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Service R&D Strategies in the Era of Boundless Industries

산업간 경계해체 시대의 서비스R&D 전략

  • Kim, Hyunsoo (School of Business Administration, Kookmin University)
  • 김현수 (국민대 경영대학 경영학부)
  • Received : 2017.04.24
  • Accepted : 2017.06.04
  • Published : 2017.06.30

Abstract

The current research investigates the service R&D strategies from the service's nature perspectives. In the current economy, manufacturing and service industries are becoming boundless, and thus, they are competing with each other in a customer-centric environment. Because customers' needs and wants are realized through services, service industry has become one of the most important industries in the world. However, there have been conflicting opinions about service R&D policies due to different definitions of services. The current research specifically focuses on the nature of services to discuss strategies for service R&D. Service R&D strategies are suggested considering the nature of the current economy where industries are becoming boundless. In addition, the current research considers the service's relational, bidirectional, horizontality, and harmonization nature of services, and also, intangibility, inseparability, heterogeneity, perishability were considered in suggesting strategies for service R&D. For manufacturing industries, strategies to strengthen servitization R&D were proposed, and for service industries, strategies to strengthen manufacturization R&D were proposed. The results from the current research can be used for developing corporate service R&D strategies, and developing policies for developing both service and manufacturing industries in the current economy.

본 연구는 서비스R&D 전략을 현대경제사회의 본질 관점에서 연구하였다. 현대는 산업간 경계가 해체되는 시대다. 제조업과 서비스업의 구분이 없어지고, 고객을 중심으로 하나의 산업 환경에서 경쟁하고 있다. 고객의 욕구는 서비스로 구현되므로, 서비스R&D는 현대 기업과 국가들의 중심주제가 되었다. 그런데, 서비스R&D는 정의도 다양하고 각 정의에 따라 범위 차이가 커서 정책 당국자들 사이에서도 이견이 많다. 본 연구는 현대 경제사회의 특징과 서비스의 본질에 집중하여 서비스R&D의 바람직한 정책방향과 전략을 논의한다. 산업간 경계가 해체되는 현대경제의 특징을 반영하여 서비스R&D 전략을 도출하였다. 또한 서비스의 관계성, 쌍방향성, 수평성, 조화성 본질과 서비스의 무형성, 비분리성, 비일관성, 무재고성 특성을 반영하여 서비스R&D전략을 도출해내는 연구를 수행하였다. 제조업은 서비스화R&D를, 서비스업은 제조업화 R&D를 강화하는 전략, 서비스본질을 반영하는 전략, 서비스의 특성을 활용하는 전략을 도출하여 제안하였다. 본 연구의 결과는 개별 기업의 서비스R&D전략수립, 서비스산업의 발전과 전체 서비스산업의 발전, 그리고 제조업을 포함한 전체 산업의 발전 전략 수립에 공통적으로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

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