DOI QR코드

DOI QR Code

Exploration of Features of Korean Eighth Grade Students' Achievement and Curriculum Matching in TIMSS 2015 Earth Science

TIMSS 2015 중학교 2학년 지구과학 영역에 대한 우리나라 학생들의 성취 특성 및 교육과정 연계성 탐색

  • Received : 2017.01.03
  • Accepted : 2017.02.02
  • Published : 2017.02.28

Abstract

The result of TIMSS 2015 was announced at the end of 2016. In this research, we conducted test-curriculum matching analysis for 8th grade earth science and analyzed Korean students' percentage of correct answers and responses for TIMSS earth science test items. According to the results, Korean students showed high percentage of correct answers when the item topics are covered in the 2009 revised science curriculum, and Korean students revealed their weakness in constructed response items since the percentage for correct answers on constructed response items is half that of multiple choice items. Depending on the earth science topic, for 'solid earth' area, which includes earth's structure and physical features, as well as earth's processes and history, students showed high percentage of correct answers for multiple choice items. Students, however, showed low percentage of correct answers for items that require applying knowledge to everyday situations and connecting with other areas of science such as biology. For 'atmosphere and ocean' areas, which include earth's processes and cycles, students showed low percentage of scores for climate comparison between regions, features of global warming, etc. For the area of 'universe', students showed high percentage of scores for the earth's rotation and revolution, the moon's gravity, and so on because they have learned these topics since primary school. Discussed in the conclusion are ways to secure content connection between the primary and middle school earth science curriculums, ways to develop students' science-inquiry related competencies, and so on to improve middle school earth science curriculum as well as teaching and learning.

4년 주기로 반복되는 TIMSS 연구는 2016년 말에 TIMSS 2015 결과를 발표하였다. TIMSS 2015에서 우리나라 중학교 2학년의 과학 성취도는 이전 주기인 TIMSS 2011의 평균점수와 유사하며, 참여국 중 4위로 TIMSS 2011에 비해 1단계가 낮아졌다. 본 연구에서는 우리나라 중학교 2학년 지구과학 영역을 중심으로 TIMSS 2015 문항과 우리나라 교육과정의 일치도를 분석하고, TIMSS 2015 지구과학 평가틀의 평가주제별로 우리나라 학생들의 정답률과 응답경향을 분석하였다. 교육과정 일치도를 분석함에 있어서 제7차 교육과정부터 2015 개정 교육과정까지를 분석대상으로 삼았다. 연구결과에 따르면, 교육과정에서 다룬 문항일수록 우리나라 학생들의 정답률이 높게 나타나며, 우리나라 학생들의 경우 선택형 문항에 비해 자유롭게 답을 적도록 한 구성형 문항의 정답률이 절반가량으로 떨어지는 것으로 나타났다. 지구과학 평가주제별로는, 지구의 구조와 물리적 특징, 지구의 변화와 역사 등을 포괄하는 '고체 지구' 영역의 경우 교육과정에서 다루어진 선택형 문항의 정답률은 높은 반면에, 실생활과 연계된 문항이나 생물 등 다른 과학영역과 연계된 문항의 경우 정답률이 낮게 나타났다. 지구의 순환을 포괄하는 '대기와 해양' 영역의 경우, 지역별 기후 비교나 지구온난화의 특징 등에 대한 우리나라 학생들의 정답률이 낮게 나타났는데 일부 내용은 중학교 사회과 지리 영역에서 다루는 것으로 나타났다. 태양계와 우주에서의 지구를 포괄하는 '우주' 영역의 경우, 지구의 자전과 공전, 달의 중력 등은 초등학교에서부터 학습한 내용이어서 높은 정답률을 나타내었다. 연구결과를 토대로 우리나라 중학교 지구과학 교육과정 개선 및 교수학습 개선 방안을 초등학교와 중학교교육과정에서 지구과학 내용의 연계성 확보, 학교 평가에서 서술형 문항의 출제 경향 변화의 필요성, 과학탐구 관련 역량 신장의 필요성 등의 측면에서 제안하였다.

