DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Usage of Interactive Digital Linear Algebra Textbook

대화형 수학 디지털교과서 개발과 활용 사례 연구 - 선형대수학을 중심으로-

  • Received : 2017.03.21
  • Accepted : 2017.05.25
  • Published : 2017.09.30

Abstract

The 4th industrial revolution is coming. In order to prepare for the new learning environment with it, we may need digital mathematics textbooks that fully utilize all possible technologies. So various attempts have been made in elementary and middle school mathematics education. However, despite the importance of higher mathematics, we haven't seen a best possible math digital textbooks yet in Korea. In this paper, we introduce our new model of interactive math digital textbook about Linear Algebra/ Calculus/ Differential Equations/ Statistics/ Engineering Math. Especially, this manuscript focuses on our experience of using digital contents and interactive labs for developing a new model for linear algebra digital textbook. We introduce our works on linear algebra digital textbooks which include pdf e-book, web contents, video clips of lectures, interactive lab. Using this linear algebra digital textbook, students can freely use any mobile devices to access diverse learning materials, lessons, and hands-on exercises without any limitations. Also, times saved in the computation, coding, and typing process can be used to have more discussions for deeper understanding of mathematical concepts. This type of linear algebra digital textbook, which contains all interactive free cyber-lab with codes and all lectures for each sections, can be considered as a new model for the next generation of math digital textbook.

