The Structural Relationships among Undergraduates' Individual Characteristics, Startup Education, Startup-Relevant Knowledge and the Entrepreneurial Intentions

대학생들의 개인특성, 창업교육, 창업관련지식 및 창업의지간의 구조적 관계 분석

  • Jung, Yu Sun (Graduate School of Entrepreneurial Management, Hanbat National University) ;
  • Jung, Hwa Young (Department of Business administration & Accounting, Hanbat National University)
  • 정유선 (한밭대학교 창업경영대학원) ;
  • 정화영 (한밭대학교 경영회계학과)
  • Received : 2018.09.12
  • Accepted : 2018.12.25
  • Published : 2018.12.31

Abstract

This study is to identify the structural relationships among undergraduates' individual characteristics(need for achievement, risk-taking propensity), startup education, startup-relevant knowledge and the entrepreneurial intentions. The mediating variables examined were startup education and startup-relevant knowledge. In results, the higher need for achievement the undergraduates get, as the individual characteristics of college students, the more active the entrepreneurial education is to receive. Students with a risk-taking propensity have a positive influence on their knowledge of entrepreneurship and expect to acquire any knowledge of entrepreneurship even if they are not actively receiving entrepreneurial education. However, risk-taking propensity showed that entrepreneurship education and need for achievement had no effect on entrepreneurial knowledge. On the other hand, entrepreneurship education itself shows that it can be a driving force to promote entrepreneurship. In addition, since entrepreneurship education positively affects the entrepreneurial will with the knowledge of entrepreneurship as a parameter, it is necessary for the students to increase entrepreneurial will by getting entrepreneurship education and improving the knowledge about entrepreneurship. In order to do this, the school should formalize regular business start-up education and acquire business startup-relevant knowledge. Therefore, although the individual characteristics of college students influence the will to start a business, it is necessary to find out the will and opportunity of the startup by implementing and acquiring the startup education and startup-relevant knowledge. In this study, some of the universities in the specific area have been studying on the startup education. However, the future study should be conducted on the schools that have startup education nationwide.

본 연구는 대학생들의 개인특성인 성취욕구 및 위험감수성향, 창업교육 및 창업관련지식, 그리고 창업의지간의 구조적 관계를 확인하고자 하였다. 특히, 대학생들이 창업의지를 제고하는데 창업교육을 통해 창업관련지식을 습득하도록 하는 필요성을 제안하고자 하는데 목적을 두고 있다. 본 연구결과에서 대학생들의 개인특성인 성취욕구가 높을수록 창업교육을 보다 적극적으로 수강하려는 노력을 하고 있다고 말할 수 있다. 위험감수성향을 지닌 학생들은 창업교육을 통하지 않고 창업관련지식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 위험감수성향과 창업교육과의 구조관계와 성취욕구와 창업관련지식과의 구조관계는 직접적인 영향관계는 미치지 않는 것으로 나타났다. 이어 창업교육은 창업관련지식에로의 관계는 긍정적인 효과로 학생들이 창업교육을 받으면 받을수록 창업관련지식이 향상됨을 알 수 있어 창업의지를 제고시키기 위해서는 창업교육을 통한 창업관련지식의 습득에 체계화를 이룩하여야 할 것이다. 한편, 창업교육은 그 자체로서도 창업의지를 향상시켜 학생들로 하여금 창업을 촉진하는 원동력이 될 수 있음을 말해주고 있는 것이다. 또한 창업교육을 통한 창업관련지식의 습득이 창업의지를 높이는데 많은 기여를 할 것으로 기대되었다. 따라서 개인특성인 성취욕구와 위험감수성향이 창업의지에 영향을 미치지만 매개변수인 창업교육과 창업관련지식을 실행하고 체득케 함으로서 창업의 의지와 기회를 발견할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. Ajzen, I., & Fishbein, M.(1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  2. Alavi, M., & Leidner, D. E.(2001). Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues, MIS Quarterly, 25,107-136. https://doi.org/10.2307/3250961
  3. Allport, G. W.(1937). Personality: A Psychological Interpretation, New York: Holt.
  4. Anderson, J. C., & Gerbing, D. W.(1988). Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-step Approach, Psychological Bulletin, 103(3), 411-423. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
  5. Bailetti, T.(2011). Fostering Student Entrepreneurship and University Spinoff Compaines, Technology innovation Management Review, October, 7-12.
