrated Problem Solving Ability

수학교과 중심의 STEAM 수업이 중학생들의 STEM 분야 진로 흥미도 및 융합적 문제해결력에 미치는 영향

  • Received : 2017.01.19
  • Accepted : 2017.02.13
  • Published : 2017.02.15

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of mathematics-centered STEAM program which was operated in free semester system classes on middle school students' interest in science, technology/engineering, and mathematics(STEM) career and integrated problem solving ability. The study was conducted with 40 first graders in a middle school for 12 weeks using mathematics-centered STEAM program developed for the use of free semester system classes by the support of the Ministry of Education/KOFAC in 2016. According to the results of STEM career interest survey, mathematics-centered STEAM program was effective for improving middle school students' interest in STEM career. And it was also effective in the development of students' integrated problem solving ability.

본 연구에서는 중학교 1학년 자유학기제 시간을 활용하여 수학교과 중심의 STEAM 수업을 실시한 후 STEAM 교육이 중학교 1학년 학생들의 STEM 분야에 대한 진로 흥미도와 융합적 문제해결력에 미치는 영향에 대해서 살펴보았다. 본 연구는 2016년도에 한국과학창의재단/교육부의 지원을 받아 개발된 자유학기제용 수학교과 중심의 STEAM 프로그램을 활용하여 총 12주 동안 중학교 1학년 학생 40명을 대상으로 수행되었다. STEM 분야 진로 흥미도 검사결과에 의하면, STEAM 수업이 중학생들의 과학, 수학 및 기술/공학 분야의 진로에 대한 흥미를 높이는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 융합적 문제해결력 검사에서도 STEAM 수업은 학생들의 융합적 문제해결력을 향상시키는데 효과가 있는 것으로 나타났는데, 특히 '사고력' 과 '설계 및 실행' 능력을 향상시키는데 효과가 있었다.