Keywords

References

  1. Hong, M. Y., Jeong, E. Y., Lee, M. K., & Kwak, Y. (2006). Analysis of Korean Middle School Student Science Achievement at International Benchmarks in TIMSS 2003. Journal of the Korean Association for Science Education, 26(2), 246-257.
  2. Hong, M. Y., Park, C., Kim, S. S. (2001). An Analysis of Science Achievement of The Third International Mathematics and Science Study - Repeat (TIMSS-R). Journal of the Korean Association for Science Education, 21(2), 328-341.
  3. Jeon, S. S., & Park, J. H. (2015). The Analysis of Relationship between Science Contents and Cognitive Domain of Students in Elementary Schools Through Multiple Choice items of TIMSS 2011. Journal of the Korean Association for Science Education, 35(3), 487-498. https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.3.0487
  4. Jeong, E. Y., Park, C., Kim, K. H. (2006). An Analysis of Korean Middle School Student Science Achievement in Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2003). Journal of the Korean Association for Science Education, 26(1), 99-113.
  5. KICE (2013). Exploration of the direction of national-level curriculum for the future society - Science. (Research Report CRC 2013-23). Seoul: KICE.
  6. Kim, J., Kim, S., & Dong, H. (2015). International Comparison of Cognitive Attributes using Analysis on Science Results at TIMSS 2011 Based on the Cognitive Diagnostic Theory. Journal of the Korean Association for Science Education, 35(2), 267-275. https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.2.0267
  7. Kim, M., & Cho, J. (2013). An Analysis of the Properties of Affective Achievement in Science Based on TIMSS and Science Teachers’ Perception. Journal of the Korean Association for Science Education, 33(1), 46-62. https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.1.046
  8. Kim, S., Park, J. H., Kim, H., Jin, E., Lee, M., Kim, J. Y., Ahn, Y., K., & Seo, J. H. (2012). Findings from TIMSS for Korea: TIMSS 2011 international results. (Research Report RRE 2012-4-3). Seoul: KICE.
  9. KOFAC (2015). Development Research of Draft of 2015 revised subject curriculum II - Science Curriculum. (Research Report BD15110002). Seoul: KOFAC.
  10. Lee, K., Kwak, Y., Lee, S., & Choi, J. (2012). Design of the competencies-based national curriculum for the future society. (Research Report RRC 2012-4). Seoul: KICE.
  11. Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Foy, P., & Hooper, M. (2016). TIMSS 2015 International Results in Science. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/international-results/
  12. MOE (2014). Announcement of Major Issues of 2015 Integrated Curriculum of liberal arts and general science courses(2014. 9. 24.). MOE press release.
  13. Mullis et al. (2009). PIRLS 2011 assessment framework. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.
  14. Mullis, I. V. S., & Martin, M. O. (2013). TIMSS 2015 Assessment Frameworks. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.
  15. NRC (National Research Council) (2013) Next Generation Science Standards. Washington, D.C.: The National Academies Press.
  16. Sang, K., Kwak, Y., Park, J. H., & Park, S. (2016). The Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS): Findings from TIMSS 2015 for Korea. (Research Report RRE 2016-15-1). Seoul: KICE.
  17. Song, E., Je, M., Cha, K., & Yoo, J. (2016). Analysis of the Verbs in the 2009 Revised National Science Curriculum-from the Viewpoint of Cognitive Domain of TIMSS Assessment Framework. Journal of the Korean Association for Science Education, 36(4), 607-616. https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.4.0607
  18. Yoo, J. H. (2001). Analysing the Results of Physics - related Areas in the Third International Mathematics and Science Study - Repeat (TIMSS-R) for the Implications in the Curriculum Research. Journal of the Korean Association for Science Education, 21(4), 757-772.

Cited by

  1. 우리나라 중학생들의 TIMSS 2015 생명과학 영역 성취 특성 분석 vol.45, pp.3, 2017, https://doi.org/10.15717/bioedu.2017.45.3.390
  2. TIMSS 2019의 8학년 화학 영역과 우리나라 과학 교육과정의 비교 분석 vol.64, pp.6, 2020, https://doi.org/10.5012/jkcs.2020.64.6.371
  3. 몽골과 한국의 지구과학 교과 내용 비교 연구 vol.40, pp.6, 2017, https://doi.org/10.14697/jkase.2020.40.6.621