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Idea Effect of Product Design Class Using Scamper

스캠퍼 기법을 활용한 제품 디자인 수업의 발상 효과

  • 황혜정 (국민대학교 교육대학원 미술교육전공) ;
  • 허윤정 (국민대학교 예술대학 미술학부)
  • Received : 2019.12.31
  • Accepted : 2020.04.20
  • Published : 2020.04.28

Abstract

This study aims to conduct product design class using scamper technique and to verify its creative effectiveness. Therefore, this study conducted a product design class using SCAMPER to 52 students in the second year of specialized high school, analyzed the results, and verified the effectiveness of idea generation through SCAMPER with a survey. As a result, most of the students used the 'combine' and 'modify' techniques most often to combine other products with existing products or to find and correct problems of existing products. Second, when using SCAMPER, 'flexibility' and 'reconstruction' were used among the creative components. It turned out to provide the ability to see objects from a new perspective. Third, the results of the post-class survey showed that students' satisfaction with the class using SCAMPER was high, which helped them to develop creative ideas.

본 연구는 스캠퍼 기법을 활용하여 아이디어를 전개하는 제품디자인 수업을 진행하고 그 창의적 효과성을 검증해 보고자 한다. 이에 따라 특성화고등학교 2학년 52명의 학생들을 대상으로 제품디자인 수업을 수행하고 그 결과물을 분석하고 설문조사로 스캠퍼 기법을 통한 아이디어 발상의 효과성을 검증하고자 하였다. 그 결과 첫째, 학생들은 대부분은 '결합하기', '수정하기' 기법을 가장 많이 사용하여 기존 제품에 다른 제품을 결합하거나 기존 제품의 문제점을 발견하여 수정하였다. 둘째, 스캠퍼 기법을 활용 시 창의적 구성요소 중 '융통성'과 '재구성하는 능력'이 사용된 것을 보면 스캠퍼 기법의 사용은 고정된 시각에서 벗어나 유연한 생각으로 아이디어를 발상하거나 대상의 기능과 용도를 변화시켜 새로운 관점으로 대상을 보는 능력을 제공함을 알 수 있었다. 셋째, 수업 후 설문조사의 결과를 보면 학생들의 스캠퍼기법을 활용한 수업에 대한 만족도가 높았으며 전반적으로 학생들의 창의적인 아이디어 발상에 도움을 되었다.

Keywords

References

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