DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on Teaching and Learning Strategies of Inquiry Tasks in the Elementary Moral Textbooks by Multiple Intelligence

다중지능을 이용한 초등학교 도덕 교과서 탐구 과제의 교수·학습 전략 분석

  • 노정임 (서울 대림중학교) ;
  • 송기호 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과) ;
  • 유종열 (공주대학교 사범대학 일반사회교육과)
  • Received : 2017.04.17
  • Accepted : 2017.05.10
  • Published : 2017.05.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the teaching and learning strategies included in the inquiry tasks of elementary moral textbooks with multiple intelligences (M.I), and to propose educational information services of teacher librarians. It was found that the tasks were mainly designed by the linguistic intelligence, logical & mathematical intelligence and spatial intelligence. In terms of the information literacy process, linguistic intelligence and spatial intelligence are mainly applied to the analysis-understanding stage. Logical & mathematical intelligence is applied to the stage of comprehensive-application and linguistic intelligence is applied to expression-delivery step. In order to cultivate the insufficient M.I in inquiry activities, teacher librarians should improve room and teaching materials of their school library and provide workbooks using the graphic organizer after analyzing the linkage of the inquiry tasks between the subjects.

본 연구의 목적은 다중지능을 활용하여 초등학교 도덕 교과서 탐구 과제에 포함된 교수 학습전략을 정보 활용 과정별로 분석하고, 사서교사가 제공할 수 있는 교육정보서비스를 제안하는 것이다. 분석 결과 도덕 교과서의 탐구 과제는 언어 지능과 논리 수학 지능 및 공간 지능을 중심으로 설계된 것으로 나타났다. 정보 활용 과정별로는 분석 이해 단계는 언어지능과 공간 지능이 주로 적용되고 있다. 그리고 종합 적용 단계는 논리 수학 지능이 표현 전달 단계는 언어 지능이 주로 적용되고 있다. 따라서 탐구 활동의 부족한 다중지능을 길러주기 위하여 사서교사는 공간과 교구를 개선하고, 탐구 과제의 교과 연계성을 분석하여 그래픽조직자를 활용한 학습지를 제공할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 교육부. 2014. 도덕 4. 서울: 천재교육.(Ministry of Education. 2014. Moral Studies 4. Seoul: Chunjae Education Inc.)
  2. 교육부. 2015a. 초.중등학교 교육과정 총론. 세종: 교육부.(Ministry of Education. 2015a. General Curriculum for Elementary and Secondary School. Sejong: Ministry of Education.)
  3. 교육부. 2015b. 도덕 5. 서울: 동아출판.(Ministry of Education. 2015b. Moral Studies 5. Seoul: Dong-A Publishing Co., Ltd.)
  4. 교육부. 2015c. 도덕 6. 서울: 천재교육.(Ministry of Education. 2015c. Moral Studies 6. Seoul: Chunjae Education Inc.)
  5. 김수경, 유정림, 유순애. 2013. 다중지능이론을 적용한 독서프로그램 개발에 관한 연구. 한국독서교육학회지, 1(1): 135-155.(Kim, Soo-Kyoung, Yu, Jeong Rim and Ryu, Soon Ae. 2013. "Research on the Development of the Reading Program Applying the Theory of Multiple Intelligences." Journal of Korean Reading Education Society, 1(1): 135-155.)
  6. 김혜온. 2009. 다중지능이론의 비판적 성찰. 인간발달연구, 16(4): 1-19.(Kim, Hye-On. 2009. "A Critical Review of Multiple Intelligences Theory." The Korean Journal of the Human Development, 16(4): 1-19.)
  7. 박효정 외. 2006. 다중지능이론과 수업. 서울: 양서원.(Park, Hyo-Jeong et al. 2006. Multiple Intelligences Theory and Instruction. Seoul: YSWPUB. Co.,Ltd.)
  8. 송기호. 2014. 사서교사를 위한 통합정보활용교육론. 대구: 태일사.(Song, Gi-Ho. 2014. Integrated Information Literacy Curriculum for Teacher Librarians. Daegu: Taeilsa.)
