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A Study on Teacher-learner Feedback Method for Effective Software Project Execution of Non-Computer Major Students

컴퓨터 비전공자의 효과적인 소프트웨어 프로젝트 수행을 위한 교수자-학습자 피드백 방법에 관한 연구

  • Jung, Hye-Wuk (Dept. of College of Liberal Arts and Interdisciplinary Studies, kyonggi University)
  • 정혜욱 (경기대학교 융합교양대학 교양학부)
  • Received : 2019.01.03
  • Accepted : 2019.01.31
  • Published : 2019.02.28

Abstract

The term project executed at the university is a learner-centered learning method in which students select their topics, draw up their plans, and produce results by themselves based on the content they have learned during the semester. Through the term-end project of the subjects relating software, students learn various techniques for the programming language and produce the outcomes of their project by the creative program development process. However, non-computer majors who take software course as liberal arts subjects have difficulty in understanding the programming language, so it is necessary to provide feedback from their professor for encouraging students in carrying out their projects smoothly. Therefore, a feedback method by the discussions between a professor and learners that can be applied to the term-end project of programming subject for the non-computer majors is proposed. The proposed method was apply to the actual term-end projects and the meaningful results were confirmed through the analysis of the project processes and outcomes.

대학에서의 학기말 프로젝트 작업은 한 학기동안 학습한 내용을 기반으로 학생 스스로 주제 선정, 계획, 결과 도출 과정을 진행해 가는 학습자 중심의 학습 방법이다. 소프트웨어 관련 교과목의 학기말 프로젝트 작업의 경우 해당 프로그래밍 언어에 대한 다양한 기법을 학습 한 후 창의적인 프로그램 개발 과정을 통해 결과물을 완성하게 된다. 그러나 교양과목으로 소프트웨어 교과목을 수강하는 컴퓨터 비전공자는 프로그래밍 언어를 이해하는데 많은 어려움을 느끼고 있기 때문에 학생들이 프로젝트 수행을 원활하게 진행 할 수 있도록 유도하는 교수자의 피드백이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 컴퓨터 비전공자의 학기말 프로그래밍 교과목에 대한 프로젝트 수행과정에 적용 할 수 있는 교수자-학습자간의 토론을 통한 피드백 방법을 제안하고, 실제 프로젝트 작업과정에 적용하여 진행과정 및 결과물 분석을 통해 의미 있는 결과를 확인하였다.

Keywords

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그림 1. 학습모델 Figure 1. Learning model

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그림 2. 프로젝트 진행모듈 단계 Figure 2. Project progress module phase

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그림 3. 프로젝트 내용의 평가결과 Figure 3. Evaluation result of project contents

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그림 4. 프로그래밍 능력 변화에 대한 견해 Figure 4. View on programming ability changes

표 1. 피드백용 체크리스트 Table 1. Checklist for feedback

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표 2. 2018년도 수강학생 분포 Table 2. Distribution of students in 2018

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표 3. 파이썬 프로그래밍 강의 범위 및 내용 Table 3. Python programming lesson scope and content

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표 4. 프로젝트 수행과정에서 어렵다고 느낀 점 Table 4. The difficulties in the process of carrying out project

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References

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