스마트 교육 환경과 4차 산업 혁명 시대를 맞이하여 편리한 기능을 갖는 다양한 테크놀로지들을 활용하는 새로운 차원의 디지털 수학 교과서가 필요하게 되었다. 한국의 경우 초 중등 수학 교육에서는 여러 다양한 시도가 있었으나 대학 수학교육의 경우 디지털 수학 교과서 관련 연구는 미비하였다. 본 논문에서는 선형대수학을 중심으로 디지털 콘텐츠와 대화형 실습실을 활용하는 디지털 교과서를 소개한다. 본 교과서는 본 연구진이 직접 개발하여 누구나 http://matrix.skku.ac.kr/LA-K에서 다운로드 받을 수 있도록 제공하였으며, 기존의 종이 교과서(서책형)를 단순히 pdf 형태의 파일로 변환하여 애니메이션이나 참고자료 등을 추가한 수준에서 벗어나 전자책, 웹 콘텐츠, 강의 동영상, 대화형 실습실을 포함한다. 본 선형대수학 디지털 교과서는 학생들이 어떠한 모바일 기기에서든 시간과 장소의 제약 없이 자유롭게 사용할 수 있으며, 계산, 코딩 및 타이핑 과정에서 절약된 시간을 수학 개념을 더 깊이 이해하는데 사용할 수 있다. 코드를 포함한 대화형 실습실 및 동영상 강의를 탑재한 최초의 수학 디지털 교과서로 평가되는 본 연구의 결과물은 차세대 디지털 교과서의 주요 모델 중 하나가 될 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 고래영.김덕선.박진영.이상구 (2009). 모바일 환경에서의 Sage-Math의 개발과 선형대수학에서의 활용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(4), 1023-1041. (Ko, R.Y., Kim, D.S., Bak, J.Y. & Lee, S.G. (2009). Development of Mobile Sage-math and its use in Linear Algebra, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 23(4), 1023-1041.)
  2. 교육인적자원부 (2007). 2007년 개정 중학교 수학과 교육과정 해설(3), 교육과학기술부 고시 제2006-75호 및 제 2007-79호에 따른. (The Ministry of Education, Science and Technology (2007). Commentary about the 2007 Revised Mathematics Curriculum.)
  3. 교육과학기술부 (2012). 스마트교육 추진 전략에 따른 교과서 개선 계획(안). (MOE (2012). Improvement plan of textbooks according to smart education promotion strategy.)
  4. 김경원.이상구 (2013). 모바일 선형대수학 스마트폰 콘텐츠 개발과 활용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(2), 121-134. (Kim, K.W. & Lee, S.-G. (2013). Development of smart-phone contents for mobile linear algebra, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 27(2), 121-134.)
  5. 김광진 (2013). 한국과 미국의 고등학교 수학 디지털교과서 비교 연구 : 직선의 방정식을 중심으로. 석사학위논문, 성균관대학교. (Kim, K.J. (2013). Contrastive analysis on mathematics digital textbooks of high school in Korea and U.S.A. : Focused on the area of linear equation. Master's thesis, Sungkyunkwan University.)
  6. 노정민.장신호.조근영 (2013). 초등 과학과 디지털 교과서 활용을 위한 사례 기반 창의적 문제해결 수업모형 개발 및 적용, 한국열린교육학회 춘계학술대회 논문집, 139-147. (No, J.M., Jang, S.H. & Jo, G.Y. (2013). Development and application of case-based creative problem-solving instructional model for using elementary science and digital textbooks, Korea International Education Association Spring Conference, 139-147.)
  7. 류희찬.최경식 (2015). 수학교육에서 테크놀로지 활용의 새로운 모델 : 디지털교과서. In 고상숙, 고호경, 구나영, 김남희, 김리나, 김향숙, 김화경, 류희찬, 박만구, 손홍찬, 송민호, 윤인준, 이경화, 이상구, 이종학, 이중권, 임해미, 장경윤, 전영국, 조정수, 채정림, 최경식, 한세호(Eds.). 수학교육에서 공학적 도구 (pp. 125-253). 서울: 경문사. (Lew, H. & Choi, K.S. (2015). New model of using technology in mathematics education : Digital textbook, In Koh, S.S., Ko, H.K., Ku, N., Kim, N.H., Kim, R.N., Kim, H.S., Kim, H.K., Lew, H., Park, M.G., Son, H.C., Song, M.H., Yoon, I.J., Lee, K.H., Lee, S.G., Lee, J.H., Lee, J.G., Im, H.M., Chang, K.Y., Jun, Y.G., Cho, J.S., Chae, J.L., Choi, K.S. & Han, S.H.(Eds.). Technologies in Mathematics Education. (pp. 125-253). Seoul: Kyongmoonsa.)
  8. 미래창조과학부 (2016). 2016년도 대학 ICT연구센터육성지원사업 재공고, 미래창조과학부 공고 제2016-0263호. (Future Creative Science and Technology Research Institute(2016). A Study on Support of University ICT Research Center in 2016, 2016-0263.)
  9. 박경은.이상구 (2016). 선형대수학 플립드러닝(Flipped Learning) 강의 모델 설계 및 적용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 30(1), 1-22. (Park, K.E. & Lee, S.-G. (2016). Flipped Learning teaching model design and application for the University's "Linear Algebra", J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 30(1), 1-22.)
  10. 이상구.이긍희.최용석.이재화.이지영 (2015). R을 활용한 '대화형 통계학 입문 실습실' 개발과 활용, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 29(4), 573-588. (Lee, S.-G., Lee, G.H., Choi, Y.S., Lee, J.H. & Lee, J.J. (2015). Interactive Statistics Laboratory using R and Sage, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 29(4), 573-588.)
  11. 이상구.이재화.김경원 (2013). Sage 행렬계산기와 선형대수학 Sage 콘텐츠, 한국수학논문집, 21(4), 503-521. (Lee, S.-G., Lee, J.H. & Kim, K.W. (2013). Sage Matrix Calculator and full Sage contents for Linear Algebra, The Korean Journal of Mathematics, 21(4). 503-521.)
  12. 이상구.이재화.김경원 (2014). [빅북] 선형대수학, 교보출판사. (Lee, S.-G., Lee, J.H. & Kim, K.W. (2014). [BigBook] Linear Algebra, Kyobo Book. http://matrix.skku.ac.kr/2015-Album/BigBook-LinearAlgebra-SGLee-New-2015.pdf)
  13. 이상구.장지은.김경원 (2013). Sage와 Geogebra를 이용한 선형대수학 개념의 Visual-Dynamic 자료 개발과 활용, 수학교육 학술지, 2013국제수학영재교육학술대회 프로시딩, 113-123. (Lee, S.-G., Jang, J.E. & Kim, K,W. (2013). Development and Application of Visual-Dynamic Data for Linear Algebra Using Sage and Geogebra, Studies in Mathematical Education, Proceedings of the 2013 International Conf. on Math. Edu. 113-123)
  14. 최별님 (2012). 수학과 디지털교과서를 활용한 수업에서 자기주도적학습능력 신장, 석사학위 논문, 울산대학교 교육대학원. (Choe, B.N. (2012). Advantage of self-learning ability in classes using math digital textbook, Master's thesis, Ulsan Univ.)
  15. 한국교육학술정보원 (2012). 디지털교과서 활용 수업모형 연구(중등편). 연구보고 CR 2013-6. (KERIS(2012). A Study on the Application of Digital Textbook System. Research Report CR 2013-6.)
  16. 허남구 (2016). 수학과 디지털교과서에 대한 예비수학교사의 인식 연구, 한국콘텐츠학회논문지, 16(10), 364-372. (Heo, N.G. (2016). Analysis of Preservice Mathematics Teachers' Perceptions on Mathematics Digital Textbook. Journal of the Korea Contents Association, 16(10). 364-372.) https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.10.364
  17. 허남구.류희찬 (2015), 활동 중심 수학과 디지털교과서의 개발 및 적용, 수학교육학연구, 25(2), 241-261. (Heo, N.G. & Lew, H. (2015). Development and Application of Action Based Mathematics Digital Textbook. The journal of educational research in mathematics, 25(2), 241-261.)