DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Eco-STEAM Program on Elementary School Students' Environmental Literacy and STEAM Attitude

과학과 Eco-STEAM 수업이 초등학생들의 환경소양과 STEAM 태도에 미치는 효과

  • Received : 2017.03.27
  • Accepted : 2017.04.26
  • Published : 2017.04.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the effects of Environmental literacy and STEAM Attitude through the use of the Eco-STEAM program for elementary students. For the purpose of this study, a teaching plan and worksheet for students using Eco-STEAM Programs was developed and applied. Through the questionnaires and the analysis of students' outcomes, the effects on Environmental literacy and STEAM Attitude in both quality and quantity were verified. The results of this study are as follows: First, the improvement in the Environmental Literary score has statistically meaningful difference(p<.05). Second, the change in students' STEAM attitude by applying the Eco-STEAM program has statistically meaningful difference (p<.05). Third, according to the analysis of a questionnaire used to evaluate the program, students had a positive perception of the STEAM program and gained higher level of satisfaction about the lesson. Therefore, Eco-STEAM Program applied in this study might be useful to improve Environmental Literacy, and can be expected to improve STEAM literacy and should be widely applied to Science education.

본 연구는 생태교육 기반 Eco-STEAM 프로그램을 개발하고 초등학교 6학년 학생들에게 적용하여 환경 소양과 STEAM 태도에 미치는 효과를 분석하였다. 이를 위해 먼저 Eco-STEAM 프로그램 교수 학습과정안과 학생활동지를 개발하였다. 효과검증을 위해 수업 전 후로 환경 소양과 STEAM 태도 검사를 실시하여 그 결과를 분석하였고, 수업 후 만족도 설문과 학생 소감문을 통해 학생들의 반응을 분석하였다. 연구 결과는 첫째, Eco-STEAM 프로그램을 적용한 수업이 학생들의 환경소양 향상에 긍정적인 효과가 있었다(p<.05). 둘째, Eco-STEAM 프로그램은 STEAM 태도 전반에 걸쳐 유의미한 향상 효과가 있었다(p<.05). 셋째, 학생들은 Eco-STEAM프로그램 수업에 대해 긍정적으로 인식하고 있는 것으로 나타났으며, 탐구주제인 황새에 대한 이해 및 관심도 변화가 크게 증가한 것을 알 수 있었다. 따라서 Eco-STEAM프로그램을 적용한 수업은 초등학생의 환경소양 및 STEAM 태도에 긍정적인 영향을 미치고 있으며, 초등학교 환경교육에서 STEAM을 기반으로 한 융합적 접근 방법이 가치가 있다고 볼 수 있다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2010). 2009 개정 교육과정에 따른 과학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 201-361호.
  2. 권순범, 남동수, 이태욱(2012). STEAM 기반 통합교과 학습이 초등학생의 창의적 인성에 미치는 영향. 한국컴퓨터정보학회논문지, 17(2), 79-86. https://doi.org/10.9708/jksci.2012.17.2.079
  3. 김영롱, 양승원, 소금현(2016). STEAM을 적용한 신재생에너지학습 프로그램이 초등학생의 환경 소양 및 과학 관련 태도에 미치는 영향. 환경교육, 29(1). 66-78., 한국환경교육학회
  4. 김지훈, 홍승호(2015). 스마트기기를 활용한 환경 관련 STEAM 프로그램 개발 및 효과. 환경교육, 28(3), 178-192.
  5. 김진수(2011b). STEAM 통합 교육의 수업 자료 제작을 한 PDIE 모형 개발. 한국공업교육학회 학술대회 논문, 386-392.
  6. 박현주, 백윤수, 심재호, 손연아, 한혜숙, 변수용, 서영진, 김은진(2014). STEAM 프로그램 효과성 제고 및 현장 활용도 향상 기본연구. 한국과학창의재단.
  7. 윤은정, 문찬원, 최지나, 김진수(2011). 폐자원을 활용한 초등학교의 물로켓 STEAM 수업 자료 개발. 한국환경교육학회 학술대회 자료집, 12, 66-69.
  8. 이상균, 김순식(2013). 지역체험자원을 활용한 STEAM수업이 과학적 태도와 융합인재소양에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 6(3), 261-270.
  9. 이상원, 유경희(201). 주제중심통합 환경사 학습이 초등학생의 환경소양에 미치는 영향. 교육과학연구, 41(2), 135-162.
  10. 이성희(2012). STEAM 기반 환경교육 프로그램이 초등학생의 환경 소양에 미치는 영향. 환경교육, 25(1), 6-76.
  11. 이시예, 이형철(2013). 융합 인재 교육(STEAM)을 적용한 과학수업이 초등학생의 창의성과 과학 관련 태도에 미치는 영향. 초등과학교육, 32(1), 60-70.
  12. 이용섭, 김윤경(2012). 과학 기반 STEAM의 '날씨와 우리생활' 학습이 창의적 사고 및 창의적 인성에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 5(2), 204-212.
  13. 이현정, 한제준, 정지원, 김진수(201). 에너지 절약형 LED 픽토그램의 STEAM 수업 자료 개발. 한국환경교육학회 하반기 학술발표대회 발표 논문집, 149-152.
  14. 장신(2015). 환경탐사 STEAM 교육 프로그램이 초등학생의 과학에 대한 태도, 지역사회 친밀감 및 진로발달에 미치는 영향. 교육연구, 22, 155-188.
  15. 정옥영, 이두곤(2015). 탐구중심 환경교육과 STEAM 교육의 융합적 교육 모형 제안. 환경교육, 28(1), 24-42.
  16. 정현희, 서우석(2008). 초등학생 환경 소양 측정 도구의 개발. 환경교육, 21(4), 79-93.
  17. 조주연(2010). 인문학 기반의 통합학문적 융합연구 과제 도출 방안. 경제인문사회연구회.
  18. 최돈형(2005) 환경교육학입문서울: 원미사.
  19. 최영미, 양지혜, 홍승호(2016). 환경 복원 STEAM 수업이 초등학생의 환경 소양, 창의적 문제해결력, 정의적 영역에 미치는 영향. 환경교육, 29(2), 187-204.
  20. 한국과학창의재단(2015). 눈에 보이는 STEAM 교육. 한국과학창의재단.
  21. 한주, 윤정교, 심완익, 김진수(2011). 자원 재활용을 통한 스티로품 비행기의 STEAM 수업자료 개발. 한국환경교육학회 하반기 학술발표대회 발표 논문집, 62-65.
  22. Sanders, M. (2006). A rationale for new aproaches to STEM education and STEM education graduate programs. 93rd Misisipi Valer Technology Teacher Education Conference, Nash-il TN
  23. UNESCO(1980). Straegies for Devloping an Environmental Education Curiculm. A Discusion Guide for UNESCO Traing Workshops on Environmental Education. Unesco-UNEP International Environmental Education Programe Divsion of Science, Technical and Vocational Education.