DOI QR코드

DOI QR Code

An Exploratory Study on Teaching & Learning and Evaluation Methods using Beaver Challenge in Software Education

소프트웨어 교육에서 비버챌린지를 활용한 교수·학습 및 평가 방법 탐색

  • Received : 2018.10.16
  • Accepted : 2018.11.29
  • Published : 2018.11.30

Abstract

In the 2015 revised curriculum, software (SW) education was strengthened to cultivate computational thinking. In the curriculum of practical course at elementary school and of informatics course at secondary school, the characteristics, and content systems of SW education have developed systematically. However, it is necessary to study practical methods and cases for SW education because the curriculums provide only note and direction about teaching & learning, and evaluation methods for SW education. The purpose of this study is to analyze the achievement standards of the SW curriculum in the tasks of Bebras Challenge 2017 and to suggest various methods of teaching and learning, and of evaluation using the Bebras tasks. The results of this study are expected to propose a basis to develop various teaching and learning and evaluation researches.

2015 개정 교육과정에서는 컴퓨팅 사고력 함양을 위해 소프트웨어(SW) 교육을 강화하였고, 초등 실과 교과 및 중등 정보 교과 교육과정을 통해 소프트웨어 교육의 성격 및 내용체계 등을 체계적으로 제시하였다. 그러나 소프트웨어 교육의 교수 학습 및 평가 방법에 관해서는 유의점과 방향성만을 제시하고 있어 실제적 교육 방법 및 사례에 관한 연구가 필요한 실정이다. 본 연구에서는 최근 국내외에서 SW교육 분야의 새로운 교수 학습 및 평가 모델로서 주목받고 있는 비버챌린지 2017 문제와 2015 개정 교육과정 상의 소프트웨어 교육 관련 성취기준의 연계 가능성을 분석하고, 이를 바탕으로 소프트웨어 교육을 위한 비버챌린지 활용 교수 학습 및 평가 방법을 탐색하고자 하였다. 본 연구의 결과가 소프트웨어 교육에서 교수 학습 및 평가 연구를 위한 기초 자료로 활용될 수 있을 것이라고 기대한다.