  6. Barclay, D., R. Thompson., & Higgins, C.(1995). The Partial Least Squares(PLS) Approach to Causal Modeling: Personal Computer Adoption and Use an Illustration, Technology Studies, 2(2), 285-309.
  7. Baumgartel, H. J., Reynolds, J. I., & Pathan, R. Z.(1984). How Personality and Organizational Climate Variables Moderate the Effectiveness of Management Development Programmes: A review and some recent research findings, Management & Labour Studies, 9(1), 1-16.
  8. Begley, T. M., & Boyd, D. P.(1987). Psychological Characteristics Associated with Performance in Entrepreneurial Firms and Smaller Businesses, Journal of Business Venturing, 2(1), 79-93. https://doi.org/10.1016/0883-9026(87)90020-6
  9. Bird, B.(1988). Implementing Entrepreneurial Ideas: The Case for Intention, Academy of Management Review, 13(3), 442-453. https://doi.org/10.5465/amr.1988.4306970
  10. Brockhaus, R. H.(1975). I-E Locus of Control Scores as Predictors of Entrepreneurial Intentions, Academy of Management Proceedings 1975, 433-435.
  11. Cattell, R. B.(1965). Factor analysis: An Introduction to Essentials I: The Purpose and Underlying Models, Biometrics, 21, 190-215. https://doi.org/10.2307/2528364
  12. Clow, J. E.(1997). Entrepreneurship Education, National Business Education.
  13. Covin, J., & D. Slevin.(1991). A Conceptual Model of Entrepreneurship as Firm Behavior, Entrepreneurship Theory Practice, 16(7), 7-25. https://doi.org/10.1177/104225879101600102
  14. Crant, J. M.(1996). The Proactive Personality Scale as a Predictor of Entrepreneurial Intentions, Journal of Small Business Management, 34(3), 42-49.
  15. Drucker, P.(1993). Post-Capitalism Society, New York: Harpes Business Press.
  16. Fishbein, M., & Ajzen, I.(1975). Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research, New York, NY: Addison-Wesley.
  17. Garavan, T. N., & O'Cinneide, B.(1994). Entrepreneurship Education and Training Programmes: A Review and Evaluation Part 1, Journal of European Industrial Training, 18, 3-12.
  18. Gibb, A. A.(2002). Creating Conducive Environments for Learning and Entrepreneurship: living with, dealing with, creating and enjoying uncertainty and complexity, Industry and Higher Education, 16(3).
  19. Hair, J. F., Anderson, Jr., R. E., Tatham, R. L., & Black, C.(1995). Multivariate Data Analysis with Readings, 4th ed, Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, New Jersey.
  20. Hatten, T. S., & Ruhland, S. K.(1995). Student Attitude Toward Entrepreneurship As Affected by Participation in an SBI Program, Journal of Education For Business, 70(4), 224-227. https://doi.org/10.1080/08832323.1995.10117754
  21. Jackson, D. N., Hourany, L., & Vidmar, N. J.(1972). A Four-Dimensional Interpretation of Risk Taking, Journal of Personality, 40(3), 483-501. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1972.tb00075.x
  22. Johnson, B. R.(1990). Toward a Multidimensional Model of Entrepreneurship: The Case of Achievement Motivation the Entrepreneur, Entrepreneurship Theory and Practice, 16(1), 39-54.
  23. Krueger, N. F.(1993). The Impact of Prior Entrepreneurial Exposure on Perceptions of New Venture Feasibility and Desirability, Entrepreneurship Theory and Practice, 18(1).
  24. Lyles, Marjorie. A., & Charles R. S.(1992). Top Management, Strategy and Organizational Knowledge Structures, Journal of Management Studies, 29(2), 155-174. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.1992.tb00658.x
  25. Mazzarol, T., Thierry Volery, Noelle Doss., & Vicki Thein(1999). Factors Influencing Small Business Start-ups, A Comparison with Previous Research, International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 5(2), 48-63. https://doi.org/10.1108/13552559910274499
  26. McClelland, D. C.(1961). The Achieving Society, Prinston, NJ: Van Nostrand.
  27. Morris, M. H.(1998). Entrepreneurial Intensity, Westport: Quorum Books.
  28. Murray, H. A.(1938). Explorations in Personality, Oxford University Press.
  29. Payne, D. K.(1998). Training Resources Group, Boston: McBert Co.
  30. Pittaway, L., & Cope, J.(2007). Entrepreneurship Education: A Systematic Review of the Evidence, International Small Business Journal, 25(5), 479-510. https://doi.org/10.1177/0266242607080656
  31. Raichaudhur, A.(2005). Issues in Entrepreneurship Education, Decision of Indian Insitute of Management Calcutta, 32(2), July-December.
