A Qualitative Study on Job Training Stress for University Students Majoring Healthcare

보건계열 대학생의 실습 스트레스에 관한 질적 연구

  • Oh, Eun-Hwan (Department of Health Management, Hyupsung University)
  • Received : 2016.05.01
  • Accepted : 2017.07.31
  • Published : 2017.08.31

Abstract

Objectives: The study was performed to investigate job training stress for university students who have a major in healthcare. Methods: For the analysis, 11 fourth-year students who have experienced job training at healthcare-related agencies were interviewed. Interviews were conducted from May 2016 to June 2016 for 3 weeks. The data were collected with semi-structured open-ended questions and analysed by the method of Consensual Qualitative Research(CQR). Results: The main reasons for the job training stress for students fell into two personal and environmental domains. And the domains were analyzed by 12 categories in-depth. Students felt stress by tasks, personal relationship, and burden of duties. Conclusions: To deal with job training stress, students took emotional and behavioral treatments such as positive thinking, communication, and so on. Universities should provide sufficient information on the characteristics of training agencies and training programs to lighten the stress for students.

Keywords

References

  1. 강인구, 최혜경. 여성의 배우자 사별 스트레스적응 과정에서 개인 내적 요인들의 중재적 역할. 대한가정학회지 1998;36(4):95-108.
  2. 고경필, 심미영. 대학생의 취업스트레스와 대학생활적응과의 관계에서 가족지지, 자기효능감의 매개효과. 한국콘텐츠학회논문지 2015;15(6):379-391. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.06.379
  3. 김선영, 서원경. 보육실습 현장에서 실습생이 들려주는 스트레스와 대처. 아동학회지 2010;31(2):135-150.
  4. 김선혜, 김규수. 유아교육기관 실습지도교사의 역할인식과 수행에 따른 예비교사의 갈등에 관한 연구. 한국생활과학지 2008;17(2):223-233.
  5. 김은실, 손현동. 장애대학생의 취업스트레스에 관한 질적 연구. 청소년학연구 2009;16(20):149-178.
  6. 김은영, 양승희. 임상실습교육환경이 간호학생의 임상실습 스트레스 및 불안에 미치는 영향. 간호행정학회지 2015;21(4):417-425. https://doi.org/10.11111/jkana.2015.21.4.417
  7. 김정수. 간호학생의 자아탄력성과 임상실습 스트레스가 임상수행 능력에 미치는 영향. 의료커뮤니케이션 2012;7(2):94-102.
  8. 김희수, 안정선, 배진형. 사회복지실습생이 경험하는 스트레스와 대처. 한국콘텐츠학회논문지 2013;13(11):740-753. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.740
  9. 나지은. 협력전략을 통한 한국인교사와 원어민 영어보조교사의 수업 변화에 관한 질적 연구. 한국외국어대학교 교육대학원 석사학위청구논문 2011.
  10. 박민희, 황은희. 간호대학생의 수면의 질, 피로와 우울; 이론수업과 임상실습 시 비교. 한국학교지역보건교육학회지 2016;17(3):103-116.
  11. 박선민. 보건계열 대학생들의 취업스트레스와 신체 및 정신 증상. 경북대학교 보건대학원 석사학위청구논문 2009.
  12. 박성미. 보육실습에 대한 예비보육교사의 인식 및 요구조사. 영유아보육연구 2002;8:12-143.
  13. 소미현, 조윤영. 경기지역 일부 치위생과 학생의 대인관계능력, 사회적 지지와 임상실습만족도와의 관계. 한국학교지역보건교육학회지 2016;17(3):117-129.
  14. 오예슬, 오은환. 보건계열 대학생의 취업 스트레스에 관한 질적 연구. 한국학교보건교육학회지 2013;14(1):25-36.
  15. 윤견수. 경험의 의미와 질적 연구의 연구 과정: 근거 이론에 대한 사례를 중심으로. 한국정책과학학회보 2013;17(2):163-200.
  16. 조의영 외 5명. 간호대학생의 취업스트레스에 미치는 영향요인. 문화기술의 융합 2016;2(1):35-43. https://doi.org/10.17703/JCCT.2016.2.1.35
  17. 주영애. 사회복지현장실습에서의 스트레스 대처방안에 관한 연구: 전문대학 실습생을 중심으로. 상지대학교 사회복지정책대학원 석사학위청구논문 2006.
  18. 청년리포트. 대학 내 길 갔지만.... 고졸로 살기 쉽지 않아요. KBS 뉴스 2016.4.19.
  19. 홍성실, 홍정아, 전원희. 간호학생의 영성과 임상실습 스트레스. 한국콘텐츠학회논문지 2013;13(6):361-369. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.06.361
  20. Hill CE, Thompson BJ, Williams EN. A guide to conducting consensual qualitative research. The Counseling Psychologist 1997;25:517-572. https://doi.org/10.1177/0011000097254001
  21. Kim JS, Sun JJ, Kim HS. Clinical practice experiences of nursing students. Qualitative Research 2009;10(1):63-76.
  22. Lazarus RS, Folkman S. Stress, Appraisal, and Coping, NY: Springer Publishing Co. 1984.
  23. Midgley K. Pre-registration student nurses perception of the hospital-learning environment during clinical placements. Nurse Education Today 2006;26(4):338-345. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2005.10.015