Keywords

References

  1. 클라우스 슈밥 (2016). 제4차 산업혁명. 서울: 새로운현재.
  2. 미래창조과학부 (2016). 4차 산업혁명에 대응한 지능정보사회 중장기 종합대책.
  3. 교육부 (2015). SW중심사회를 위한 인재양성추진계획.
  4. 정웅열, 이영준 (2017). 정보 교육이 과학고 학생들의 진로 개척 능력에 미치는 영향. 컴퓨터교육학회논문지, 20(3), 13-23.
  5. 정영수 (1981). 교육의 기회균등에 관한 사회학적 고찰. 대학원논문집, 8(1), 317-331.
  6. 강태중 (2011). 교육사회학의 기원과 변천에 대한 역사 서술의 재검토. 교육사회학연구, 21(4), 1-27.
  7. 교육부 (2015). SW중심사회를 위한 인재양성추진계획.
  8. 교육부 (2015). 2015 개정 교육과정 총론. 교육부 고시 제2015-74호, 별책 1.
  9. 한혜정 외 (2015). 2015 개정 교육과정 총론 해설서 (중.고등학교) 개발 연구. 한국교육과정평가원.
  10. 교육부 (2015). 소프트웨어 교육 운영 지침.
  11. 교육부 (2015). 2015 개정 교육과정 정보과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호, 별책 10.
  12. 조상식 (2018). '제4차 산업혁명'과 미래 교육의 과제. 미디어와 교육, 6(2), 152-185.
  13. 정웅열, 이영준 (2017). 정보 교육에서 비버 챌린지(Bebras Challenge)의 활용 가능성과 향후 과제. 컴퓨터교육학회논문지, 20(5), 1-14.
  14. 과학기술정보통신부 (2018). 2018 소프트웨어교육 핵심교원[중등] 하계과정 연수 실시. 보도자료(2018.7.07.).
  15. 정웅열, 김학인, 이민혁, 이현아, 안성진 (2018). 비버 챌린지 2017에 나타난 중등학교 학생들의 컴퓨팅 사고력에 영향을 미치는 요인 연구. 컴퓨터교육학회논문지, 21(3), 21-33.
  16. 전수진, 전용주, 김슬기, 김도용, 정인기 (2018). 비버 챌린지 2017을 통한 초등학생들의 컴퓨팅 사고 수준 분석. 정보교육학회논문지, 22(3), 1-14.
  17. 교육부, 한국교육학술정보원 (2017). 학교로 찾아가는 소프트웨어(SW) 교육 연수.
  18. Bebras Korea, 김동윤 (2018). 비버챌린지 I. 경기: 생능출판사.
  19. Dagiene, V., & Futschek, G. (2008). Bebras international contest on informatics and computer literacy: Criteria for good tasks. International Conference on Informatics in Secondary Schools-Evolution and Perspectives, 19-30.
  20. 김동윤 (2017). Bebras 소개 및 향후 추진 방안. 제1회 정보과학교육연합 학술대회.
  21. Bebras Challenge (2018). What is a Bebras task. https://www.bebras.org/
  22. 김은지, 이태욱 (2018). 컴퓨팅 사고력 평가 도구로써 비버 챌린지 문항 분석: 문항반응 이론을 기반으로. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 22(1), 107-110.
  23. 김은지, 이태욱 (2018). 컴퓨팅 사고력 평가 도구로써 비버 챌린지 2017 신뢰도 분석 : 한국 그룹 III를 중심으로. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 22(2), 103-106.
  24. Dagiene, V., & Futschek, G. (2010). Knowledge construction in the Bebras problem solving contest. Constructionism: Theory, Practice and Impact, 678-680.
  25. Vanicek J. (2018). Concept-building Oriented Programming Education. Proceeding of Constructionism 2018, 477-485.
  26. Short Tasks - Big Ideas: Constructive Approach for Learning and Teaching of Informatics Concepts in Primary Education. Proceeding of Constructionism 2018, 152-162.
  27. 김영복 (2008). 구성주의 수업의 가치와 한계. 교육연구, 22, 81-104.
  28. 류희찬, 조완영 (1994). 수학교육의 수업 원리로서의 반영적 추상화. 수학교육학연구, 4(1), 237-253.
  29. Dagiene, V., & Futschek, G. (2008). Bebras international contest on informatics and computer literacy: Criteria for good tasks. Informatics Education-Supporting Computational Thinking. Springer Berlin Heidelberg, 19-30.
  30. 우정호, 홍진곤 (1999). 반영적 추상화와 조작적 수학 학습-지도. 수학교육학연구, 9(2), 383-404.
  31. Ackermann, E. (2001). Piaget's constructivism, Papert's constructionism: What's the difference. Future of learning group publication, 5(3), 438.
  32. 최정원, 이영준 (2014). 프로그래밍 학습 능력 향상을 위한 교육 프로그램 개발 방향. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 18(2), 191-193.
  33. Invent To Learn (2018). Constructionism: Papert's 8 Big Ideas, https://inventtolearn.com/constructionism/
  34. Fraser, N. (2015). Ten things we've learned from Blockly. In Blocks and Beyond Workshop (Blocks and Beyond), 2015 IEEE, 49-50.
  35. Dagiene, V., & Stupuriene, G. (2016). Bebras - a sustainable community building model for the concept based learning of informatics and computational thinking. Informatics in Education-An International Journal, 15(1), 25-44. https://doi.org/10.15388/infedu.2016.02
  36. Teachers' Constructionist and Deconstructionist Learning by Creating Bebras Tasks. In Conference of Constructionism 2016, 257-264.
  37. Jack R. F., Norman E. W., & Helen H. H. (2010). How to Design and Evaluate Research in Education - EIGHTH EDITION. NY: McGraw-Hill.
  38. Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Education Objectives, handbook I : cognitive domain. Longman.
  39. Krathwohl, D. R. (2002). A revision Bloom's taxonomy : an overview. Theory into Practice, 212-218.

Cited by

  1. 알고리즘 교육을 통한 비버챌린지 결과 분석 vol.23, pp.1, 2018, https://doi.org/10.14352/jkaie.2019.23.1.65
  2. A Study on the Effect of Bebras Challenge to Raise CT vol.20, pp.10, 2018, https://doi.org/10.9728/dcs.2019.20.10.1961
  3. 초등학교 소프트웨어교육에서 교구와 학습자 수준에 따른 컴퓨팅사고력 향상도 비교 vol.23, pp.2, 2018, https://doi.org/10.32431/kace.2020.23.2.004