  32. Ronstadt, R.(1985). The Educated Entrepreneurs: A New Era of Entrepreneurial Education is Beginning, Entrepreneurship Theory and Practice.
  33. Saeed, S., Yousafzai, S. Y., Yani, D. S., M., & Muffatto, M.(2015). The role of perceived university support in theformation of students' entrepreneurial intention, Journal of Small Business Management, 53(4), 1127-1145. https://doi.org/10.1111/jsbm.12090
  34. Sagie, A., Elizur, D., & Yamauchi, H.(1996). The Structure and Strength of Achievement Motivation: A Cross-Cultural Comparison, Journal of Organizational Behavior, 17, 431-445. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199609)17:5<431::AID-JOB771>3.0.CO;2-X
  35. Sandberg, W. R., & Hofer, C. W.(1987). Improving New Venture Performance: The Role of Strategy, Industry Structure, and the Entrepreneur, Journal of Business Venturing, 2(1), 5-28. https://doi.org/10.1016/0883-9026(87)90016-4
  36. Shapero, A., & Sokol, L.(1982). The Social Dimensions of Entrepreneurship. In C. A. Kent, D. L. Sexton, & K. H. Vesper(Eds.), Encyclopedia of Entrepreneurship, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 72-90.
  37. Smith, R., & Miner, B.(1983). Type of Entrepreneur, Type of Firm and Managerial Motivation; Implications for Organizational Life Cycle Theory, Strategic Management Journal, 4(4), 325-340. https://doi.org/10.1002/smj.4250040404
  38. Steers, R. M., & D. N. Braunstein.(1976). A Behaviorally-based Measure of Manifest Needs in Work Settings, Journal of Vocational Behavior, 9, 251-266. https://doi.org/10.1016/0001-8791(76)90083-X
  39. Timmons, J. A.(1994). New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st Century, Boston, MA: Irwin McGraw-Hill.
  40. Veciana, J. M., Alponte, M., & Urbano, D.(2005). University Students' Attitudes towards Entrepreneurship: a two countries comparison, International Entrepreneurship and Management Journal, 1, 165-182. https://doi.org/10.1007/s11365-005-1127-5
  41. 강재학.양동우(2016). 대학생의 기업가정신이 창업효능감 및 창업의지에 미치는 영향에 관한 연구: 창업기회인식의 매개 효과를 중심으로, 한국산학기술학회, 17(1), 493-507. https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.1.493
  42. 곽동신.정화영.김명숙(2016). 대학의 창업교육 서비스 품질이 교육만족과 창업역량, 창업의지에 미치는 영향, 한국벤처창업학회, 벤처창업연구, 11(4), 37-48.
  43. 김계수(2010). 구조방정식 모형 분석, 서울: 한나래출판사.
  44. 김기홍.김용태(2014). 창업 멘토링 교육요인이 창업교육 만족도와 창업의지에 미치는 영향에 관한 연구, 벤처창업연구, 9(5), 33-41.
  45. 김상수.김용우(2000). 지식경영의 성공요인에 관한 실증적 연구, 경영학연구, 29(4), 585-616.
  46. 김성순(2010). 한국과 중국의 잠재적 창업가의 창업의지에 관한 비교연구, 박사학위논문, 호서대학교 벤처전문대학원.
  47. 김완재(2007). 창업자 특성과 소기업 사업성과 간 관계에 관한 연구, 벤처창업연구, 2, 33-60.
  48. 김용태(2009). 창업교육의 효과 및 개선방안에 관한 실증적 연구: 창업대학원 교육과정을 중심으로, 석사학위논문, 중앙대학교 산업창업경영대학원.
  49. 김주미.오상훈.양재경(2007). 우리나라 창업교육 현황 및 발전방향에 관한 연구: 창업대학원을 중심으로, 중소기업연구원.
  50. 김창중(2011). 변혁적 리더십,열정,성취욕구,혁신행동 및 조직시민행동 간의 관계: 주얼리기업을 중심으로, 박사학위논문, 경기대학교 서비스경영전문대학원.
  51. 노순규(1999). 지식경영의 도입과 지적자산의 평가방법, 월간 공인회계사, 1999.9월호, 36.
  52. 박시사.강성일(2007). 개인특성과 창업의지의 관계에 관한 연구: 여행업 종사자를 중심으로, 관광학연구, 31(2), 187-204.