Keywords

References

  1. 강경균.정성봉 (2007). 중학생의 진로 자기 효능감에 관한 연구. 한국기술교육학회지, 7(3), 171-189. (Kang, K. K., & Chung, S. B. (2007). A study on middle school students' career self-efficacy, The Korean Journal of Technology Education, 7(3), 171-189.)
  2. 고영해.박남제 (2013). 초등학교 3-4학년을 위한 사이버 네트워크 주제의 STEAM 기반 진로교육프로그램 개발. 정보교육학회논문지, 17(4), 467-474. (Ko, Y.,& Park, N. (2013). Development of cyber network centered career education program based on STEAM education for 3rd and 4th graders in elementary school, Journal of the Korean Association of Information Education, 17(4), 467-474.) https://doi.org/10.14352/jkaie.2013.17.4.467
  3. 고창수.오영열 (2015). 수학적 모델링 활동이 수학적 문제해결력 및 수학적 성향에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 19(3), 347-370. (Ko, C., & Oh, Y. (2015). The effects of mathematical modeling activities on mathematical problem solving and mathematical dispositions, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 19(3), 347-370.)
  4. 교육부 (2010). 2011년 주요 업무계획: 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국, Retrieved from http://if-blog.tistory.com/939 (Ministry of Education (2010). Major business plan of MEST for 2011. Retrieved from http://if-blog.tistory.com/939)
  5. 김연화.최경희.이향연(2009). 중학교 과학 프로젝트 수업이 학생들의 문제해결력과 태도 및 흥미에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 9(3), 155-180. (Kim, Y. H., Choi, H., & Rhee, H. Y. (2009). Effects of project program on students' problem solving skills and interest and attitude toward science in the middle school science class, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 9(3), 155-180.)
  6. 김왕동(2011). 창의적 융합인재 양성을 위한 과제. STEPI Insight. 67, 1-31. (Kim, W. (2011). The tasks for training of talents capable of creative fusion, STEPI Insight. 67, 1-31.)
  7. 김유경.방정숙 (2015). 수학 기반 융합 수업 모형의 가능성 탐색. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 18(2), 107-122. (Kim, Y., & Pang, J. (2015). A study of the potentials of math based convergence instructional model, Education of Primary School Mathematics, 18(2), 107-122.)
  8. 김인섭.김준철 (2014). STEAM 프로그램을 통한 교육기부가 고등학생의 흥미, 자기효능감 및 진로선택에 미치는 효과. 기초과학연구, 25, 1-19. (Kim, I., & Kim, J. (2014). Effects of educational donation on the interest, self-efficacy and career choices of high school students by STEAM program, Research for Basic Science, 25, 1-19.)
  9. 나원영.이철현 (2016). 언플러그드 컴퓨팅을 활용한 STEAM 프로그램이 초등학생의 창의적 문제해결력에 미치는 영향. 실과교육연구, 22(3), 79-95. (Na, W. Y., & Lee, C. H. (2016). The effect of STEAM education program using unplugged computing on creative problem-solving abilities in elementary students, The Journal of Korean Practical Arts Education, 22(3), 79-95.)
  10. 박병기 (2000). 창의적 문제해결의 교육적 이해. 교육심리연구, 15(1), 49-81. (Bak, B. (2000). Educational understanding of creative problem solving, Journal of Educational Psychology, 15(1), 49-81.)
  11. 박성익 (1997). 교수학습방법의 이론과 실제, 서울: 교육과학사. (Park, S. I. (1997). Theory and practice of teaching and learning, Seoul: Kyoyookbook)
  12. 박인숙.강순희 (2012). 중학생의 과학 창의적 문제 해결 능력을 측정하기 위한 도구 개발. 한국과학교육학회지, 32(2), 210-218. (Park, I. S., & Kang, S. H. (2012). The development of assessment tools to measure scientific creative problem solving ability for middle school students, Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 32(2), 210-218.) https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.2.210
  13. 박현주.백윤수.심재호.손연아.한혜숙.변수용.서영진.김은진 (2014). STEAM 프로그램 효과성 제고 및 현장활용도 향상 기본연구, 한국과학창의재단. (Park, HJ., Baek, Y. S., Sim, J. H., Son, Y. A., Han, H., Byun, S., Seo, Y. J., & Kim, E. J. (2014). A study for improving the effectiveness of STEAM program in school practice, Kofac.)
  14. 박현주.백윤수.심재호.정진수.변수용.강남화.김나형.민병욱.송명희.이현숙 (2016). 2015년 STEAM 교육의 실태조사 및 효과성 심층 분석 연구 결과보고서, 한국과학창의재단. (Park, HJ., Baek, Y. S., Sim, J. H., Jeong., J. S., Byun, S., Kang, N. H., Kim, N. H., Min, B. W., Song, M., H., & Lee, H. S. (2014). A study on the current status and in depth analysis of effectiveness of 2015 STEAM education, Kofac.)
  15. 심세용.김진옥.김진수 (2016). 중학생의 기술적 문제해결능력 향상을 위한 아두이노 활용 STEAM 교육 프로그램 개발. 한국기술교육학회지, 16(1), 77-100. (Shim, S., Kim, J., & Kim, J. (2016). Development of STEAM learning program using arduino to improve technological problem-solving ability for middle school students, The Journal of Technology Education, 16(1), 77-100.)
  16. 오지현.이철현 (2015). 정보.통신 관련 융합인재교육(STEAM)이 초등학생의 직업 인식에 미치는 영향. 실과교육연구, 21(4), 81-98. (Oh, J., & Lee, C. (2015). The STEAM program and its influence upon elementary school students' perceptions about careers in the informational and communications fields, The Journal of Korean Practical Arts Education, 21(4), 81-98.)
  17. 이명숙.김미숙.문은식 (2013). STEAM 수업이 수학영재의 수학 창의적 문제해결력과 창의적 태도에 미치는 효과. 영재와 영재교육, 12(3), 75-94. (Lee, M. S., Kim, M. S., & Moon, E. S. (2013). The effect of STEAM instruction on math creative problem solving ability and creative attitude in elementary math gifted students, The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 12(3), 75-94.)