  9. 신명희. 2000. 다중지능이론에 기초한 교수.학습 방법 연구. 교육학연구, 38(4): 1-23.(Shin, Myung-Hee. 2000. "A Study of Instructional Model through Multiple Intelligences." The Journal of Educational Research, 38(4): 1-23.)
  10. 이병기. 2003. 다중지능이론에 의한 학교도서관 정보교육 방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 37(1): 43-60.(Lee, Byeong-Ki. 2003. "A Study of Information literacy Instructional Method through Multiple Intelligences." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 37(1): 43-60.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2003.37.1.043
  11. 이영만. 2004. 다중지능의 연계와 확장을 위한 교수전략의 효과. 한국초등교육학회, 17(1): 25-46.(Lee, Yeong Man. 2004. "The Effects of Teaching Strategies for Matching and Stretching of Multiple Intelligences." The Journal of Elementary Education, 17(1): 25-46.)
  12. 이영재. 1997. 다중지능이론의 교육학적 의의. 발달장애연구, 1(1): 135-147.(Lee, Yeong-Jae. 1997. "Multiple Intelligence Theory and Its Implications to Education." The Journal of the Korean Association on Developmental Disabilities, 1(1): 135-147.)
  13. 윤영돈. 2009. 도덕교육에서 다중지능이론의 활용 가능성 모색. 윤리교육연구, 18: 1-21.(Youn, Young Don. 2009. "The Application of Multiple Intelligences to Moral Education." Journal of Ethics Education Studies, 18: 1-21.)
  14. 전민제. 2011. Bloom의 교육목표분류에 근거한 2007 개정 고1 사회 교과서 일반사회 영역의 탐구 과제 분석. 석사학위논문, 대구대학교 교육대학원.(Jeon, Min-Je. 2011. An Analysis of Inquiry Activities in the General Social Studies Section of the High School First-Year Social Studies Textbook of the 2007 Revised Curriculum by Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. M.A. thesis, Graduate School of Education, Daegu University, Korea.)
  15. 최영임. 2011. 인성과 관련된 다중지능 계발을 위한 독서교육 프로그램의 효과 연구. 한국문헌정보학회지, 45(1): 169-188.(Choi, Young-Im. 2011. "A Study on the Effects of Reading Instruction Programs for Developing Multiple Intelligences Related to Personality." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 45(1): 169-188.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2011.45.1.169
  16. 황윤한, 조영임. 2005. 학습양식으로서의 다중지능이론. 다중지능교육연구, 2(1): 31-54.(Hang, Yoonhan and Cho, Youngim. 2005. "Multiple Intelligences as Learning Style." The Journal of Multiple Intelligences Education, 2(1): 31-54.)
  17. Armstrong, T. 2000. Multiple Intelligences in the Classroom. 전윤식, 강영심 옮김. 2007. 다중지능과 교육. 제2판. 서울: 중앙적성출판사.(Armstrong, T. 2000. Multiple Intelligences in the Classroom. 2nd ed. Translated by Jeon, Yoon-Shik and Kang, Yeong-Shim. 2007. Seoul: Jungangjeokseong Publishing.)
  18. Connell, J. D. 2005. Brain-based Strategies to Reach Every Learner. 정종진, 임청환, 성용구 옮김. 2008. 뇌 기반 교수-학습전략. 서울: 학지사.(Connell, J. D. 2005. Brain-Based Strategies to Reach Every Learner. Translated by Jeong, Jong-Jin, Im, Cheong-Hwan and Seong, Yong-Gu. 2008. Seoul: HAKJISA corp.)
  19. Gardner, H. 2006. Multiple Intelligences. 문용린, 유경재 옮김. 2007. 다중지능. 서울: 웅진지식하우스.(Gardner, H. 2006. Multiple Intelligences. Translated by Moon, Yong-Rin and Yoo, Kyeong-Jae. 2007. Seoul: Woongjin Jisikhouse.)
  20. Harada, V. H. and Yoshina, J. M. 2004. Inquiry Learning through Librarian-Teacher Partnerships. Washington: Linworth Publishing.