  53. 박윤희(2004) 실업계 고등학교 창업교육 활성화를 위한 과제, 한국직업능률개발원, 직업교육연구, 23(3), 1-26.
  54. 배종태.차민석(2005). 기업가정신과 벤처경영 부문의 연구동향, 벤처경영연구, 8(3), 57-94.
  55. 백기복(1994). 조직행동연구, 서울: 법문사.
  56. 변상해.강선자(2017). 예비창업자의 심리적 특성, 창업준비 특성이 창업의도에 미치는 영향, 벤처창업연구, 12(4), 85-96.
  57. 심덕섭.최지호(2007). 시장지식의 창출노력과 기억이 신제품 성과에 미치는 영향: 환경 동태성의 조절효과, 금융지식연구, 제5(1), 139-157.
  58. 윤방섭(2004). 창업 의지의 결정요인: 개인특성 및 환경요인, 산학경영연구, 17(2), 89-105.
  59. 윤백중(2012). 대학생의 기업가정신과 창업동기가 창업의지에 미치는 영향요인, 박사학위논문, 호서대학교 벤처전문대학원.
  60. 이상문.장대성(2003). 벤처창업 교육과 창업정신 향상에 관한 한국과 미국의 비교 연구, Korea Business Review, 7(1), 7-25.
  61. 이선혜(2016). 대학생의 심리적 특성이 창업의지에 미치는 영향: 창업교육만족감의 매개효과를 중심으로, 석사학위논문, 호서대학교.
  62. 이승재.황보윤(2010). 단기 창업교육이 예비창업자의 심리적 특성변화 영향에 대한 탐색적 연구, 벤처창업연구, 5(1), 19-44.
  63. 이재석.이상명(2015). 창업교육과 창업의지의 관계: 기업가 지향성과 환경적 요인의 조절 효과, 벤처창업연구, 10(3), 61-74.
  64. 이지우(2000). 개인특성과 창업의지 사이의 관계, 중소기업연구, 22(1), 121-146.
  65. 임순영(2012). 창업교육 성과에 대한 자기효능감과 교수실재감의 예측력 규명, 석사학위논문, 이화여자대학교.
  66. 임채관.허범영.이정실(2013). 서비스업의 창업자 지식, 인적 네트워크가 경영성과에 미치는 영향: 환경특성 조절효과를 중심으로, 서비스경영학회지.
  67. 장석운(2012). 외식창업의 메뉴결정요인이 창업의도에 미치는 영향: 자본력과 입지력의 조절효과 중심으로, 석사학위논문, 동의대학교.
  68. 정유선(2018). 대학생들의 개인특성이 창업교육, 창업관련지식, 자기효능감에 의해 창업의지에 미치는 영향, 석사학위논문, 한밭대학교, 창업경영대학원.
  69. 정태화(1996). 직업교육의 새로운 도전으로서 창업교육, 공업기술교육, 서울과학기술대학교, 21-41.
  70. 조병주(1998). 창업교육: 교육과정전개와 효과적 교수방법, 경영교육연구, 2(2), 27-48.
  71. 조준희.김찬중(2015). 대학생의 기업가정신이 창업의지에 미치는 영향: 창업교육과 창업참여의 조절효과, 인적자원개발연구, 18(4), 53-75.
  72. 차화숙(2012). 정부정책과 대학교육이 기업가정신과 창업지식에 미치는 영향: 공예분야를 중심으로, 박사학위논문, 서울과학기술대학교.
  73. 최욱희.박종희.김남현(2017). 대학생의 창업교육이 창업성향과 창업 의도간의 관계에 미치는 조절효과, 관광연구저널, 31(1).
  74. 하규수.서란숙(2009). 대학생의 창업교육 요구도와 창업의지, 한국벤처창업학회 추계학술대회.
  75. 한수진(2015). 대학생의 개인적 특성과 주관적 규범이 창업의도에 미치는 영향에 관한 연구: 창업교육의 조절효과를 중심으로, 중앙대학교, 산업창업경영대학원.
  76. 호병환(2016). 대학 및 사회의 창업지원과 대학생의 창업의지 간의 관계: 자기 효능감과 위험 감수성의 매개효과와 멘토링의 조절효과, 박사학위논문, 충남대학교.
  77. 황보윤.양영석(2012). 창업교육 전문성 제고를 위한 창업전문대학원 설립방안 연구, 벤처창업연구, 7(1), 113-123.