  18. 이영은.이효녕 (2014). 공학적 설계와 과학 탐구 기반의 STEAM 교육 프로그램이 중학생의 과학, 수학, 기술에 대한 흥미, 자기효능감 및 진로 선택에 미치는 효과. 교과교육학연구, 18(3), 513-540. (Lee, Y. E., & Lee, H. (2014). The effects of engineering design and scientific inquiry based STEAM education Programs on the Interest, Self-efficacy and career choices of middle school students, Journal of Research in Curriculum Instruction, 18(3), 513-540.)
  19. 임유나.민부자.홍후조 (2015). 이공계 진로의식 신장을 위한 초등 5-6학년용 설계기반 미래 유망직업 STEAM 프로그램 개발 및 적용 효과. 한국과학교육학회지, 35(1), 73-84. (Lim, Y. N., Min, B. J., & Hong, H. J. (2015). Development and application effect of design-based STEAM program for boosting the career consciousness of 5-6th grade elementary school students for natural sciences and engineering, Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 35(1), 73-84.) https://doi.org/10.14697/JKASE.2015.35.1.0073
  20. 임효진.김정수 (2016). 문제해결능력과 학습동기 및 인지전략과의 관계. 사고개발, 12(1), 21-42. (Lim, H. J., & Kim, J. (2016). A relationship among problem-solving, motivational strategy, and cognitive strategy, The Journal of Thinking Development, 12(1), 21-42.)
  21. 정용우.양성관 (2008). 수업컨설팅이 교사의 수업효율성과 학생의 자기주도 학습 및 문제해결능력에 미치는 영향. 교육행정학연구, 26, 315-341. (Jeong, Y. W., & Yang, S. K. (2008). The effects of the instructional consulting on efficiency of teacher's instruction, student's self-directed learning ability and problem solving ability, The Journal of Educational Administration, 26, 315-341.)
  22. 조현정.류희수 (2014). 수학 기반 STEAM 교육 관점에서 학생들의 교과 융합 역량 분석 - 초등학교 6학년 학생들을 대상으로. 교육과학연구, 45(2), 49-75. (Cho, H., & Ryu, H. (2014). Analysis of sixth graders' capabilities of subject convergence from the perspective of mathematics-based STEAM education, Journal of Educational Studies, 45(2), 49-75.)
  23. 최경희.조연순.조덕주 (1998). 연구논문 : 창의적 문제 해결력 신장을 위한 중학교 과학 교육과정 연구-현행 교육과정과 수업현장 분석을 중심으로. 한국과학교육학회지, 18(2), 149-160. (Choi, K., Cho, Y., & Cho, D. (1998). Study for the middle school science curriculum to enhance creative problem solving abilities - focusing on the 6th national curriculum and classroom observations, Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 18(2), 149-160.)
  24. 최영미.김덕호.양지혜.홍승호 (2016). 인프라그램을 활용한 "식물의 건강 모니터링" STEAM 수업이 초등학생의 창의적 문제해결력, 과학 탐구 능력 및 정의적 영역에 미치는 영향. 생물교육, 44(1), 72-86. (Choi, Y., Kim, D., Yang, J. H., & Hong, S. (2016). The influences of STEAM program using infragram for plant health monitoring on elementary student's creative problem solving ability, scientific process skills and affective domain, Biology Education, 44(1), 72-86.)
  25. 한국과학창의재단(2012). 정책배경, Retrieved from http://steam.kofac.re.kr/?page_id=32 (Kofac (2012). Background of policy, Retrieved from http://steam.kofac.re.kr/?page_id=32)
  26. 황혜정.나귀수.최승현.박경미.임재훈.서동엽(2007). 수학교육학신론. 서울: 문음사. (Hwang, H. J., Na, G. S., Choe, S. H., Park, K. M, Yim., J., & Seo, D. Y. (2007). New theory of mathematics education, Seoul: Moonumsa.)
  27. Kier, M. W., Blanchard, M. R., Osborne, J. W., & Albert, J. L. (2014). The development of the STEM career interest survey (STEM-CIS). Research in Science Education, 44(3), 461-481. https://doi.org/10.1007/s11165-013-9389-3
  28. Lent, R. W., Brown, S. D., Hackett, G. (1994). Toward a Unifying Social Cognitive Theory of Career and Academic Interest, Choice, and Performance. Journal of vocational behavior, 45(1). 79-122. https://doi.org/10.1006/jvbe.1994.1027
  29. Lent, R. W., Brown, S. D., Hackett, G. (2000). Contextual Supports and Barriers to Career Choice: A Social Cognitive Analysis. Journal of counseling psychology, 47(1). 36-49. https://doi.org/10.1037/0022-0167.47.1.36
  30. OECD. (2003). The PISA 2003 assessment framework: mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills. Retrieved from https://www.oecd.org/edu/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33694881.pdf
  31. OECD. (2013). Assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. Retrieved from http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisa2012draftframeworks-mathematicsproblemsolvingandfinancialliteracy.htm.
  32. Tyler-Wood, T., Knezek, G., & Christensen, R. (2010). Instruments for assessing interest in stem content and careers. Journal of Technology and Teacher Education, 18(2), 341-363.
  33. Yakman, G. (2008). ST${\Sigma}$@M Education: An overview of creating a model of integrative education. Retrieved from http://steamedu.com/wp-content/uploads/2014/12/2008-PATT-Publication-STEAM.pdf.

Cited by

  1. 2015 개정 수학 교과서에 반영된 창의·융합 역량 요소 탐색 - 중학교 1학년 그래프 단원을 중심으로 - vol.32, pp.4, 2017, https://doi.org/10.7468/jksmee.2018.32.4.477
  2. 2015 개정 중학교 1학년 수학 교과서에 반영된 교과 연계 분석 - 문자와 식 단원을 중심으로 vol.32, pp.4, 2017, https://doi.org/10.7468/jksmee.2018.32.4.537
  3. HTE-STEAM(융합인재교육) 프로그램 개발 및 효과 : 자유학기제 수업 활용 사례를 중심으로 vol.11, pp.3, 2017, https://doi.org/10.15523/jksese.2018.11.3.224